گردشگری و سفر

ایجاد تصویری جامع از پتانسیل‌های فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی در برنامه راهبری توسعه گردشگری

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی برنامه راهبردی- عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی با هدف ایجاد تصویری جامع از پتانسیل‌های طبیعی و فرهنگی استان برای برنامه‌ریزی توسعه گردشگری و ارائه نقشه راه توسعه گردشگری در مقیاس منطقه‌ای به انجام رسیده است.

معصومه توانگر، مدیرگروه مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در یادداشتی با عنوان «طرح راهبردی- عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی» آورده است:

«در فضایی که رسانه‌های جهانی متأثر از خواست و اراده‌ منابع قدرت و ثروت، به شکل‌دهی افکار عمومی می‌پردازند، گردشگری می‌تواند واقعیت‌های مخدوش‌شده جوامع و کشورها را به ملت‌های دنیا نشان‌ دهد. کشور ایران نیز با برخورداری از مواهب طبیعی منحصر به‌فرد و سابقه تاریخی و تمدنی خود می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

گردشگری یک نیاز توسعه‌ای است و این نیاز از بعد اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی (سلامت) مورد توجه ‌است. رفع این نیازها، برنامه‌ریزی و مدیریتی را می‏‌طلبد که بتواند پاسخگوی افزایش بهره‌وری در صنعت، همگام با رشد تحولات جهانی، علمی و تقاضای محصول با کیفیت توسط مشتریان باشد. مدیریت بر گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی و مشارکتی، با مشارکت تمامی ذی‌نفعان است و تدوین برنامه‌های راهبردی گردشگری، نتایجی چون انجام، اصلاح یا حذف برخی اقدام‌های نامطلوب به منظور افزایش پایداری، رفع مغایرت سیاست‌ها برای هر بخش یا گروه‌ها یا قلمروهای گردشگری با پایداری و تعیین سیاست‌های ایجاد الگوها و شیوه‏‌هایی برای حفظ منابع موجود، اشتغال پایدار، امنیت غذایی پایدار، حفظ میراث طبیعی و انسانی را به همراه خواهد داشت.

برنامه راهبردی- عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی که با هدف ایجاد تصویری جامع از پتانسیل‌های طبیعی و فرهنگی استان برای برنامه‌ریزی توسعه گردشگری و ارائه نقشه راه توسعه گردشگری در مقیاس منطقه‌ای به انجام رسیده است دارای ۸ استراتژی کلان در بخش گردشگری، ۴ استراتژی کلان در بخش میراث فرهنگی، ۴ استراتژی کلان در بخش توسعه صنایع‌دستی و ۷ استراتژی کلان برای اصلاح ساختار مدیریت بر گردشگری استان است.

در فاز عملیاتی بیش از ۹۰۰ پروژه و برنامه در زیر بخش‌های برنامه راهبردی شامل، ۱۷ مسیر گردشگری و زیارتی و ۴۱۷ برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش گردشگری، ۳۳۳ برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش میراث فرهنگی، ۱۷۹ برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش صنایع‌دستی، ۳۵ برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش مدیریت و توسعه خدمات اداری تعریف شد. همچنین برنامه جذب سرمایه‌گذار و شیوه‌های تامین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌ها در قالب پروژه‌های بزرگ مقیاس (مناطق نمونه گردشگری) و پروژه‌های کوچک و متوسط مقیاس (استانی و شهرستانی) تدوین شد و در انتها اعتبارات مورد نیاز و منابع تامین اعتبار و زمانبندی انواع طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی و موجود تعیین و تعریف شد.

در واقع، هدف از این مطالعه کاهش فشار ناشی از تمرکزگرایی برنامه‌ریزی در مرکز استان و برجسته‌سازی پتانسیل‌های منطقه‌ای (نقاط روستایی، نواحی و پهنه‌های با توان اکولوژیک بالا، مناطق بکر طبیعی، ظرفیت‌های فرهنگی  و…) به منظور ایجاد پایداری اکولوژیک و ممانعت از تاثیرگذاری منفی فعالیت‌های گردشگری، صرفا در مرکز استان است.

اجرای این برنامه علی‌رغم منافع اقتصادی باعث افزایش تعداد گردشگران شده و در ادامه توزیع متناسب گردشگران در تمام فصول سال را به دنبال خواهد داشت. این طرح همچنین فرصت‌های فرهنگی آموزشی جذابی را برای اقشار و گروه‌های سنی مختلف فراهم می‌کند، غرور اجتماعی جامعه محلی به ویژه در نواحی روستایی و نقاط و نواحی دور از مرکز را افزایش می‌دهد و به توسعه پایدار محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی کمک خواهد کرد.»

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023