رصد و احصای مسائل دختران دانشآموز در ۴۹۹ شهرستان
دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی از پیمایش و رصد مسائل دختران در ۴۹۹ شهرستان در سطح کشور طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت: احصای مسائل دختران در همه شهرستانها و با همراهی ظرفیتهای مردمی و جامعه نخبگانی و با توجه به زیست بوم هر استان، صورت گرفته، نیازها و اولویتبندی مناطق بررسی و به دنبال آن برنامه تقسیم کار ملی در این زمینه در حال تدوین است.
شهره صادقی در گفتوگو با مجله خبری آبادی 118، با اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان «کوثر» جهت شناسایی و حل مسائل تربیتی دختران دانشآموز از زمستان سال گذشته اظهار کرد: کارگروه کوثر با استفاده از ظرفیتهای مردمی و دولتی، جهت رسیدگی به مسائل دختران دانش آموز، اهدافی را پیگیری میکند.
وی افزود: رصد آسیبهای اجتماعی و مسائل مربوط به دختران، شناخت روند تغییرات، وضعیت موجود، شناخت عوامل تعیینکننده، عوامل خطر و ارتباط آنها با آسیبهای اجتماعی از اهداف مهم کارگروه کوثر است تا از این طریق بتواند روند تغییرات را دیدهبانی کرده و برنامهریزیهای مبتنی بر شواهد را انجام دهد.
بنابراعلام دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش، جامعه هدف کارگروه کوثر هفت میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۲۲ دانش آموز دختر در ۳۶ هزار و ۱۴۰ مدرسه سراسر کشور است که از این تعداد چهار میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۱۴ دانشآموز در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۵۹ دانشآموز در مقطع متوسطه اول و یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۴۹ دانشآموز در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
صادقی بیان کرد: قاعدتا طی این سالها نهادهای مختلف اقداماتی در انجام پیمایشهای متعدد داشته و هم آمارهایی جمعآوری شده است؛ اما هدفگذاری کارگروه به این نحو بود که بتوان متمرکز، نقطه هدف خود را تا سطح مناطق آموزشی پیش ببریم.
وی گفت: به طور مشخص طی یک بررسی عمیق همه مسائل اعم از مشکلات، نقاط قوت و نقاط ضعف مورد رصد قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این اقدام به دنبال نسخه واحد برای همه کشور نیستیم، براین اساس این کارگروه در سه ماه اخیر اقدام به انجام پیمایش و جمعآوری دادههای شهرستانها و مناطق آموزشی کرده است؛ به گونهای که بالغ بر ۴۹۹ شهرستان را در سراسر کشور مورد پیمایش و رصد قرار داده است.
مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات جمعآوری و تحلیل شدهاند و همچنین به موازات شروع پیمایش شهرستانها، پیمایش مناطق آموزشی را نیز آغاز کردهایم گفت: احصای نظام مسائل دختران در همه شهرستانها و با همراهی ظرفیتهای مردمی و جامعه نخبگانی و البته با توجه به زیست بوم استانی صورت گرفته و درنهایت نیازها و اولویتبندی مناطق بررسی و به دنبال آن، برنامه تقسیم کار ملی در این زمینه در حال تدوین است.
صادقی ادامه داد: هدف گذاری کارگروه کوثر برای به دست آوردن دادهها و مسائل و نقشه اجتماعی این مناطق بر مبنای عوامل تعیین کننده و همچنین ظرفیت دستگاههای اجرایی کشور صورت گرفته و با استفاده از پتانسیل اعضای کارگروه کوثر، میتوانیم نیازها و اولویتها را شناسایی و سپس الگوها و برنامههای مبتنی بر وضعیت آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دختر در هر استان و شهرستان را با توجه به شرایط آنها به کمک کارگروههای استانی اجرایی کنیم.
تشکیل دبیرخانه رصد آسیبهای اجتماعی در تمام استانها
وی با اشاره به اینکه در این راستا کارگروه کوثر اقدامات دیگری هم انجام داده و آن تشکیل دبیرخانه رصد آسیبهای اجتماعی در تمام استانها با شکلگیری کارگروههای استانی و شهرستانی است گفت: هدف از این جلسات که با حضور فعال مدیران کل استانی و دبیران قرارگاه برگزار میشود، مشارکت و همگرایی نیروهای جهادی و فعال درون سازمانی و برون سازمانی به منظور پرهیز از جزیرهای عمل کردن و همچنین جلوگیری از هدر رفت منابع، مداخلات بهنگام و اثربخش در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در کف میدان و ایجاد مشارکت میان دستگاههای مختلف، طراحی و تدوین برنامهها و الگوهای بومی، منطقهای و استانی بوده است.
مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی ادامه داد: در این خصوص در گذشته همواره برنامهها و طرحهایی در زمینه آگاهسازی و مداخله سطح یک و دو از سوی دستگاههای کشوری طراحی شده و به استانها ابلاغ میشد، ولی کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در سال جاری هدفگذاری متفاوتی دارد و بر اساس وضعیت موجود، نیازها و اولویتها، مطابق الگوی زیست بوم اجتماعی استان برنامه ریزی میشود.
صادقی با بیان اینکه برای شهرستانهایی که در حوزه آسیبهای اجتماعی ریسک بالایی دارند، برنامههای مختلفی از جمله برنامههای آگاهسازی و آموزش در جمعیت دختران دانشآموز، آگاهسازی در گروههای پرخطر و همچنین غربالگریها و مداخلات لازم انجام میشود اظهار کرد: نقش کارگروه کوثر ارتباط بین بخشی دستگاهها و نیروهای جهادی در زمینه تبادل داده و اطلاعات و تجمیع ظرفیت ها و امکانات دستگاههاست.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه ستادی کارگروه کوثر با حضور نمایندگان ذیربط از دستگاههای مختلف در روز نوزدهم اردیبهشت سال جاری گفت: رصد مسائل دختران، ارائه راهکار و برنامه مناسب جهت حل مسائل، تصویب و اصلاح قوانین، آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به وضعیت تربیتی و آموزشی دختران، بسیج ظرفیتها و امکانات درون و برون آموزشوپرورش و تعمیم نقش به متولیان تربیت دختران در کشور پیرو برنامهریزی و سیاستگذاری در این خصوص از جمله اهداف جلسه مذکور بودند.
دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش افزود: در این جلسه امکانات و ظرفیتهای دستگاههای متبوع جهت استفاده و درج در سند تقسیم کار ملی اعلام و بررسی شدند. ارائه راهکار و برنامه مناسب جهت حل مسایل به واسطه تجمیع ظرفیت ها ، موضوع برگزاری نخستین جلسه کارگروه بود. در این جلسه معاونین وزارت آموزش و پرورش، مشاوران بانوان وزارتخانههای بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، کشور و مشاوران امور بانوان از سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانونهای مساجد کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج جامعه زنان کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز وکلا و روانشناسان قوه قضائیه و بنیاد عفاف و حجاب حضور داشتند.
انتهای پیام