آیا صنعت غذا و نوشیدنی ایران در سطح بینالملل مغفول مانده است؟
مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی یک استاد گردشگری گفت: ارتباط و تایید صنعت غذا و نوشیدنی ایران از سوی سازمانها و ارگانهایی که معیارها و مؤلفههای استاندارد غذایی را در سطح بینالمللی ایجاد و کنترل میکنند، برای جلب بازارهای جهانی و اعتماد بینالمللی بسیار حائز اهمیت است.
محمد رحیمیخوش در گفتوگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص مغفول ماندن صنعت غذا و نوشیدنی ایران در سطح بینالملل اظهار کرد: بقراط حکیم در ۴ قرن پیش از میلاد در خصوص غذا میگوید «به گونهای غذا بخورید که غذای شما تنها داروی شما باشد». این سخن امروزه در سراسر جهان به عنوان یک آرمان و المان برای سنجش کیفیت غذاها باعث به وجود آمدن استانداردها و سازمانهایی شده که به صورت مرتب کیفیت و تنوع غذاها را سنجش و ارزیابی میکنند و شیوههای بستهبندی و نگهداری آنها را تحت کنترل قرار میدهند.
وی اضافه کرد: بنابراین ارتباط و تایید صنعت غذا و نوشیدنی ایران از سوی سازمانها و ارگانهایی که معیارها و مؤلفههای استاندارد غذایی را در سطح بینالمللی ایجاد و کنترل میکنند، برای جلب بازارهای جهانی و اعتماد بینالمللی بسیار حائز اهمیت است. نکات دیگری که میتواند غذاهای قابل صادراتی ایران را در سطح بینالمللی بسیار ترویج و توسعه دهد، شیوه بستهبندی در نوع خوراکیها و غذاهای ایرانی است.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: غذا و نوشیدنی صرفا آن مقولهای نیست که در رستوران یا فضای خاصی سرو و مصرف شود بلکه بسیاری از این غذاها و نوشیدنیها با بستهبندیهایی خلاقانه و البته بهداشتی و استاندارد وارد بازارهای بینالمللی میشوند تا دیگر کشورها و مردم از اقصی نقاط جهان نیز از آنها بهرهمند شوند. انواع نانها، نوشیدنیها، کنسروجات، کمپوتها، کلوچهها، خشکبار و بسیاری دیگر از این دست را میتوان در این زمره قرار داد.
وی عنوان کرد: متاسفانه کشور ما با توجه به اینکه مهد بسیاری از محصولات کشاورزی و خشکبار مانند زعفران، پسته، زرشک و … است اما به واسطه عدم توانایی در شیوه و کیفیت بستهبندی نمیتواند استانداردهای بینالمللی را رعایت کند، به همین دلیل اغلب این محصولات با واسطه کشوری دوم یا سوم به دست مصرفکننده توزیع میشود.
فرآیند بستهبندی نقش مهمی در توسعه محصولات غدایی ما در جهان دارد
رحیمیخوش خاطرنشان کرد: این محصولات به صورت انبوه از کشور ما به کشورهای دیگر که اغلب اروپایی هستند صادر شده و در آن کشور بستهبندی و به بازارهای مصرفکننده عرضه میشوند و از اینرو کشور و تولیدکننده ما قسمت اعظمی از سود را از دست میدهند. بنابراین ایجاد فرآیند و چرخه صنعت بستهبندی نقش مهمی در توسعه محصولات غدایی ما در جهان دارد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که میتوان بر غذا و معرفی غذاهای ایرانی در سطح بینالمللی به آن تکیه کرد، ثبت غذاهای ایرانی در سازمان میراث جهانی یونسکو است. در سالهای اخیر کم و بیش برخی از غذاهای ایرانی در این سازمان ثبت شدهاند، اما قسمت اعظمی از غذاهای محلی ایرانی و نوشیدنیهای مختلف در سراسر ایران هنوز ثبت این سازمان نشده و این مهم نیازمند ابتکار عمل و فعالیتهایی است که در سطح دولتی با سازمانها و ارگانهای بینالمللی صورت میگیرد تا بتوانند میراث فرهنگی ایران که قسمت اعظمی از آن را غذا و نوشیدنی تشکیل میدهد به ثبت جهانی برسانند تا گردشگرانی که از اقصی نقاط جهان به ایران سفر میکنند با بررسی سایتهای مختلفی که سازمان یونسکو با آنها ارتباط دارد از تنوع غذاها و نوشیدنیهای ایرانی مطلع شوند.
این کارشناس گردشگری اظهار کرد: ما حتی میتوانیم در ایران شهرهای مختلفی را به عنوان مقصد گردشگری غذا به جهان معرفی کنیم. به عنوان نمونه گیلان که در آن خورشتهایی که در عین سادگی حاصل ذوق و سلیقه مردم گیلان است را میتوانیم به عنوان یک مقصد و جاذبه گردشگری غذا معرفی کنیم.
وی افزود: این شهر که خود به همراه رشت به عنوان شهر خلاق خوراکشناسی از سوی یونسکو معرفی شده است میتوان به میرزا قاسمی، ترش تره، سیر قلیه، باقالاقاتوق، اناربیج، کولی غورابیج، فسنجان، گل در چمن و… اشاره کرد که یونسکو نیز با آنها آشنایی دارد و یا خوزستان که به واسطه شرایط اقلیمی این منطقه باعث شده غذاهای محلی تند آن معروف شود که قلیه ماهی، ماهی صبور، فلافل، اوپیوزی، برونی، میگو پلو، سمبوسه تند خوزستانی، امگشت و … از جمله آن غذاهای تند به شمار میآیند و تنها قسمتی از تنوع غذاهای این سرزمین را شامل میشود.
رحیمیخوش ادامه داد: کوفته تبریزی، خورشت هویج، آش اوماج، آش دوغ، شورجه ارومیه و سوپ بلغور از غذاهای سنتی آذربایجان هستند که با توجه به فرهنگ اصیل مردمان آذربایجان تنوع غذایی نیز از تمدن این خطه از ایران حکایت میکند. در اصفهان نیز علاوه بر جاذبههای گردشگری و تاریخی آن غذاهایی مانند بریونی، حلیم بادمجان، کشک و بادمجان، قیمه ریزه، نخودچی، نخود آب، خوراک سر گنجشکی، کباب زردک اصفهان، خورشت ماست و کاچی هفت دخترون از جمله غذاها و دسرهای اصفهان است.
وی اضافه کرد: شیراز یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری ایران محسوب میشود و میتواند به عنوان یک شهر غذا در ایران معرفی شود. شیرازی پلو، کلم پلو، سالاد شیرازی، هویج پلو، یخنی نخود، اشکنه شیرازی، قورمه به و کوفته هلو شیرازی از جمله غذاهای این خطه هستند که برخی از آنها نیز در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.
نقش تنوع غذایی کشور در ایجاد کارآفرینی و صادرات محصولات غذایی
این استاد گردشگری عنوان کرد: کشور ما با توجه به تنوع در غذا و نوشیدنی میتواند به یکی از مقاصد و برندهای مهم صنعت غذا و نوشیدنی تبدیل شود که این موضوع خود میتواند تاثیر بسزایی بر روند جهشی رشد ورود گردشگران به ایران داشته باشد. همچنین نقش مهمی در ایجاد اشتغال کارآفرینی و صادرات محصولات غذایی در کشورمان ایفا کند.
وی گفت: ایجاد جشنوارهها و رویدادهای غذایی به صورت بینالمللی، ماهانه، فصلی و یا سالیانه در کشورمان بسیار حائز اهمیت است. همچنین ارتباط با سایر سازمانها و نهادهای بینالمللی که در زمینه استانداردسازی غذا و نوشیدنی فعالیت میکنند جهت اعتمادسازی و برآورده کردن نیازهای بازار به موضوعات بهداشتی و سلامتی است.
رحیمیخوش افزود: توسعه توانایی کشورمان در صنعت بستهبندی، شیوهها و ابتکارات آن، تولید محتوا و ایجاد موضوعاتی در خصوص خلاقیت، نوآوری و ابتکار در زمینه ایجاد شهرهای خوراک در کشورمان و معرفی محصولات متنوع آنها در سطح بینالمللی نیز میتواند جهش چشمگیر در این صنعت برای ایران ایفا کند.
انتهای پیام