جامعه شهری

ابهامات فهرست بهای پسماند شهرداری‌های کشور برطرف شود

مجله خبری آبادی 118/خراسان شمالی دبیر مجمع مشورتی معاونان خدمات شهری شهرداری‌های منطقه پنج کشور بر لزوم رفع ابهامات فهرست بهای پسماند تاکید کرد.

احمد سالاری در حاشیه مجمع مشورتی معاونان خدمات شهری شهرداری‌های منطقه پنج کشور که با حضور نمایندگان ۱۱ استان کشور به میزبانی بجنورد برگزار شد، در گفت و گو با مجله خبری آبادی 118 اظهار کرد: سال گذشته بود که فهرست نامه پسماند با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان شهرداری‌های کشور تهیه و ابلاغ شد که اهداف مناسبی را دنبال می‌کرد.

وی افزود: مباحث بها را سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه، تنظیم و ابلاغ می‌کند. پیش از این در خصوص رُفت و روب چنین چیزی وجود نداشت و شهرداری‌های کلان‌شهرها خودشان نسبت به تنظیم فهرست‌بها اقدام کرده و هرساله این قیمت‌ها را بروز می‌کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرداری‌های کشور چندین سال بود که فهرست را بروز نکرده بود و قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های گذشته یا تجربیات شهرداری‌ها محاسبه می‌شد، ادامه داد: در نهایت این فهرست ابلاغ شد تا شهرداری‌ها به صورت منظم از آن بهره‌مند شوند و خدمات به مردم ارائه شود اما ابهاماتی در آن وجود داشت.

سالاری تاکید کرد: اکنون باید مناقصات و خدمات مربوط به حوزه خدمات شهری بر اساس آیتم‌های فهرست بها در ۱۱ فصل تنظیم و سپس مناقصات مرتبط با آن برگزار شود اما مشکل اینجاست که در شهرهای کشور به صورت یکسان محاسبه شده است.

دبیر مجمع مشورتی معاونات خدمات شهری شهرداری‌های منطقه ۵ کشور تصریح کرد: نیروی انسانی مهمترین بخش در برنامه‌ها و اقدامات خدمات شهری محسوب می‌شود و ۶۰ درصد هزینه‌ها نیز به آن اختصاص پیدا می‌کند اما در این فهرست بها هزینه انجام فعالیت‌ها از جمله در نظافت‌های دستی در معابر با عرض‌های مختلف تمام شهرها یکسان است. در صورتی که باید بهای این خدمات و سایر موارد گنجانده شده در آن در شهرهای سردسیر همانند بجنورد با شهرهای معتدل و گرمسیر کشور تفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: براساس فهرت ابلاغ شده، عملا آنالیز نیروی انسانی نخواهیم داشت و قرار است برای مابه‌التفاوت‌هایی که در سال برای حقوق و… رخ می دهد و در گذشته توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شد، همانند پروژه‌های عمرانی از شاخص تعدیل استفاده شود.

سالاری تصریح کرد: مسئله اینجاست که اگر شاخص تعدیل ابلاغ نشود، شهرداری‌ها نمی‌توانند مابه‌التفاوت را پرداخت کنند و این درحالی است که نیروی انسانی آن را از شهرداری‌ها مطالبه می‌کند و بر کیفیت کار و انگیزه نیروی انسانی تاثیرگذار است.

وی گفت: با برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی بین شهرداری‌های کشور به تبادل نظر درباره چالش‌های موجود می‌پردازیم و از تجربیات شهرهای مختلف برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بهره می‌بریم.

گفتنی است ششمین نشست دبیرخانه مشورتی معاونان خدمات شهری شهرداری‌های منطقه پنج کشور با حضور نمایندگانی از شهرهای گرگان، سمنان، رشت، بابل، آمل، ساری، گنبد، شاهرود، اردبیل، ارومیه، خوی، تبریز، قائم‌شهر و بجنورد به عنوان میزبان درحال برگزاری است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023