گردشگری و سفر

اشتغال‌زایی جوان ابرکوهی برای ۱۷۰ نفر از بانوان در صنایع دستی

مجله خبری آبادی 118/یزد یک جوان ابرکوهی که موفق شده با پیگیری‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی خود برای ۱۷۰ نفر از بانوان در حوزه صنایع دستی فرصت شغلی فراهم کند، درصدد است در صورت حمایت مسئولان، این تعداد را به ۵۰۰ نفر افزایش دهد.

زمین خورد ولی دست بر زانو گذاشت، «یا علی» گفت و بلند شد و از صفر شروع کرد. بارها ناامید و دلسرد از کم‌لطفی‌ها و نامهربانی‌ها شد و تصمیم به رفتن گرفت اما باز هم راضی نشد که میراث کهن و با ارزش شهر باستانی خود و مردمان با اصالتش را در پیچ‌ و خم گذر زمان گم یا در صندوقچه‌های چوبی و گرد و غبار گرفته مادربزرگ‌ها فراموش شود.

با یک دوربین و قلم و کاغذ شروع کرد؛ به سراغ مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و بزرگان هر محله و روستا رفت، ناگفته‌هایشان را ثبت و ضبط کرد و توانست از دل این گفت‌وگوها چندین نوع غذای سنتی، انواع آیین‌ها و سنت‌های دیرینه و صنایع‌دستی با ارزش را بشناسد که متعلق و مختص دیار سرو کهن‌سال ایران است ولی در طول سالیان به دست فراموشی سپرده شده بود.

چندین سال تلاش کرد و با انواع ابزارها و ترفندها از جمله مهندسی معکوس، بافت و تهیه انواع صنایع‌ دستی از جمله چنته، سفره پنبه‌ای، عروسک جُلی و نمدمالی، شیوه طبخ شیرینی‌ها و غذاهای سنتی از جمله همکوفته، چنگال سین، مطنجینه، درنجوش و خورشت قیمه سبزی مشهور به خورشت صغری خانم و سنت‌هایی از جمله سرسفره ای، مهر و کوزه و گفتگوی آب را احیا و برخی را نیز به ثبت ملی برساند.

دسواره، آموزش، اشتغال‌زایی

این جوان خوش‌ذوق ابرکوهی امروز موفق شده در حوزه صنایع‌دستی اقدامی منحصربه‌ فرد انجام دهد و با اشتغال‌زایی برای بانوان، ثابت کند که جوانان همیشه آماده قدم برداشتن در راه تحقق منویات مقام معظم رهبری بوده و این مسئولان هستند که باید موانع را از سر راه آنها برداشته و با حمایت‌های خود به آنان دلگرمی دهند.

«حامد اکرمی» در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118، در این باره اظهار می‌کند: فعالیت مرکز آموزش هنرهای دستی و سنتی دسواره (با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) از سال ۹۷ در زمینه بافت سفره پنبه‌ای، چنته بافی، نمدمالی، عروسک جلی آغاز شد.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی این مرکز فراهم کردن فرصت شغلی در قالب مشاغل خانگی برای بانوان است که آنان پس از آموزش در همین مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

دستاورد حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

اکرمی که در حال حاضر برای ۱۷۰ نفر از بانوان، تنها در یک رشته (سفره پنبه‌ای)، فرصت شغلی ایجاد کرده است، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای حضور مستمر من در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی این بود که با صادرکنندگان و تاجران بسیاری که به دنبال بافته‌ای خاص و منحصربه‌فرد بودند، آشنا شوند؛ سفره پنبه‌ای و شیوه بافت آن را معرفی کردم و موفق شدم نظر مثبت آنان را جلب کنم.

وی ادامه داد: یکی از تاجران که صنایع‌دستی ایران را به آلمان صادر می‌کند، با حضور در آموزشگاه دسواره ضمن آشنایی با محیط و مراحل تهیه این بافت خاص که به صورت ملیله و حاشیه سلسله است، پس از انجام آزمایش کیفیت (از لحاظ جنس، شستشو، رنگ و …) دو طرح در ابعاد مختلف را سفارش داد.

این فعال صنایع‌دستی، افزود: با توجه به اینکه احتمالاً هر ماه به متراژ قابل‌توجهی از این نوع بافت نیاز داریم، باید قریب به ۵۰۰ نفر از بانوان را در تمامی رشته‌ها آموزش دهیم که به طور مستیم برای آنان شغلی آسان، با درآمدی ثابت و قابل‌قبول در محیطی امن، فراهم می‌شود.

حرکت از جوانان؛ همراهی از مسئولان

وی با این توضیح که هم‌اکنون ۱۷۰ نفر از این بانوان مشغول به آموزش و کار هستند، تصریح کرد: برای اینکه این بانوان امنیت شغلی داشته و بتوانند حتی در خانه‌های خود کار کنند، نیاز است مسئولین شهرستان و به‌ویژه بنیاد برکت در این زمینه با ما همگام شده و تسهیلاتی را جهت خرید کارگاه بافندگی در اختیار این بانوان (که بعضاً بی‌سرپرست و یا بد سرپرست هستند) قرار دهند.

این هنرمند که برای صنایع‌دستی شهرستان دیدگاه‌های جهانی و بزرگ دارد، خاطرنشان کرد: بافت ملیله و حاشیه سلسله که هم‌اکنون انجام می‌شود، تنها کاربرد سفره پنبه‌ای را نداشته و ما توانستیم با تبدیل و تلفیق آن با هنرهای دیگر از این نوع بافت در تولید کیف، کفش، روتختی، عرق‌گیر، جعبه چوبی لوازم‌آرایش یا شکلات، بهره‌مند شویم.

امنیت شغلی بانوان در گرو دریافت تسهیلات

اکرمی ضمن قدردانی از تلاش‌های «زهره فلاح زاده» عضو شورای شهر ابرکوه در معرفی بانوان به آموزشگاه دسواره، تأکید کرد: این میزان اشتغال‌زایی که خود به اندازه یک کارخانه بزرگ است، تنها در یک رشته انجام می‌شود و اگر مورد حمایت مسئولان قرار گیریم، می‌توانیم در رشته‌های دیگر از جمله چنته، نمد و عروسک جلی نیز به همین میزان اشتغال دست یابیم.

گفتنی است؛ اکنون تنها خواسته این بانوان که به واسطه مرکز آموزشی هنرهای دستی و سنتی دسواره یک مهارت را آموخته و مشغول به کار شده‌اند، این است که «حامد اکرمی» به‌ عنوان حامی آنان به بنیاد برکت معرفی شود تا با دریافت تسهیلات کم‌بهره و دارای تنفس، بتوانند دستگاه‌های بافندگی را تهیه و از این طریق امرار معاش کنند.

اشتغال‌زایی جوان ابرکوهی برای ۱۷۰ نفر از بانوان در صنایع دستی

اشتغال‌زایی جوان ابرکوهی برای ۱۷۰ نفر از بانوان در صنایع دستی

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023