گردشگری و سفر

اولین همایش ملی گردشگری سبز خوزستان برگزار می‌شود

مجله خبری آبادی 118/خوزستان همزمان با اولین پنجشنبه آذرماه (روز ملی پرنده‌نگری)، اولین همایش گردشگری سبز استان خوزستان و نشست تخصصی کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور به میزبانی منطقه‌آزاد اروند و شادگان برگزار می‌شود.

همایش گردشگری سبز استان خوزستان و نیز نشست تخصصی کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و با همکاری دفتر توسعه‌ گردشگری داخلی، دبیرخانه کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی، سازمان منطقه‌آزاد اروند، فرمانداری شهرستان‌های خرمشهر، آبادان و شادگان و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان به اجرا درمی‌آید.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، با اعلام این خبر اظهار کرد: خوزستان به بهشت باستان‌شناسان جهان شهره است و آثار باستانی بی‌بدیل و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی این سرزمین به مدد سفرنامه‌ها، منابع مکتوب و آثار مکشوف تاریخی تا حدودی شناخته شده هستند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: در کنار آثار ارزشمند تاریخی ـ فرهنگی، خوزستان به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه‌، طبیعتی شگفت و گوناگون دارد که زمینه‌ساز این بستر تاریخی ـ فرهنگی شده است.

او با بیان این‌که از راهکارهای گسترش اکوتوریسم، شناسایی کارآمد مناطق مستعد طبیعت‌گردی و به دنبال آن برنامه‌ریزی دقیق برای رونق گردشگری کم‌شتاب و پایدار است افزود: در راستای توسعه‌ پایدار صنعت گردشگری و  باتوجه به چالش‌های محیط‌زیستی کنونی و نیاز به حفظ منابع طبیعی، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تلاش می‌کند تا اصول و رویکردهای سبز و پایدار را در صنعت گردشگری ترویج دهد.

ارسطوزاده تصریح کرد: این مفهوم با هدف ترویج سفرهای پایدار، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های سبز و پایدار در صنعت گردشگری بیان می‌شود. هم‌چنین سرمایه‌گذاری سبز در صنعت گردشگری شامل سرمایه‌گذاری در تأسیسات مسافرتی پایدار، انرژی تجدیدپذیر، حفظ منابع طبیعی و فرهنگی، حمایت از جوامع محلی و ایجاد اشتغال محلی است.

او افزود: از این‌رو، باتوجه به شعار سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی گردشگری با موضوع “گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز” و هم‌زمان با روز ملی پرنده‌نگری و باتوجه به ظرفیت‌های ویژه‌ طبیعت‌گردی و اکوتوریسمی استان خوزستان و دارا بودن رتبه‌ اول پرندگان خاورمیانه، اولین همایش ملی گردشگری سبز و نشست تخصصی راهنمایان طبیعت‌گردی کشور در بازه‌ی زمانی ۳۰ آبان‌ماه تا ۲ آذرماه ۱۴۰۲ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که همایش یادشده باحضور کارشناسان طبیعت‌گردی کشور، اعضای کمیته‎ ملی طبیعت‌گردی و اعضای میزملی پرنده‌نگری برپا می‌شود گفت: محورهای این همایش، روستاهای جهانی گردشگری، تالاب و گردشگری، پاسداشت روز ملی پرنده‌نگری، نشست کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی با محوریت بررسی طرح اجرایی توسعه‌ پایدار گردشگری تالاب شادگان و گردشگری نجوم(آسمان تاریک) خواهد بود.

او با اشاره به اهداف کوتاه‌مدت این همایش عنوان کرد: معرفی پهنه‌های زیستی و فرهنگی کهن استان، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه، آشنایی با ظرفیت‌های طبیعی منطقه، معرفی نگاه نو و مسیرهای تازه‌ گردشگری در استان، جذب گردشگران داخلی و خارجی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فرهنگ‌سازی برای حفظ میراث طبیعی و فرهنگی و گام برداشتن در مسیر توانمندسازی جوامع محلی در راستای توسعه‌ گردشگری پایدار در تعامل با جامعه‌ میزبان و انتفاع اقتصادی و فرهنگی متقابل موضوعاتی هستند که به دنبال عملی شدن آن‌ها در آینده‌ای نزدیک هستیم؛ ضمن این‌که معرفی روستای صراخیه به عنوان روستای جهانی گردشگری و معرفی استان خوزستان به عنوان قطب پرنده‌نگری خاورمیانه در جهان نیز اهداف بلندمدت ما در این راستا هستند.

برپایه اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، بازدید از روستای معاف خرمشهر، تالاب شادگان، روستای صراخیه و برپایی کارگاه‌های آموزشی از سایر بخش‌های این همایش خواهد بود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023