ایرانهراسی جایگاه برند گردشگری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است
مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری گفت: موضوع ایرانهراسی که هر روز توسط سیاستهای بینالملل به آن دامن زده میشود، جایگاه برند گردشگری ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این موضوع باعث شده هر سال گردشگران کمتری به کشورمان سفر کنند.
مسعود اعلم صمیمی در گفتوگو با مجله خبری آبادی 118 در پاسخ به این سوال که آیا گردشگری خارجی اولویت دارد یا گردشگری ورودی به کشور اظهار کرد: «گردشگری ورودی» به معنای کسانی است که غیر ایرانی هستند و وارد کشور ایران میشوند اما در حسابهای اقماری گردشگری ما عنوانی به نام «گردشگری خارجی» وجود ندارد. گردشگری خروجی در واقع به گردشگرانی که وارد ایران یا از آن خارج میشوند اشاره دارد که از آن به عنوان «گردشگران بینالمللی» یاد میشود.
وی افزود: قاعدتا چه نگاه ما به گردشگری خارجی مبتنی بر گردشگری خروجی باشد و چه گردشگری بینالمللی، به نظر میرسد با توجه به درآمدزا بودن گردشگری ورودی و خروج ارز در گردشگری خروجی، اولویت گردشگری از نگاه حکومتی و ساختار اقتصاد کلان، گردشگری ورودی است اما در مقابل گردشگی خروجی بر اقتصاد بخشهای خدمات گردشگری چون آژانسهای مسافرتی تاثیر دارد. به همین دلیل آنچه که برای اقتصاد گردشگری امروز کشور باعث گردش مالی میشود، گردشگری خروجی است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد، آمار و ارقام و حتی درآمدها یا نشر پولی که از این مدل گردشگری به نسبت تزریق پولی که از ناحیه گردشگری ورودی برای ما ایجاد میشود، خود نمایانگر این ماجراست که کدامیک در حال حاضر گردش مالی بالاتری دارد و کدام مورد از لحاظ ساختار حکومتی و اقتصاد کلان برای ما دارای اولویت برتری است. به عبارت دیگر اگر بخواهیم این ۲ موضوع را از منظر اقتصاد کلان یا اقتصاد خرد مورد بحث قرار دهیم، با ۲ نتیجه متفاوت مواجه خواهیم شد.
اولویت اصلی گردشگری خروجی است
وی بیان کرد: در نگاه اقتصاد خرد که بنگاهها را مد نظر قرار میدهد، قطعا اولویت با گردشگری خروجی است چرا که در حال حاضر این مدل از توریسم بازار گستردهتری دارد و بخش عمدهای از درآمدهای بنگاهها از این طریق به دست میآید اما در مقابل و از نظر اقتصاد کلان که نگاه درآمدزایی برای کشور دارد، قطع به یقین گردشگری ورودی در اولویت قرار دارد.
اعلم صمیمی در خصوص تهدیدهایی که میتواند برای گردشگری ورودی یا خروجی به وجود آید، خاطرنشان کرد: به طور کلی انواع گردشگری از منظرهای مختلف دارای امتیازهای مثبت و منفی است.
وی اضافه کرد: گردشگری ورودی دارای امتیاز مثبت ارزآوری است و در مقابل گردشگری خروجی در سطح کلان دارای امتیاز منفی خروج ارز از کشور است اما از نگاه جامعهشناختی و روانشناختی میتواند دارای امتیازهای مثبت و منفی باشد. به طور کلی به اعتقاد من یکی از روشهای ایجاد دیپلماسی با کشورهای مختلف برای رسیدن به یک زبان مشترک با فرهنگها و جوامع مختلف نزدیکتر شدن و رفت و آمد این جوامع با هم است که نتیجه آن دیدن و درک تفاوتها و در کنار آن دیدن و درک تشابهات است.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: بنابراین در گردشگری خروجی از آنجایی که یک ارتباط بین فرهنگی بین ملتها برقرار میشود، این موضوع یک امتیاز مثبت است. البته برخی اعتقاد دارند معمولا جوامع ضعیفتر از نگاه اقتصادی به نسبت جوامع توسعه یافتهتر، همیشه در مراودات فرهنگی مغلوب میشوند.
وی گفت: در حال حاضر کشور ما با توجه به ساختارهای متزلزل و عدم پیشرفت اقتصادی و سیاسی در کشور و جهان در ۲ شکل گردشگری ورودی و خروجی دچار عقبماندگی است.
اعلم صمیمی عنوان کرد: اگر بخواهیم نگاههای فرهنگی را کنار بگذاریم، به لحاظ زیستمحیطی نیز برای ترویج گردشگری ورودی و خروجی با چالشهایی روبهرو خواهیم بود. باید توجه داشت ۹۰ درصد توسعه زیرساختها در محلها و محیطهای شکننده جغرافیایی شکل میگیرد. برای مثال ساخت هتلها در سواحل، ایجاد راهها در جنگلها، زبالههای تولید شده در حاشیه رودخانهها و… به این موضوع اشاره میکند که زمانی با توسعه گردشگری مواجه میشویم، فرضیههای منفی زیستمحیطی در محیطهای شکنندهتر نسبت به فضاهای کالبدی مانند شهرها بیشتر شکل میگیرد.
گردشگری به عنوان صنعت سبز در دنیا شناخته میشود
این کارشناس گردشگری عنوان کرد: همیشه گردشگری را به عنوان یک صنعت سبز در دنیا میشناسند و با توجه به گردش مالی آن، کمترین میزان co۲ را در دنیا پخش میکند. این موضوع نشان میدهد این صنعت به نسبت باقی صنایع دارای قابلیتهایی است که اصطلاحا محیط زیستیتر است.
وی تصریح کرد: عدهای دیگر معتقدند درآمدهایی که بر اثر توسعه گردشگری ایجاد میشود، میتواند در حفاظت از فضاهای زیستمحیطی مجدد مورد استفاده قرار گیرد و آن را از مخاطرات دور کند.
اعلم صمیمی اضافه کرد: در حال حاضر گردشگری ورودی با چالشهای جدی از نظر محیط زیست مواجه است. جز این موراد موضوعات سیاسی شامل سیاستهای کلان و خارجی و باقی موارد هم جزو مسائل و چالشهایی است که دائما در صنعت گردشگری ورودی و خروجی با آن دست و پنجه نرم میکنیم.
وی گفت: یکی دیگر از چالشها عدم صدور ویزا برای ایرانیهایی است که قصد دارند از کشور خارج شوند که این مورد با ضعیفتر شدن سیاست خارجی کشور در سالهای اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام تشدید شده و امروز میبینیم که اعتبار پاسپورت ایرانی نسبت به گذشته به شدت افت داشته است.
این کارشناس گردشگری مدعی شد: همچنین نبود ارتباط ایران با کشورهای دیگر و عدم اتصال سیستم بانکی کشور به سیستمهای بانکی کشورهای دیگر جزو چالشهایی است که هر ۲ نوع گردشگری را با مانع بزرگی مواجه کرده است.
انتهای پیام