برای تحقق محور گردشگری غرب کشور باید جوامع محلی را همراه کرد
مجله خبری آبادی 118/کرمانشاه مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی به مدیران ادارات میراث فرهنگی غرب کشور توصیه کرد، برای تحقق محور گردشگری غرب کشور جوامع محلی و مردم را با کمک سازمان های مردم نهاد با خود همراه کنند.
سیدمصطفی فاطمی در نشست تخصصی تشکل های مردم نهاد منطقه غرب کشور که امروز(20 اردیبهشت) به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، بااشاره به تحولات حوزه گردشگری دنیا در قرن جدید، اظهار کرد: از چند سال پیش اولین محورهای گردشگری جدید با محوریت عجایب هفتگانه جدید در دنیا پیشنهاد شد و از آن پس فعالیت های تازه ای در حوزه گردشگری شکل گرفت.
به گزارش مجله خبری آبادی 118، فاطمی با بیان اینکه تحولاتی که در حوزه گردشگری طی این سالها اتفاق افتاده نه تنها توسط دولت ها بلکه توسط فعالین این حوزه بوده، افزود: دولت ها هرگز نتوانسته اند به تنهایی در حوزه گردشگری محور تعریف و جاذبه های گردشگری خود را معرفی کنند.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی به نقش فعالین گردشگری و سازمان های مردم نهاد این حوزه در پررنگ شدن حوزه گردشگری در هر منطقه ای اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی و طبیعی و صنایع دستی، جزو سرمایه های ما هستند و گردشگری باید موتور محرکه این سرمایه ها باشد تا بتوان بصورت درست و اصولی از آنها بهره برداری کرد.
وی اضافه کرد: هرچند که سرمایه های زیادی از این دست در همه جای دنیا و نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، اما می بینیم که در نقطه ای به خوبی از آنها استفاده و بهره برداری می شود و در نقطه ای دیگر مغفول مانده اند که در این رابطه باید گفت انسان ها گاها مهمتر از سرمایه ها هستند، چرا که آنها ساختارهای جاذبه های گردشگری را حفظ، معرفی و بهره برداری درست می کنند.
فاطمی خاطرنشان کرد: برای نمونه زمانی که یک گردشگر از مکانی تاریخی مانند تکیه معاون الملک بازدید می کند، اگر یک فعال گردشگری، سازمان مردم نهاد و…- با اطلاعات کافی و مناسب در مورد بنا باشد- در آنجا حضور داشته باشد و توضیحات کافی را به گردشگر بدهد، علاوه براینکه مدت زمان ماندگاری گردشگر در آن بنا افزایش می یابد، به معرفی بیشتر و تبلیغ برای آن هم کمک کرده است، درغیر اینصورت گردشگر پس از یک بازدید کوتاه از بنا خارج می شود، بدون اینکه برایش جاذبه چندانی به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای انسانی می توانند به برجسته تر شدن جاذبه های گردشگری کمک کنند، عنوان کرد: در این راستا، سازمان های مردم نهاد می توانند به عنوان تسهیلگران از یک سو جامعه محلی را از داشته های ارزشمند خود آگاه کنند و از طرفی مطالبه گرانی باشند که از دولت می خواهند یک مجموعه را بدرستی حفظ و از آن بهره برداری کند و نگرانی های مردم را در مورد جاذبه های گردشگری به دولت منتقل کنند.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در ادامه سخنانش به تلاش ها برای شکل گیری محور گردشگری غرب کشور و لزوم استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و فعالین حوزه گردشگری برای تحقق این امر اشاره کرد و گفت: امروزه شکل گیری محور گردشگری غرب کشور به عنوان دومین محور گردشگری کشور در قالب همکاری های مشترک بین ادارت کل میراث فرهنگی این منطقه آغاز شده، اما به نظر می رسد که این کافی نیست و برای تحقق آن باید همراهی جوامع محلی، مردم و سازمان های مردم نهاد را در این رابطه داشته باشیم.
وی به اهمیت همراهی مردم محلی در شکل گیری محور گردشگری غرب کشور اشاره داشت و افزود: برای اجرایی شدن این مسئله، مردم محلی این منطقه باید منافع خود را در این رابطه ببینند و آگاه شوند که چه پیامدهای مثبتی برایشان به همراه خواهد داشت.
این مسئول افزود: سازمان های مردم نهاد به عنوان واسط بین مردم و دولت می توانند در این زمینه کمک کننده باشند و ما نیز حمایت های لازم را از آنان خواهیم داشت.
انتهای پیام