گردشگری و سفر

برنامه‌ریزان مشهد به جای تعداد چگالی گردشگران را مبنای برنامه‌ریزی قرار دهند

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: همواره باید چگالی گردشگران به عنوان معیاری برای برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و پیش‌بینی‌های فراوانی گردشگران مورد توجه قرار گیرد.

آرش قهرمان در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص ضرورت اجتناب از تمرکز بر تعداد گردشگران و زائران ورودی مشهد اظهار کرد: مدیریت شهری مشهد و مدیران استان بر اعلام تعداد زائران و گردشگران مشهد متمرکز هستند و در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و پیش‌بینی‌های خود فراوانی گردشگران را مورد توجه قرار می‌دهند؛ به شکلی که  گمان می‌کنند هرچه تعداد زائران و گردشگران مشهد افزایش یابد، آورده اقتصادی بیشتری برای شهر به دنبال داشته و نیاز به الزامات برنامه‌ریزی بیشتری نیز ایجاد می‌شود؛ در حالی که چگالی گردشگری مقصد شاخص دقیق‌تری برای برنامه‌ریزی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: چگالی گردشگری به معنای تعداد گردشگران در واحد زمان در یک مقصد مشخص است. این شاخص حاصل برهم‌ کنش ۲ متغیر تعداد مسافران و میانگین مدت اقامت ایشان است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی عنوان کرد: با توجه به شرایطی که جامعه در چند سال اخیر تجربه کرده، سهم سفر در سبد مصرف خانوارها کاهش یافته است. از طرف دیگر به سبب فراگیر شدن سفر با وسیله خودروهای شخصی به عنوان الگوی رایج حمل‌ونقل بین‌شهری در سفرها سبک سفر خانواده‌ها نیز تغییر کرده است.

قهرمان ادامه داد: به گونه‌ای که در گذشته سفرها عمدتا تک‌مقصدی بوده است؛ در حالی که امروز اغلب سفرها به صورت چندمقصدی انجام می‌شود. بنابراین سبک سفر در سال‌های اخیر به سمت سفرهای چندمقصدی تغییر پیدا کرده و این موضوع در کنار سایر متغیرها باعث شده مدت اقامت در یک مقصد مانند مشهد کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: به نظر من مدیران شهری بهتر است چگالی زیارت و گردشگری در شهر مشهد را مورد توجه قرار دهند؛ یعنی واقعیت اقتصادی و اقتضائات برنامه‌ریزی بر اساس اثر همزمان تعداد و میانگین مدت‌زمان اقامت زائران و گردشگران ایجاد شود. به عنوان مثال اگر ۲۰ میلیون زائر به طور میانگین پنج شب در مشهد اقامت داشته باشند، ۱۰۰ میلیون نفرروز زائر خواهیم داشت و اگر همین تعداد ۲۰ میلیون نفر به طور میانگین سه روز اقامت داشته باشند، ۶۰ میلیون نفرروز اقامت خواهیم داشت؛ بنابراین با تعداد ثابت گردشگر یا زائر شرایط اقتصادی، برنامه‌ریزی و مدیریتی متفاوت خواهد بود.

قهرمان افزود: به این ترتیب تعداد زائران و گردشگران به تنهایی متغیر اصلی محسوب نمی‌شود و چگالی گردشگری در مقصد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع چگالی حاصل برهم‌ کنش تعداد زائر یا گردشگر و مدت‌زمان اقامت آن‌ها در مقصد زیارتی و یا گردشگری است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: البته مهمتر از مفهوم چگالی گردشگری مصرف‌گرا در یک مقصد گردشگرانی هستند که امکان و تمایل دارند از خدمات سفر بیشتر استفاده کنند. گردشگری مصرف‌گرا در مقابل گردشگری معیشتی قرار دارد. در گردشگری معیشتی انجام سفر با حداقل هزینه اصالت پیدا می‌کند؛ در حالی که در گردشگری مصرف‌گرا کیفیت سفر و بهره‌مندی از خدمات آن اصالت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: تمام این موضوعات در راستای افزایش دقت در بیان و اظهار واقعیت‌های گردشگری بیان می‌شود زیرا در مدیریت شهری باید به شکل مناسب‌تر و بهتری مفاهیم دقیق‌تر و کابردی‌تر در راستای ساماندهی حوزه زیارت و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023