بستر تبلیغات رسانهای در نمایشگاه گردشگری تهران ضعیف شده است
مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی یک فعال گردشگری گفت: فعالیت رسانههای حوزه گردشگری در نمایشگاه ضعیف و ضعیفتر شده است و بسیاری از این نشریات در سالهای گذشته تقریبا نیمی از سالن نمایشگاه گردشگری را به خود اختصاص میدانند، اما امسال غرفههای کم رنگی در این حوزه فعال هستند و بستر تبلیغات رسانهای ضعیف شده است.
حسین رضایی در گفتوگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگر تهران اظهار کرد: امسال شاهد حضور غرفههایی از ۳۱ استان کشور، هتلها، شرکتهای خدمات مسافرتی، بومگردیها و ارائه ظرفیتهای گردشگری ۱۱کشور دعوت شده به نمایشگاه هفدهم هستیم.
وی اضافه کرد: حضور دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد، افتتاحیه نمایشگاه در سالن اجلاس سران و سخنان رئیس جمهوری در افتتاحیه، اهمیت این رویداد را در حالی نشان میدهد که وزارت میراث فرهنگی با همکاری وزارت خارجه روادید ورود به ایران را از گردشگری ۳۳ کشور برداشته و به قول دبیرکل سازمان گردشگری، لغو این روادید پیشرفتی بزرگ در راستای گشودن درهای ایران و رشد گردشگری است.
این فعال گردشگری ادامه داد: بر اساس سخنان رئیس جمهور در افتتاحیه اجلاس مبنی بر اینکه «کسی که به ایران سفر میکند باید از لحظه ورود تا لحظه خروج احساس آرامش کند. اینکه برخی بهانه میآورند اگر بخواهیم گردشگری را توسعه دهیم، پس از اصول و مبانی تجدید نظر کنیم کاملا نادرست است»؛ در نتیجه اقدامات و صحبتهای امیدوارکننده حوزه حاکمیتی کشور این نوید را میدهد که قطار گردشگری به سمت پیشرفت در حال حرکت بوده و امید است برنامهریزی برای رشد این صنعت به گونهای باشد که سرمایهگذاران در این صنعت احساس آرامش کنند.
رضایی خاطرنشان کرد: امروزه حال هتلداران زیاد خوب نیست، بومگردیها با مشکل مواجهاند، شرکتهای خدمات مسافرتی با نوسانات اقتصادی در چالشاند، رسانههای حوزه گردشگری ضعیف و ضعیفتر شدهاند و بسیاری از نشریات این حوزه که در سالهای گذشته تقریبا نیمی از سالن را به خود اختصاص میدانند، حضور کمرنگتری دارند و بستر تبلیغات رسانهای ضعیف شده است و گلهمندی مدیران مسئول رسانههای وابسته به این صنعت گوش شنوا میخواهند.
وی ادامه داد: البته غرفههای پر زرق و برق ادارات کل استانی که اکثراً با بودجههای دولتی یا حمایتی اداره میشود، در کنار غرفههای حوزههای دانشگاهی و مطالعاتی در این صنعت نمره ۲۰ را به خود اختصاص میدهند.
رضایی گفت: آمیختهگی حضور متخصصین حوزه صنعت گردشگری با مردمی که به جهت گذران اوقات به نمایشگاه مراجعه میکنند، فاصله تشخیص و پاسخگویی را زیاد میکند که انتخاب زمان برای حضور متخصصین در نمایشگاه بعدی باید لحاظ شود.
وی عنوان کرد: تار و تنبک، موسیقی و حرکات آیینی که هم در این نمایشگاه و هم در نمایشگاههای قبلی سرآمد جذب مخاطب بود، فرصت گفتوگو را در حوزههای سرمایهگذاری برای ارائه ۱۵۰۰ فرصت سرمایهگذاری و ۶۰۰ بسته سرمایهگذاری ارائه شده توسط غرفهداران کوتاه میکند.
این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: آمارهایی که معاونت گردشگری در افتتاحیه ارائه کرد، نشان از حضور ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران طی ۱۰ ماه نخست امسال و افزایش رو به رشد آن نسبت به سال قبل از عزمی جدی جهت جذب سرمایه و رونق اقتصادی خبر میدهد.
رضایی گفت: گفتنی است آمارهای جهانی، تعداد گردشگری جهان در سال ۲۰۲۲ را بیش از ۹۰۰ میلیون نفر اعلام کرد که نسبت به قبل از کرونا ۶۳ درصد رشد داشته است و این صنعت در جهان حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده و در حال حاضر بیش از ۲۹۰ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت گردشگری شرکت دارند. به عبارتی دیگر از هر ۱۱ شغل در سطح جهان یک شغل در ارتباط با گردشگری است.
وی اضافه کرد: اگر ما به صنعت گردشگری به غیر از تاثیرات فرهنگی از منظر رونق اقتصادی و اشتغال نگاه کنیم لازم است پکهای حمایتی چه در گردشگری داخلی و چه در جذب گردشگران خارجی داشته باشیم. ارائه ظرفیت های گردشگری معنوی، مقاومت، ورزشی، زیارتی و مذهبی، سلامت و گردشگری حلال و ایجاد بستر مناسب در حوزه های خدماتی، حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی میتواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر باشد و سفر را که طبق آمارهای اعلام شده از سبد خانوار ایرانی حذف شده را مجدد به سبد هزینه خانواده بازگرداند.
این فعال گردشگری ادامه داد: امسال توجه به گردشگری مذهبی و زیارتی همانند سالهای قبل کم رونق بود و به غیر از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی که نمادی از گنبد طلایی حضرت را در غرفهآرایی آورده، انتظار بود سایر استانها به خصوص قم و فارس که بخش مهمی از گردشگران آن زیارتی هستند، در این خصوص فعالتر ظاهر میشدند.
رضایی عنوان کرد: توجه داشته باشیم با رونق گردشگری مذهبی سایر حوزههای گردشگری نیز انتفاع خواهد یافت؛ لازم است به این نکته اشاره کنم که در سال گذشته میزان سفرهای گردشگری به کشورهای متعهد به چهارچوب اسلامی و به اصطلاح گردشگری حلال ۲۲۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته است و ۳۰ درصد از کل گردشگری جهان را به غیر از حج عمره و واجب به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: تقویت زیرساختها و ایجاد برندینگهای قوی سهم ما را از این نوع گردشگری افزایش خواهد داد؛ در نهایت هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران این فرصت را برای مخاطبین فراهم کرد که بتوانند بر حسب نیاز، اقتصاد سفر مقاصد مناسبی برای سفرهای نوروزی و تعطیلات عید پیدا کنند.
انتهای پیام