جامعه شهری

تحویل ۱۷ رام قطار ۷ واگنه از امسال/ کاهش یک ساله زمان تولید قطار داخلی

مراسم رونمایی از ۲ رام قطار ملی امروز (شنبه) با حضور رییس شورای شهر تهران، شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، زاکانی در این مراسم با اشاره به ورود دو رام قطار جدید به خطوط ۶ و ۷ مترو اظهارکرد: هر یک از این خطوط ۱۰ رام قطار دارند و با اضافه شدن این رام‌ها، فاصله حرکت قطارها حدود دو تا سه دقیقه کوتاه‌تر خواهد شد درواقع ظرفیت بسیار خوبی برای جابه جایی مسافران ایجاد می‌شود.

شهردار تهران با مرور دستاوردهای چهار سال و سه ماه گذشته مدیریت شهری ششم در توسعه مترو گفت: در ابتدای فعالیت ما در مدیریت شهری، خطوط تحویلی مترو ۲۶۹ کیلومتر در هفت خط با ۱۴۱ ایستگاه بود. امروز طول خطوط به ۳۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۱۶۱ ایستگاه رسیده است. تا پایان سال نیز سه ایستگاه دیگر و بخشی از خط جدید در جنوب خط ۶ افتتاح خواهد شد تا مترو به قبله تهران(شهرری) برسد. در حوزه زیرساخت، قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و قراردادهای ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ نیز بسته شده و کار در برخی بخش‌ها آغاز شده است. هم‌اکنون تونل‌زنی خط ۱۰ در جریان است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمین‌های خط ۸ تحویل داده شده‌اند.  تفاهم‌نامه خط ۱۱ نیز امضا شده و ان‌شاءالله در اولین فرصت، ترجیحاً امسال قرارداد آن منعقد و کار آغاز خواهد شد.

وی افزود: در مجموع ۳۱۰ کیلومتر خطوط فعلی مترو باید طی سال‌های آینده به حدود ۴۹۸ کیلومتر رسیده و ۱۶۱ ایستگاه کنونی به ۳۳۰ ایستگاه برسد. این افق پنج سال آینده متروی تهران است. به عبارتی در پنج سال آینده بناست با قراردادهای منعقدشده، این میزان به ۳۳۰ ایستگاه و ۴۹۸ کیلومتر برسد. تجاربی در این حوزه به دست آمد که با مدل‌های جدید تأمین مالی توانستیم سرعت کار را افزایش دهیم. نقش بانک‌ها به ویژه بانک شهر در چهار سال گذشته و همچنین در پنج سال آینده، در تحول زیرساخت حمل‌ونقل ریلی بسیار مهم است.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود، به تشریح برنامه‌های توسعه ناوگان مترو پرداخت و گفت: ۱۱۸۱ واگن در خطوط مترو داخل تهران طی ۲۵ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای توسعه واگن‌ها قراردادهایی از دهه ۹۰ شامل ۶۳۰ دستگاه در سال ۹۷ و ۱۱۳ دستگاه در سال ۹۸ بسته شد که در دهه ۹۰ به سرانجام نرسید و عملیاتی شدن این قراردادها از حدود دو سال پیش آغاز شد.

زاکانی با تشریح برنامه‌های نوسازی ناوگان افزود: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با ۲۵ درصد افزایش و اضافه شدن ۲۸۰ واگن دیگر پیگیری شد و در همین رابطه تا قبل از این، سهم داخلی‌سازی واگن‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد بود. در برنامه جدید، ۱۷ رام قطار ۷ واگنه به طور کامل از امسال تحویل گرفته می‌شود و از مردادماه هم کار سرعت می‌گیرد. در بخش توسعه مترو ۱۰ رام در قالب قطعات وارد و در واگن‌سازی مونتاژ می‌شود. ۶۳ رام قطار ۷ واگنه نیز در داخل کشور ساخته خواهد شد و درمجموع ۸۰ رام در واگن‌سازی تهران ساخته می‌شود.

وی با بیان دستاورد این برنامه گفت: ما سهم داخلی‌سازی را از ۳۰-۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش می‌دهیم که ۲۰ درصد ارتقاء محسوب می‌شود. کار جدی در دو سال پیش با سفر به چین و ایجاد زمینه مشارکت در انتقال تکنولوژی صورت گرفت که امروز خطوط تولید هوشمند در کشور آماده شده است. سال آینده ۲۱ رام قطار و دو سال پس از آن این تعداد بیشتر خواهد شد؛ این یک نوید است که وقتی همه پای کار باشند و اختلاف‌سلیقه‌ها کنار گذاشته شود، با تکیه بر کارگران و مهندسان داخلی، شرایط تغییر می‌کند. آینده ما این است که ۱۰۷۱ واگن به‌علاوه ۱۱۳ واگن به ناوگان متروی تهران اضافه خواهد شد و واگن‌های تهران طی دو تا پنج سال دو برابر می‌شود.

زاکانی سپس با تشریح برنامه‌های شتابان توسعه ناوگان ریلی تولید داخل گفت: با ابتکار عمل مجموعه واگن‌سازی تهران، یک سال زمان تولید «قطار ساخت داخل» را کاهش دادیم؛ بر اساس برنامه اولیه، تحویل این واگن‌ها باید از آبان سال آینده آغاز می‌شد، اما با خلاقیت و ابداع مهندسان داخلی و با استفاده از زیرساخت موجود، موفق شدیم این زمان را یک سال کامل جلو بیندازیم. تا پایان سال نیز قطار سوم تولید داخل وارد خطوط مترو می‌شود. این دستاورد، حاصل همدلی و هم افزایی بین بخشی است. همان‌طور که در قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با طرف چینی، زمان تحویل را از ۲۷ ماه به ۱۴ ماه کاهش دادیم، امروز هم با تکیه بر توان متخصصان کشور، روند تولید شتاب گرفت. برنامه ما به گونه‌ایست که در یک بازه ۲ تا ۵ ساله، ناوگان واگن‌های متروی تهران بیش از دو برابر خواهد شد.

زاکانی پیرامون امکان تحقق برنامه‌های توسعه مترو پایتخت گفت: تمام این طرح‌ها بر اساس قراردادهای مشخص، پیش‌پرداخت‌های انجام شده ، عملیاتی شده ‌و پیش می‌رود. هیچ برنامه موهوم و ذهنی در کار نیست؛ همه‌چیز قابل رؤیت و پیگیری است.

وی از عقد تفاهم‌نامه جدید برای تولید ۷۰ واگن اضافی بر پایه طراحی قطار ساخت داخل خبر داد و گفت: این طرح نیز با تعهد مدیریت شهری در حال نهایی‌ شدن است و نشان می‌دهد وقتی دستگاه‌های مختلف، اختلاف‌سلیقه‌ها را کنار می‌گذارند و به نیروی کارگر و مهندس داخلی تکیه می‌کنند، چه تحول عظیمی رخ می‌دهد.

زاکانی ادامه داد: در پروژه قطار ملی، هدف نهایی رسیدن به ۸۵ درصد داخلی‌سازی است.

شهردار پایتخت سپس با اشاره به نیاز سایر کلان شهرهای کشور به توسعه ناوگان مترو گفت: از عزیزان شرکت واگن‌سازی تهران خواهش می‌کنم گروه‌های مشاوره‌ای برای سایر شهرها تشکیل دهند. این دانش و تجربه نباید تنها در تهران محدود بماند.

وی افزود: مشهد ، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج همگی نیازمند توسعه ناوگان ریلی هستند. هرجا در کشور خواهان جهش خدماتی هستند، باید با آغوش باز تجربه و تکنولوژی را انتقال دهیم.

شهردار تهران در پایان دستاورد تولید واگن ساخت داخل را «نویدی برای آینده» خواند و تصریح کرد: این موفقیت، ثمره همت همه ارکان نظام، از دولت و مجلس تا قوه قضائیه و مدیریت شهری است که دست در دست هم، برای رفاه مردم تهران تلاش می‌کنند.

همچنین محسن هرمزی معاون شهردار تهران در این مراسم اظهار کرد: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری شرکت واگن سازی هیچ پروژه ای در دست نداشت. حال مجموعه خوب نبود. حتی تست قطاری که در پرند فعالیت می‌کند گرفته نشده بود اما امروز توسعه مجموعه واگن سازی را به میزان ۴۴ درصد رسانده‌ایم. توجه مدیریت واگن سازی باعث شد که ظرفیت افزایش پیدا کند. اکنون واگن تهران در مجموعه کشور به یک نقطه اتکا تبدیل شده است. روزی که ما شروع کردیم واگن ملی دچار مسائلی بود اما تلاش های بسیاری شد تا بتوانیم گواهی سیر ایمن را بگیریم.

هرمزی خاطرنشان کرد: با این حال شهرداری پای کار بود و پایه ای بر اساس پلتفرم واگن ملی در پیش گرفت اما خواهش من از شورا این است که منابع پایدار این پروژه، چه از طریق دولت و چه شهرداری مهیا بشود زیرا یک نیاز فوری است و ما به نقطه ای رسیدیم که ظرفیت رسمی را می توانیم گسترش دهیم از خرداد هر ماه دو رام قطار تحویل دهیم. از هفته آینده تحویل ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از چین نیز آغاز خواهد شد و از سال آینده تولید هم آغاز خواهد شد و بناست به ۸۵ درصد تولید داخل برسیم و این نوید را می دهد که موضوعات فنی و مهندسی پای کار هستند اما نیاز به حمایت دارند.

وی با بیان اینکه برای موضوعات فنی و مهندسی نیاز به حمایت داریم، گفت: ۱۰ روز دیگر اولین محموله بی.آر.تی وارد بندرعباس خواهد شد. همچنین قرارداد متروباس‌ها منعقد شده و از هفته گذشته تولید آن آغاز شده است. به طوری که تا ماه آینده اولین سری آن را به پایتخت حمل می‌کنیم. ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هم به بندرعباس رسیده و از هفته آینده حمل آن به تهران را آغاز می شود.

هرمزی در پایان با بیان اینکه در ابتدای دی ماه ایستگاه تختی را تحویل شهروندان می‌دهیم، خاطرنشان کرد: همه اینها با کمک مجموعه‌های مختلف انجام گرفته است که جای قدردانی از همه حامیان و دست اندرکاران دارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023