گردشگری و سفر

توسعه صنعت گردشگری، براساس الگوی مدیریت مقصد

مجله خبری آبادی 118/اصفهان یک کارشناس اکوتوریسم گفت: گردشگری، زمانی توسعه پیدا می‌کند که بر اساس الگوی مدیریت مقصد برنامه‌ریزی شده باشد. بعد از کشف استعداد محیطی، فضای آن تجهیز و مستند شود، تهدیدها و فرصت‌ها را استخراج، زیرساخت‌ها را آماده و بعد برای جذب گردشگر تبلیغ  کنیم.

علی شادلو در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 اظهار کرد: شرایط گردشگری ما این طور است که اول گردشگر جذب می‌کنیم و نیازهای آن را زمانی شناسایی می‌کنیم که این صنعت با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: توسعه صنعت گردشگری قبل از هر چیز نیازمند سند چشم‌انداز توسعه استراتژیک گردشگری پایدار است تا بدانیم که منابع را کجا و چطور تخصیص بدهیم و بدانیم در گردشگر چه تغییری باید ایجاد کنیم.

یک کارشناس اکوتوریسم، تصریح کرد: وجود سند توسعه گردشگری، فرصتی است که فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی شوند و برای تعالی فرصت‌ها و تبدیل آن به انتفاع برنامه‌ریزی کرد و در غیر این صورت، حداقل بهره‌وری از گردشگری اتفاق می‌افتد.

شادلو با اشاره به برنامه‌های توسعه گردشگری عربستان، گفت: عربستان برای جذب گردشگر در سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری می‌کند، اما چون جاذبه گردشگری ندارد، این جاذبه‌ها را می‌سازد و سپس زیرساخت‌ها در همه ابعاد را آماده کرده تا در پایان هدف خود، از ورود گردشگران به بهره‌وری برسد.

وی تأکید کرد: اگر قصه‌ها، شعرها، افسانه‌ها، نامه‌ها، عاشقانه‌ها و لالایی‌هایی که در سینه سالمندان حفظ شده است را مکتوب کنیم، می‌تواند به عنوان میراث ناملموس  بخشی از جاذبه گردشگری ثبت شود.

این کارشناس اکوتوریسم، افزود: در مکان‌های تاریخی امکان سنجش میزان رضایتمندی یا نارضایتی گردشگر، ثبت نیازها، فرصت‌ها و تهدیدها و ظرفیت‌ها نیست و فقط به‌عنوان فضایی با هدف افزایش تعداد گردشگران تعریف می‌کنیم و گردشگر نیز آنجا را فرصتی برای وقت‌گذرانی و تفریح می‌داند و حتی زباله خود را در همان‌جا رها می‌کند.

شادلو با اشاره به گردشگری ماجراجویانه، گفت: استانداردهای ملی این مدل گردشگری توسط یک تیم چند تخصصی تدوین شده، اما مناسبات قانونی در آن دیده نشده و آیین‌نامه هم ندارد. آفرود سواران بدون توجه به استانداردهای ایمنی، به هر کجای طبیعت که هوس کنند با جیب و پاترول‌های قدیمی می‌تازند.

عضو کمیته تعیین استانداردهای ملی گردشگری ماجراجویانه افزود: آفرود به‌عنوان یک ورزش، واجد عنصرهایی مثل محیط مشخص، رقابت، پیست و محدوده مدیریت شده است تا مهارت رانندگی و قدرت ماشین سنجیده شود که این امکان در بیابان و طبیعت بکر وجود ندارد.

وی اظهار کرد: سافاری، یک فعالیت در گردشگری جهان است که شیر کنار لندکروز پناه می‌گیرد و گوزن یالدار را شکار می‌کند. سافاری یعنی گشتن در طبیعت وحشی، به‌طوری که به طبیعت ضرری نزند و مناسبات طبیعت را حفظ کند و لزوما با ماشین هم نیست، بلکه با دوچرخه و پیاده هم سافاری انجام می‌شود.

این مدرس گردشگری افزود: گردشگری یک فعالیت درآمدمحور نیست، بلکه حفاظت محور است که درآمدی نیز از آن حاصل می‌شود و اگر گردشگر بر سیاست‌های حفاظت محور خط بطلان بکشد، کل درآمد هم از بین می‌رود.                 

شادلو گفت: مدیریت بازخورد، یکی از حلقه‌های مدیریت خدمات گردشگری است تا میزان رضایت و نارضایتی مسافر را بسنجیم، تا بتوانیم تهدیدها را بشناسیم و آنها را رفع کنیم و فرصت‌ها را تقویت کنیم در غیر این صورت، گردشگری، فقط بهره‌کشی از میراث کشور است.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، شهر تاریخی نوش‌آباد دارای یک‌صد اثر تاریخی است که مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، مربوط به دوره ساسانیان است که به‌عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023