توضیح یکی از مدیران کروز ایرانی درباره محدودیتهای قطر
در پی منتفی شدن پهلوگیری شناورهای مسافربری ایران در بنادر قطر در طول جام جهانی ۲۰۲۲، یکی از مدیران کشتی «سانی» درباره وضعیت این شناور توضیحاتی داد.
پس از انتشار گزارشی در مجله خبری آبادی 118 با عنوان «کروز ایران چرا از جام جهانی جا ماند؟»، توضیحی به شرح زیر از جانب جعفری، از مدیران ارشد کشتی مسافربری «سانی»، در اختیار مجله خبری آبادی 118 قرار گرفت: «کشتی سانی در همین لحظه آماده مسافرگیری و حرکت به سمت کشور قطر است اما همانطور که وزیر گردشگری اعلام کرد، طرف قطری در پهلوگیری محدودیت داشت که باعث شد این موضوع منتفی شود.»
او همچنین درباره برنامههای آینده با وزارت گردشگری برای توسعه گردشگری دریایی، گفت: «در عمل چیزی به نام گردشگری دریایی در کشور نداشتیم و در یک برنامه یک ساله همراه با وزارت گردشگری قصد داشتیم این صنعت را متحول کنیم که جامجهانی شروع آن بود، اما محدودیتهای طرف قطری اجازه این را نداد.»
عزتالله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، پنجشنبه ۱۹ آبانماه در جریان بازدید از شناور مسافربری «سانی» که قرار بود جابهجایی بخشی از مسافران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را انجام دهد، گفته بود: «این کشتی برای خدمت دادن به گردشگران آماده شده است، اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسؤولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمیتوانند گردشگر دریایی جذب کنند، عذرخواهی کردند.»
او همچنین اظهار کرده بود: «البته کاری که ما در این حوزه انجام دادیم به جام جهانی قطر ربطی ندارد و توسعه طرحها در حوزه گردشگری دریایی با قوت ادامه مییابد، افزود: امکانات جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفرهای دریایی به قطر آماده است و از این ظرفیت نه تنها برای قطر بلکه برای سایر کشورها و حتی جزایر داخلی و خارج از منطقه استفاده خواهد شد.»
مهدی فرمهینی فراهانی ـ سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ـ پیش از این گفته بود: «قطر، بندر دوحه را به یکسری از کشتیهای کروز اختصاص داده که قرار است در این بندر پهلوگیری کنند و پیشبینی کردند که حدود ۱۲ هزار تخت در این کشتیها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازیها هستند بتوانند در این هتلهای دریایی پذیرش شوند. قرار بود کشتیهای ما به بنادر «الرویس» و «الحمد» بروند که بهعلت بعد مسافتی که تا بندر دوحه دارند، الرویس حدود ۱۵۰ کیلومتر و حمد حدود ۲۵ کیلومتر از محل برگزاری مسابقات فاصله دارند، نهایتا قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتیهای ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمیتواند وسیله نقلیهای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.»
این شناور مسافربری که به استناد شناسنامه آن سال ۱۹۸۲ میلادی در سوئد ساخته شده، حدود سال ۱۳۹۶، به سواحل جزیره کیش وارد شد تا در خلیج فارس و بین جزایر ایران تردد کند. گفته شده که این شناور با طول ۱۷۲ متر، عرض ۲۳ متر و آبخور ۵.۸ متر، بزرگترین شناور شبه کروز موجود در کشور است
انتهای پیام