جان تازه در شریانهای حمل و نقل عمومی تهران با تدبیر رئیسجمهور شهید
آیت الله رئیسی در گره گشایی از مشکلات پایتخت نگاه ویژه ای داشت؛ در این سه سال، اقدامات بنیادینی را در عرصه مدیریت شهری رقم زد که قطعا نه تنها تا سالیان سال خیرات و برکات تصمیمات ایشان در تهران و سایر کلانشهرها ماندگار است؛ بلکه موجب تغییر ریلی در حوزه مدیریت شهری شد که مدیران شهری سالها خواب آن را میدیدند.
به گزارش مجله خبری آبادی 118، آیتالله شهید رئیسی با کلید واژه خدمت، حمایت از محرومان و عدالتخواهی، دولت سیزدهم را تشکیل داد و در راه خدمت نیز به مقام والای شهادت نایل شد. دولت سیزدهم در شرایطی در سال ۱۴۰۰ روی کار آمد که شهر تهران از نظر ارائه خدمات به شهروندان و میزان آسیبهای اجتماعی ایام پر چالشی را از سر میگذراند.
اتوبوسهای تهران نه تنها در دوره قبلی مدیریت شهری افزایش نیافته بود؛ بلکه تعداد اتوبوسهای فعال در ابرشهر تهران هم به عنوان پایتخت جهان اسلام به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه میرسید و با اینکه عمده شهروندان به دلیل شرایط کرونایی به جای استفاده از حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده میکردند اما با این حال داد انتقاد اتوبوس سوارها از میزان معطلی در ایستگاه بلند شده بود؛ اما واقعیت این بود که تهران اتوبوس بیشتری نداشت.
مترو نیز اوضاع خوبی نداشت و کمبود واگن سبب شده بود تا مسافران مترو دقایق زیادی را در ایستگاه مترو معطل بمانند و تازه اگر واگنی خالی بود سوار شوند و به مقصد خود برسند. مدیران شهری هم به واسطه شیوع کرونا و اثرات آن توانی برای جبران عقب ماندگی ها نداشتند و رایزنی های مختلف شان با دولت و مسئولان دولتی نیز راه به جایی نبرد و حتی مدیران پیشین دست به قلم شده و در نامه به شخص رییس جمهور وقت خواهان کمک دولت به مترو شدند. کمکی که هیچ گاه مشخص نشد که انجام شد یا خیر؟!
در حالی مدیران دورههای قبل دولتی دست رد به خواهش نمایندگان شهری چند میلیونی زدند که نظرسنجی ها نشان می داد که کاهش آلودگی هوا و رفع ترافیک دو درخواست اول شهروندان تهرانی از مدیران است، دو درخواستی که لازمه پاسخگویی به آنها توسعه حمل و نقل عمومی بود، توسعهای که بدون کمک دولت ابتر میماند.
شکستن طلسم ۱۸ ساله متروی پرند
با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی، ایشان توجه ویژهای به تهران داشت؛ بگونه ای که در مراسم افتتاح چند ایستگاه مترو و آغاز حفر مکانیزه خط ده مترو و افتتاح متروی پرند شخصا حضور داشت و در این مراسم ها به موضوع توسعه حمل و نقل در تهران تاکید ویژهای داشت و حتی در بازدیدی از خط متروی پرند دستور پیگیری و سرعت در افتتاح این خط را صادر کردند که بلافاصله پس از سالها این خط با دستور رئیس جمهور به افتتاح رسید و دغدغه و انتظار ۱۸ ساله مردم پرند به تحقق پیوست.
شهید آیت الله رئیسی در مراسم افتتاح ایستگاه متروی پرند از همه مسئولان و دستاندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوهای از صادقالوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کردند، اما جای این سوال نیز وجود دارد که آیا طرحها و پروژهها با تلاش جهادی و با روحیه بسیجی نمیتوانست زودتر به سرانجام برسد و حالا با یک همت و توجه شهید جمهور این امر محقق شد؟
شهید رئیسی حمایت از شهرداری تهران برای اجرای طرح های بهبود وضعیت زندگی در تهران را سرعت داد؛ بگونهای که با حمایت ویژه قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو که حدود ۵ سال در محاق بود را به جریان انداخت و سعی کرد تا با هماهنگی با بانک مرکزی راهی برای توسعه حمل و نقل برقی در تهران ایجاد کند که همه این اقدامات به ثمر نشست و در حالی درخت خدماتش در حوزه مدیریت شهری به زودی به بار نشسته و میوه خواهد داد که رئیس جمهور شهید نمی تواند ثمره خدماتش را ببیند.
توجه ویژه به مترو و حضور در افتتاح های مختلف
محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد جزییات توجه ویژه آیت الله رئیسی به حمل و نقل عمومی تهران با اشاره به بازدید ایشان از روند ساخت متروی پرند در جریان سفر استانی اش به مجله خبری آبادی 118 میگوید: رئیس جمهور شهید نگاه و توجه خاصی به حمل و نقل عمومی به خصوص مترو داشتند، بگونهای که با دستور شخص ایشان گره تکمیل متروی پرند بعد از ۱۸ سال باز شد و این در حالی است که با کمک دولت خطوط فعلی نیز تکمیل شد.
وی با اشاره به نقش رئیس جمهور شهید در قرارداد ۶۳۰ واگن با تأکید بر اینکه با دستور شخص ایشان گره پنج ساله واگنهای مترو حل شد، میافزاید: به یاد دارم که در مسیر بازدید از متروی پرند گزارشی از وضعیت برقی سازی و تأثیر آن در کاهش آلودگی ارائه کرده و این مسئله سبب شد که آیت الله رئیسی در روند برقی سازی اتوبوس و تاکسی ها به شهرداری تهران کمک کند و حالا بسیار ناراحتم که آیت الله رئیسی ثمره این قرار داد را نمیبینند؛ چراکه قرارداد چین در جریان است و ایشان در آیین ورود این خودروها حاضر نیستند؛ اما از یاد نخواهیم برد که برقی سازی در تهران ثمره نگاه ویژه رئیس جمهور است.
پرداخت سهم دولت در خرید اتوبوس در دولت رئیسی
مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در مورد اقدامات رئیس جمهور شهید در حوزه اتوبوسرانی به مجله خبری آبادی 118 میگوید: براساس قانون دولت در زمینه تأمین اتوبوس سهم ۸۰ درصد دارد یعنی باید ۸۰ درصد قیمت یک اتوبوس را پرداخت کند که این مهم در دولت گذشته مغفول مانده بود و سبب شد تا شاهد عقب ماندگی شدید در امر نوسازی اتوبوس باشیم؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با مدیریت آیت الله رئیسی دولت متعهد شد که سهم خود در تأمین اتوبوس برای شهرداریهای سراسر کشور را پرداخت کند که از این میان سهم شهرداری تهران بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بود که تاکنون ۲۷۱ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده است.
به گفته وی، شهید آیت الله رئیسی در بحث حمایتهای مالی از شهرداری تهران برای خرید اتوبوسهای نو اهتمام ویژهای داشتند، بگونهای که در موضوع خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی و هماهنگی با بانک مرکزی آیت الله رئیسی اقدامات خاصی انجام دادند.
انتهای پیام