اجتماعی

خدمات درمانی، ویترین عملکرد سازمان تأمین‌اجتماعی است

معاون درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی با بیان اینکه خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی، پاسخ به یک نیاز آنی است و به همین سبب اهمیت آن برای بیمه‌شدگان و بازنشستگان، نسبت به سایر خدمات ملموس‌تر است و با جان افراد سروکار دارد، اظهار کرد: هر بیمه‌شده و افراد خانواده تحت تکفل وی، از اولین روز بیمه شدن مشمول خدمات درمانی هستند و به همین علت معمولاً درمان تأمین‌اجتماعی را پیشانی و ویترین عملیاتی خدمات این سازمان معرفی می‌کنند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، دکتر مهدی اسلامی در «کارگروه درمان» همایش سراسری کانون‌های کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی سراسر کشور اظهار کرد: خدمات درمانی سازمان تأمین‌ اجتماعی در دو بخش خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم به بیمه‌شدگان و بازنشستگان ارائه می‌شود. بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه، کلینیک، پلی‌کلنیک و مراکز جراحی محدود در بخش درمان ملکی داریم که درمان در این مراکز رایگان است. حدود ۱۰ درصد خدمات درمانی کل کشور را سازمان تأمین‌ اجتماعی در بخش درمان مستقیم تولید می‌کند و از این منظر، دومین تولیدکننده خدمات سلامت و البته اولین خریدار این خدمات در کشور هستیم. در درمان غیرمستقیم با بیش از ۵۷ هزار مرکز درمانی اعم از مطب پزشکان، کلینیک و پاراکلینیک و مراکز درمانی طرف‌ قرارداد هستیم که خدمات را خریداری و به ذی‌نفعان ارائه می‌کنیم.

وی همچنین گفت: تا دی ماه سال جاری در درمان مستقیم، حدود ۱۸۰ میلیون مورد مراجعه سرپایی و حدود ۷۲۰ هزار مورد مراجعه بستری در مراکز ملکی داشتیم. در مراکز طرف‌ قرارداد سازمان هم در این مدت ۳۳۲ میلیون مراجعه سرپایی و حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بستری داشتیم که در مجموع در بخش سرپایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۸.۱ درصد افزایش و در بخش بستری ۴.۱ درصد افزایش بستری داشته‌ایم.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: با وجود شرایط سخت بخش درمان در کشور، بسیاری از مراکز درمانی را از نظر شیفت یا از نظر سطح بندی ارتقاء داده‌ایم. از حدود ۱۳۳ پروژه در حال احداث و نوسازی و توسعه در تأمین‌اجتماعی، ۷۸ پروژه مربوط به بخش درمان است. با توجه به این‌که نیروی انسانی، نیروی محرکه و قوه اصلی بخش درمان است، برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت درمان تأمین‌اجتماعی، نظام پرداخت کادر درمان را اصلاح کردیم که به ماندگاری پزشکان در مراکز درمانی ملکی کمک کرده است.

وی افزود: اولویت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی، تقویت حوزه درمان به ویژه درمان مستقیم است. برای کنترل چهار بیماری اصلی دوران سالمندی شامل دیابت، فشارخون، بیماری‌های ریوی و سرطان کارهای مطالعاتی در حال انجام است تا دسترسی به خدمات پیشگیری و درمان این بیماری‌ها و داروهای مرتبط با آن‌ها را برای بازنشستگان و سالمندان تسهیل کنیم.

اسلامی ادامه داد: یکی از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برای صیانت مالی از سالمندان بالای ۶۵ سال، صفر شدن فرانشیز در بیمارستان ای دانشگاهی و دولتی برای این قشر است همچنین اداره بیماری‌های مزمن سالمندی را در بخش درمان راه‌اندازی کرده‌ایم و تدوین برنامه بیمارستان دوستدار سالمند در اداره بیماری‌های سالمندی در دست مطالعه است.

وی افزود: در اعتبارسنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود ۸۸.۵ درصد مراکز ملکی سازمان تأمین‌ اجتماعی، واجد درجه کیفی درجه یک و درجه یک برتر شده‌اند.

اسلامی  ادامه داد: در طرح دارویار با وجود مشکلات و چالش‌های اولیه، سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بخشی از نظام سلامت کشور فعال است و مشارکت جدی در این طرح دارد و با اجرای این طرح تعداد زیادی از داروها به‌ویژه داروهای بیماری‌های خاص و پرهزینه که قبلاً تحت پوشش بیمه‌های پایه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند. در زمینه بیماری‌های صعب‌العلاج نیز هر چند تمام بودجه ویژه درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در سازمان بیمه سلامت متمرکز شده است ولی با پیگیری سازمان تأمین‌ اجتماعی، بیمه‌شدگان تأمین‌ اجتماعی مبتلا به بیماری‌های خاص نیز تحت حمایت صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج قرار گرفته‌اند.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش درمانگاه‌های دیابت و فشار خون این سازمان به ۲۱۰ درمانگاه خبر داد و گفت: مراکز درمانی سازمان تأمین‌ اجتماعی در بحث غربالگری هم فعال هستند، به‌ویژه در بحث غربالگری انواع سرطان که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، هم برای درمان بیمار و هم از نظر اقتصادی بسیار مؤثر و مفید است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی در پایان اظهارکرد: بخش سلامت، بسیار پویا و درحال تغییر است و هر روز روش‌های درمانی جدید و خواسته‌های درمانی متفاوت مطرح می‌شود که توان و ظرفیت بخش درمان باید با شرایط جدید وفق یابد و هر چه بتوانیم عمق و کیفیت خدمات درمان ملکی و درمان مستقیم را بیشتر و بهتر کنیم برای آینده می‌توانیم به بیمه‌شدگان  خدمات بیشتر و بهتری ارائه کنیم. هم مراکز ملکی و خدمات رایگان باید تقویت شود و هم در خرید راهبردی باید هوشمندانه رفتار کنیم و مهم این است که بتوانیم نقطه تعادل خوبی بین درمان مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023