جامعه شهری

دومین نمایشگاه ملی «فن‌نما» در اصفهان برگزار می‌شود

مجله خبری آبادی 118/اصفهان دومین نمایشگاه ملی «فن‌نما»، با شعار«ما برای وصل کردن آمدیم» مهرماه ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار می‌شود.

دومین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری با عنوان «فن‌نما» در ۳ بخش نیازمندی‌های حوزۀ فناوری، توانمندی‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان و نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران معنا و پیوند می‌یابد. این نمایشگاه در اصفهان و در مقطع زمانی دهم تا سیزدهم مهرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. مجله خبری آبادی 118 در خصوص این رویداد پیش رو با مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

_ نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری موسوم به «فن‌نما» با چه اهداف و سیاست‌هایی برگزار می‌شود؟

نمایشگاه «فن‌نما» شعاری موسوم به «ما برای وصل‌کردن آمده‌ایم» دارد. در این نمایشگاه «وصل‌کردن» بین ۳ حوزۀ متفاوت تعریف شده است. بخش نخست، صنایع و دستگاه‌های اجرایی هستند که نیازمندی‌های خود را مطرح می‌کنند؛ نیازمندی‌هایی که هنوز در حوزۀ فناوری پاسخ خوبی نگرفته‌اند و با مشکل مواجه‌اند. حوزۀ دوم، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیانی است که توانمندی‌های خود را در نمایشگاه «فن‌نما » ارائه می‌کنند. قسمت سومی که به این حلقه اضافه می‌شود، نهادهای مالی و مؤسسه‌هایی است که تحت‌عنوان سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر یا مخاطره‌پذیر شرکت می‌کنند، برای اینکه تعامل بین نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها در نمایشگاه «فن‌نما» محقق شود. درمجموع ۳ هدف اصلی در این نمایشگاه شکل می‌گیرد؛ یکی از آن‌ها به اقتصاد دانش‌بنیان شهر اصفهان کمک می‌کند. زیرا در سند آمایش اصفهان ۲ موضوع مورد توجه است؛ یکی حوزۀ فناوری و گردشگری است که اهمیت وافری دارد. در این سیاست کلان باید بکوشیم تا از مسیر حوزۀ فناوری در مباحث مالی و اقتصادی در سطح شهر فرصت اشتغال‌ ایجاد کنیم. از طرفی، شاید یکی از مشکلات ما در شهر اصفهان مهاجرت نخبگان باشد. در حوزۀ دانش‌بنیان، اصفهان با توجه به برخورداری از حدود ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان، یعنی در اختیار داشتن بیش از ۱۰ درصد این نوع شرکت‌ها در سطح کشور، وضعیتی درخور اعتنای دارد. مصمیم که به این شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم تا چرخۀ اقتصادی آن‌ها با قراردادهای مختلف برقرار باشند و رکود نکنند. نمایش‌دادن توانمندی‌ آن‌ها در نمایشگاه «فن‌نما» هدف مهمی است که دنبال می‌کنیم. یکی دیگر از هدف‌های ما امیدآفرینی در میان جوانان و نوجوانان است. امید است که آنان با دیدن توانمندی‌های کشورمان در نمایشگاه «فن‌نما» به‌خصوص در حوزۀ فناوری نگرششان عوض شد. برآنیم که شهروندان و خصوصاً شهروندان جوان به‌صورت ملموس با این ظرفیت‌ها آشنا شوند و صبر و امید در وجودشان افزایش یابد. نمایشگاه «فن‌نما» روایتی از توانمندی‌های سرزمینمان است. امیدواریم که این نمایشگاه به اقتصاد دانش‌بنیان و امیدآفرینی در سطح جامعه کمکی حیاتی کند. نمایشگاه «فن‌نما» با شعار «برای وصل‌کردن آمده‌ایم» بین ۳ بخش نیازمندی‌های حوزۀ فناوری، توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها و حمایتگری‌های مالی از دهم تا سیزدهم مهرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

_ با توجه به اینکه دومین سال نمایشگاه «فن‌نما» است، در حال حاضر و در مقایسه با دورۀ قبل تا چه میزان به اهداف خود دست یافته‌اید؟

امسال دومین سال نمایشگاه است. شاید ما سال اول محدودیت زمانی داشتیم و فقط توانستیم یک کار نظرسنجی را با کمک جهاددانشگاهی به سرانجام برسانیم. این نظرسنجی در بین گروه‌ بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و مسئولان صورت گرفت. بر اساس آمار و اطلاعات و گزارش‌ها رضایتمندی خوبی حاصل شده بود. در کنار ابعاد مثبت نمایشگاه، باید بگویم که از برخی جنبه‌ها مانند طراحی چیدمان و سروصدای‌های تولیدشده در محیط داخلی محل برگزاری مشکلات و ضعف‌هایی داشتیم. امسال به‌ منظور حل و جبران چنین پیشامدهایی تلاش جدی خواهیم کرد. با عنایت به وقت بیشتری که امسال از آن بهره‌مندیم مجموعه‌ای از شاخص‌های ارزیابی را تعریف کرده‌ایم. بررسی میزان جذب قراردادها و حمایتگری‌ها از همین مسیر صورت می‌گیرد. برگزاری هرسالۀ نمایشگاه «فن‌نما» و با کیفیت روزافزون از اهداف مهم ماست. بنابراین، بررسی مسائلی چون وضعیت قراردادهای بسته‌شده، میزان رفع نیازهای تکنولوژی، سنجش محصولات فناورانۀ ارائه‌شده، حمایت‌های مالی صورت‌گرفته و رضایت مخاطبان و بازدیدکنندگان برایمان پراهمیت است.

_ چه رویکردها و برنامه‌های کلانی را دنبال می‌کنید؟

مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان درمجموع ۳ اداره دارد. یکی از آن‌ها ادارۀ پژوهش‌هاست که در آن برای فعالیت‌های پژوهشی از حدود ۲۴ میلیارد تومان بودجه برخورداریم. کل فرآیند پژوهش‌ها از ابتدا تا انتها به‌همت و برنامه‌ریزی ادارۀ پژوهش عملی می‌شود. به‌طورکلی، مجموعۀ شهرداری اصفهان تفاهم‌نامه‌های مختلفی به‌صورت قراردادهای باز با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی امضا کرده است. بستر همکاری پویا و مؤثر نیز بین ادارۀ پژوهش و جهاددانشگاهی فراهم است. همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان در ۲ مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا و همسو با نیازهای مدیریت شهری از اهداف مهمی است که دنبال می‌کنیم. بهره‌مندی و به‌کارگیری دانش در بخش‌های مختلف شهرداری، دانشی که از طریق تحقیقات در همین مرکز یا حتی پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از شهرداری حاصل شود، هدفی بسیار مهم است که همواره دنبال خواهیم کرد.

 ادارۀ ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از اداره‌های ما به شمار می‌آید که ۲ مأموریت برای آن تعریف شده است. یکی در حوزۀ نیازهای فناورانه شهرداری است که تلاش می‌شود از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان و با هدف رفع نیازهای مدیریت شهری به مقصد برسد. وقتی از نیازهای مدیریت شهری بحث می‌کنیم، مقصودمان نیازهایی است که زندگی همه را از تولد تا مرگ تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حوزۀ فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌های شهری یا افزایش کیفیت ارائۀ خدمات به شهروندان یاری برساند. نیازمندی‌ها را بر اساس اطلاعات دردسترس باید تبیین کرد. باید به توانمندی‌ حوزۀ دانش‌بنیان نظر داشت. همۀ این‌ها می‌توانند یاریگر شهرداری باشند و در عرصۀ مدیریت آن به کار بیایند.

 ادارۀ خلاقیت و نوآوری بخش دیگری است که مأموریت اصلی را به عهده دارد. این اداره در تلاش است تا خلاقیت را در مدیریت شهری و شهرداری اصفهان رشد و توسعه دهد و آن را نهادینه کند. به‌منظور تحقق این مهم از طریق ۳ دبیرخانۀ «نظام پیشنهادها»، «شهر خلاق» و «مسابقات» اقدام و تلاش می‌کنیم که دبیرخانۀ اخیر تخصصی‌تر است. این بدان مفهوم است که در انجام امور صرفاً به نیروهای درون‌سازمانی خود بسنده نکنیم. در ۲ سال گذشته، برپایی حدود ۱۰مسابقۀ متنوع تحقق یافته است. اصفهان از سال ۱۳۹۴ در فهرست شبکۀ شهرهای خلاق یونسکو قرار گرفت که به‌واسطۀ صنایع دستی عضو آن شده است. در شبکۀ شهرهای خلاق، بیشتر از ۳۵۰ شهر عضویت دارند. ۶۰۰ رستۀ صنایع‌ دستی در سراسر دنیا داریم که ۲۰۰ رستۀ آن در استان اصفهان است. ۹۶ رسته نیز به شهر اصفهان تعلق دارد. صنایع دستی در اشتغال‌زایی نقش مؤثری دارند. این عرصۀ فاخر می‌تواند به اقتصاد ما به‌خصوص از زاویۀ گردشگری کمک بسیاری کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023