گردشگری و سفر

رایزنی برای انجام کاوش‌های مجدد در تپه خالصه خرم‌دره

مجله خبری آبادی 118/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: به‌ زودی رایزنی‌هایی را با پژوهشگاه باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی برای کاوش مجدد در تپه خالصه خرم‌دره انجام خواهیم داد.

سیدسعید صفوی شامگاه دیروز (۷ مهرماه) در بازدید از تپه باستانی خالصه شهرستان خرم‌دره، با اشاره به صدور دستور موارد لازم در خصوص آغاز مطالعه برای کاوش و ابلاغ تعیین حریم این تپه، اظهار کرد: مزارع و باغ‌هایی که در حریم و منظر فرهنگی این محوطه باستانی قرار دارد، خوشبختانه خسارتی به آثار و داشته‌های این تپه وارد نکرده است.

وی با تاکید بر تملک زمین‌های پیرامون تپه خالصه، ادامه داد: باید در آینده نزدیک مالکیت‌های این نقطه آزادسازی و هزینه‌ها به مالکان پرداخت شود تا اطراف این تپه باستانی به تملک میراث‌ فرهنگی درآید.

این مسئول با توضیح این مطلب که این محوطه باستانی باارزش به‌ صورت مستمر توسط یگان محسوس و نامحسوس میراث‌فرهنگی نظارت و پایش می‌شود، تصریح کرد: این تپه از معدود محوطه‌های باستانی متعلق به دوره نوسنگی و مس است که می‌تواند هویت پیشینه‌ تاریخ معماری فلات مرکزی و شمال‌غربی ایران را در معرض نمایش بگذارد.

صفوی با یادآوری این مطلب که کاوش‌های باستان‌شناسی تپه خالصه، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۸ با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد ابهر انجام شد و پرده از ابهامات و ناشناخته‌های این اثر باستانی برداشته شد، اضافه کرد: به‌ زودی رایزنی‌هایی را با پژوهشگاه باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی برای کاوش مجدد انجام خواهیم داد.

صفوی همچنین در ادامه و در دیدار با فرماندار خرم‌دره اظهار کرد: سرمایه‌گذاری، احیای بافت تاریخی، ایجاد نمایشگاه و دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی، ایجاد موزه باستان‌شناسی این شهرستان، ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و مراکز اقامتی، از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان خرم‌دره است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به پتانسیل‌های بالای گردشگری در خرم‌دره، افزود: در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی و صنایع‌دستی این شهرستان از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است و با توجه به‌ قرار گرفتن این منطقه در مسیر راه ارتباطی تهران به تبریز و وجود راه‌آهن و نیز کوچه‌باغ‌های زیبا و کشاورزی قوی، زمینه خوبی را برای توسعه صنعت گردشگری دارد.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، تپه خالصه خرم‌دره یکی از تپه‌های مهم باستانی ایران محسوب می‌شود. این تپه از معدود محوطه‌های باستانی متعلق به دوره نوسنگی و مس است که می‌تواند هویت و پیشینه تاریخ فلات مرکزی و شمال‌غربی ایران را در معرض نمایش بگذارد. در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناختی که در تابستان سال ۱۳۸۸ در این تپه انجام شد، اطلاعات مهمی از سابقه سکونت اقوام بشری در حاشیه رودخانه کبیر و شمال‌غرب کشور به دست آمد.

از مهم‌ترین آثار کشف شده در این تپه می‌توان به ابزارهای سنگی، تدفین در خمره سفالی، ظروف سفالی و نیز وجود دانه‌های گیاهی که بیان‌گر حاصل‌خیزی و اشتغال ساکنان این تپه به کشاورزی است را نام برد. این تپه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023