گردشگری و سفر

روستای باب‌زنگی راین، مرتفع‌ترین روستای ایران

مجله خبری آبادی 118/کرمان باب‌زنگی، مرتفع‌ترین روستای کرمان است که در قلب تاریخ و طبیعت راین خودنمایی می‌کند. این روستا با ارتفاع ۳۳۱۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین روستای مسکونی ایران است که ساکنان این روستا در همه فصل‌های سال حتی فصل سرد زمستان در آن سکونت دارند. 

سیدوحید طاهری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راین در گفت و گو با مجله خبری آبادی 118 به کوه هزار این بخش که از جاذبه‌های خاص برای کوهنوردان ایرانی و خارجی است، اشاره کرد و گفت: این کوه در بخش راین با ۴۵۰۱ متر ارتفاع، بلندترین قله استان کرمان، مرتفع‌ترین قله جنوب کشور و دارای ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت است. 

وی اظهار کرد: در کوه هزار انواع درختان جنگلی از جمله بنه، بادام و ارچن وجود دارد و به دلیل داشتن گیاهان دارویی فراوان، به کوه هزار گیاه نیز معروف است.

طاهری بیان کرد: از دامنه‌های شرقی این کوهستان رودهای گارچیدان و گیشیگان سرچشمه می‌گیرند و رودخانه تهرود را تشکیل می‌دهند. قسمتی از رودخانه هلیل رود نیز از کوه هزار سرچشمه می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قله هزار را می‌توان از قله‌های جوپار، پلوار، چهل تن بردسیر، نشانه، شیر و لاله‌زار به خوبی دید، بیان کرد: متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور با اندازه‌گیری شتاب ثقل قله هزار راین اعلام کرده‌اند این قله با وجود ارتفاع کمتر نسبت به قله دماوند، دارای کمترین شتاب ثقل در ایران است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راین در ادامه به باب‌زنگی با ارتفاع ۳۳۱۰ متر از سطح دریا واقع در کوه هزار راین و به عنوان مرتفع‌ترین روستای مسکونی ایران اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ خانوار در این روستا سکونت دائم دارند و روستای باب زنگی را درزنگی هم می‌نامند.

 وی ادامه داد: یکی از دره‌های سرسبز کوهستان هزار، دره باب‌زنگی است و این روستا از طریق محور خاکی ماشین‌رو به شهر راین متصل می‌شود.

طاهری به مصاحبه اخیر بخشدار ساردوئیه در خصوص روستای قنات کمان ساردوئیه با ارتفاع ۳۲۵۸ متر به عنوان مرتفع‌ترین روستای ایران اشاره و بیان کرد: همانگونه که از سال‌های قبل بررسی و اطلاع‌رسانی شده؛ مرتفع‌ترین روستای مسکونی ایران، باب‌زنگی از توابع بخش راین با ارتفاع ۳۳۱۰ متر از سطح دریا است که ساکنان این روستا در همه فصل‌های سال حتی فصل سرد زمستان در آن سکونت دارند. 

وی اظهار کرد: کوهنوردان در فصول مختلف برای صعود به قله هزار از دو مسیر باب‌زنگی و آبشار راین استفاده می‌کنند. همچنین گردشگران زیادی در چهار فصل سال از این روستا بازدید و چند شبانه‌روز اسکان دارند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023