روند رو به رشد تعداد دانشآموزان تا سال ۱۴۰۶
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: توزیع عادلانه امکانات آموزشی میتواند پروژه مشترک آموزش و پرورش و مدیریت شهری باشد.
به گزارش مجله خبری آبادی 118، مجید عبداللهی در جلسه هماندیشی اعضای شورای عالی استانها که در حاشیه سی امین اجلاس عمومی شورای عالی استانها برگزار شد گفت: گزارشها و مسائل طرح شده از سوی اعضای شورای عالی استانها در خصوص نوسازی مدارس قابل توجه بود و نشان از تسلط نمایندگان شورای عالی استانها بر مشکلات استانها دارد. نیازمندیهای تجهیزاتی و زیرساختی و نیازمندیهای فنی و عمرانی از مباحثی است که از گذشته مد نظر بوده و از سوی نمایندگان نیز به آنها پرداخته شد.
وی افزود: نکته دیگر مسائلی موضوعی است که از سوی اعضای شورای عالی استانها از جمله نمایندگان سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز اشاره شد و مربوط به مدارس کانکسی است. ما در کشور ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز داریم که در ۵۴۰ هزار کلاس درس میخوانند و مجموعا ۱۰۷ هزار مدرسه در پهنه سرزمینی ایران داریم. باید در هر کلاس ۲۵ دانش آموز باشد اما در برخی از کلانشهرها و نقاط حاشیهای شهرها بالای ۴۰ نفر هستند؛ یعنی ۶۰ هزار کلاس مطابق ۱۵ درصد بالای ۳۵ نفر جمعیت دارند.
وی با بیان اینکه از اکنون تا سال ۱۴۰۶ روند رشد دانش آموزان رو به بالاست گفت: بنابراین باید زیرساختها افزایش یابد اما با توجه به کمبود بودجه تلاش ما برای حفظ وضع موجود است. در غیر این صورت باید مدارس به صورت دو شیفته و سه شیفته برگزار شود. نرخ بازماندگی از تحصیل میتواند پروژه مشترک وزارت آموزش و پرورش و مدیریت شهری باشد بنابراین توزیع عادلانه امکانات آموزشی از ضروریات است.
وی تاکید کرد: رویکرد اول در آموزش و پرورش تنها ساخت مدارس است و نگاه کاملا کمی است. اکنون در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان که زیرساخت کم دارند تنها ساخته میشود و به روزی ۸ مدرسه در کشور میرسد با اینحال پاسخگوی نیازهای دانش آموزی کشور نیست و حتی کم است. از سال ۸۲ به بعد ما مدارس را میسازیم که خراب نشود و تلاش میکنیم مقاومت ساختمان مدارس در برابر زلزله بالا باشد. در سالهای اخیر هم ما به سمت مدارس بزرگ مقیاس رفتیم تا بتوانند همزمان چند کارکرد را داشته باشند. به صورت متوسط باید هر دانش آموز ۸.۴۲ متر فضا در اختیار داشته باشد اما اکنون ۵.۲۸ متر است بنابراین در استانهایی که دارای کلانشهر هستند سرانه پایین تر است. مدارس فرسوده خط قرمز آموزش و پرورش است و تلاش کردهایم ساختمانهای خطرناک را از رده خارج کنیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس ادامه داد: با بودجه موجود برآورده کردن نیازهای کشور در حوزه آموزشی ممکن نیست. از سوی دیگر با ساخت مسکن مهر و مسکن ملی نیاز به ساخت مدارس جدید بیشتر هم شده است بنابراین ما نیاز به کمک مردم و خیرین داریم. شوراها در این زمینه میتوانند پیشتاز باشند و به ویژه در شهرهای نوساز از جمله مسکن ملی همکار آموزش و پرورش در ساخت مدارس جدید باشند. بنابراین درخواست ما از شما این است که ظرفیت شوراها را برای ساخت مدارس جدید به میدان بیاورید. کمک خیرین مدرسه ساز بسیار قابل توجه است و این باعث خوشبختی است. دولت تلاش کرده به اندازه آورده خیرین، بودجه اختصاص دهد اما در حال حاضر خیرین از دولت پیش افتادهاند و این باعث خوشحالی است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس افزود: مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند از ظرفیتهای مدیریت شهری در ساخت و نوسازی مدارس استفاده شود. در سند تحول آموزش و پرورش نیز که حکم قانون را دارد به نکاتی پرداخته شده که قابل توجه است؛گفته شده استفاده از ظرفیتهای نهادهای عمومی، نهادینه شود. ما تفاهمنامههایی هم با مدیریت شهری امضاء کردهایم و چندان عملیاتی نشده است. امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر این تفاهمنامه را اجرایی کنیم. شورای عالی استانها ظرفیتی به اندازه دولت دارد و بسیار ارزشمند و ممکن است خیلی از مسائل ما از طریق دولت حل نشود و از سوی شورای عالی استانها قابل حل شدن باشد لذا ما انتظار داریم از کمک شورای عالی استانها برای توسعه و نوسازی مدارس کشور استفاده کنیم.
انتهای پیام