زائر انتظار برگزاری کنسرت را در مشهد ندارد
مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما به دنبال تعریف رویدادهای جدید هستیم اما ظرفیتهای موجود را نیز فعال نمیکنیم. ما ۳۰ میلیون زائر داریم که انتظار برگزاری کنسرت را از ما در این شهر ندارند.
مهدی ناصحی ظهر ۳۰ فروردین ماه در سومین نشست زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: مبانی مد نظر ما برای توسعه و ارتقای جایگاه کلانشهر مشهد این است که مشهدالرضا با تعریف جهانشهر باید جایگاه بینالمللی خود را در حوزههای مختلف ارتقا دهد و این اتفاق هم باید بر اساس مزیتهای آن رخ دهد. در حال حاضر بزرگترین مزیت مشهد حرم مطهر رضوی است.
وی اضافه کرد: مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا شناخته میشود. بر اساس آخرین آمار مشهد سالانه پذیرای ۲۶ میلیون زائر داخلی و چهار میلیون زائر خارجی است که این حجم از مسافر تا حدودی کار متخصصان حوزه گردشگری و مسئولان این حوزه را دشوار میکند.
ناصحی ادامه داد: یکی از رویکردهای اساسی در ارتقای گردشگری در شهر مشهد موضوع گردشگری رویداد است که برای ما نیز این حائز اهمیت است. اخیرا یک مصوبه هم توسط شورای شهر در این خصوص تصویب شد. بر این اساس از عید فطر تا دهه کرامت یک رویداد برنامهریزی خواهد شد تا مشهد کانون یک اتفاق بینالمللی باشد. البته در این زمینه نیازمند برنامه هستیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: ما از یک سو دنبال تعریف رویدادهای جدید هستیم اما متاسفانه ظرفیتهای موجود را فعال نمیکنیم. مشهد سالانه میزبان ۳۰ میلیون گردشگر است که برای زیارت به آن سفر میکنند. مشهد شهری است که در آن کنسرتی برگزار نمیشود و زائر هم در این شهر انتظار برگزاری کنسرت از ما ندارد. به همین دلیل ما باید از ظرفیتهای موجود استفاده کرده و بعد به دنبال تعریف ظرفیتهای جدید باشیم.
وی افزود: همه ما میدانیم که مشهد ظرفیت برگزاری رویدادهای بسیاری را دارد؛ برای مثال بازی ایران و لبنان قرار بود در ارتقای نام مشهد اقدامی رو به جلو باشد. در مجموع میتوان به این نتیجه رسید که هر اقدامی که در مشهد با جذابیت همراه باشد، در سطح ملی و بینالمللی مطرح خواهد شد.
ناصحی اضافه کرد: هر اقدامی که باعث افزایش ماندگاری زائر شود، به نفع شهر است و کرونا نیز این موضوع را ثابت کرد. البته در مقطعی انتقادهایی میشد مبنی بر اینکه مشهد محل توسعه زیرساختهایی چون استخرها و… است اما توسعه این مجموعهها نشان داد که حضور بیشتر زائران در مشهد به واسطه این اماکن نفع بیشتری برای شهر دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما اگر سه موضوع زیارت، تفریح و خرید برای زائر را مطرح و فراهم کنیم، به نتیجه دلخواه خواهیم رسید. تکلیف زیارت که مشخص است اما در مورد ۲ الگوی رفتاری خرید و تفریح آنچه به مدیریت شهری بازمیگردد، چگونگی بهرهبرداری از این ۲ موضوع است که باید در این خصوص آیندهگزینی شود.
گردشگری مشهد زیبا جلوه داده نشده است
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه تصویر مشهد در حوزه گردشگری زیبا جلوه داده نشده، گفت: از مشهد به عنوان شهر مقصد گردشگران تصویر منفی شکل گرفته است که باید روی این موضوع فکر شود تا بار دیگر رونق گردشگری در این شهر احیا گردد.
ندا رضویزاده نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر اولویتهای مشهدگزینی به عنوان شهر مقصد برای سفر تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر با کاهش رشد مقاصد سنتی و محبوب ایرانیان به ویژه مقاصد زیارتی مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت تعداد گردشگران و بحرانهای اقتصادی انتظار دیگری وجود ندارد. همچنین نرخ رشد گردشگر بالا نیست که همین موضوع باعث افزایش رقابت فعالان عرصه گردشگری میشود اما آن نوع از گردشگری که مصرف بالاتری دارد و از خدمات بیشتری بهره میبرد، ارزش اقتصادی بالاتری برای مشهد دارد که این موضوع نیز موجب رقابت در حوزه گردشگری خواهد شد.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تحولات عینی جهانی و شبکههای اجتماعی را از دیگر موارد تاثیرگذار بر صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: مقاصد تکراری که جاذبههای جدیدی ندارد، گردشگری را دچار چالش میکند. البته درست است که جاذبههای حرم رضوی قدیمی و تکرارشدنی نیست اما این موضوع هم باید مد نظر قرار بگیرد.
رضویزاده با اشاره به تحولات عینی در ایران بیان کرد: امروز با یک شیب جمعیتی مواجه هستیم و نسل امروز گرایشات تنوعطلبانه، شبکهای و دیجیتالی دارد. ضمن اینکه این تحول کلان تغییرات فرهنگی را نیز به همراه دارد.
وی بیان کرد: تغییراتی که در فرهنگ ایران و نگرشهای دینی رخ داده نیز روی گردشگری تاثیرگذار است. همچنین جهتگیریها و جریانهای جدید گردشگری پست مدرن باعث شده این صنعت به سمت گردشگری تجربی در حال پیشروی باشد.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: علاوه بر این بازاریابی مقاصد توسط شبکههای اجتماعی نیز یک روند جدید است که برای سفرهای کوتاه و چندمقصدی ترجیح داده میشود اما در حال حاضر برای مشهد این مزیت وجود ندارد.
رضویزاده افزود: تقویت گردشگری خارجی در یک بحران اقتصادی بسیار اهمیت دارد. همچین تقویت گردشگری ترکیبی از جمله گردشگریهای فرهنگی، ورزشی و هنری باید در دستور کار قرار گیرد. تقویت بازاریابی به روشهای مختلف از دیگر موارد رشد در این بخش است. از همین رو اگر قرار است گردشگری مشهد پایدار باشد، باید از ذینفوذان مطالبهگری شود.
انتهای پیام