سند استراتژی صادرات گردشگری به فاز اجرا رسید
مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی خبر داد: برنامههای عملیاتی سند استراتژی ملی صادرات گردشگری در چهار بخش گردشگری تاریخی – فرهنگی، جامعهمحور، سلامت و اکوتوریسم با همکاری مرکز تجارت جهانی (ITC) وارد فاز اجرا شد.
به گزارش مجله خبری آبادی 118 به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری، زاهد شفیعی در نشست با الکساندرا گولووکو ـ نماینده و مشاور بخش استراتژی صادرات و رقابتپذیری مرکز بینالمللی تجارت جهانی (ITC) ـ که با هدف بررسی آغاز فرآیند اجرایی سند استراتژی ملی صادرات گردشگری برگزار شده بود، گفت: توسعه صادرات گردشگری با هدف افزایش درآمدهای ارزی و اشتغالزایی در کشور یکی از اولویتهای اساسی این وزارتخانه به شمار میآید. از اینرو، با اتخاذ راهکارهای مؤثر برای گشایش اقتصادی در دوره تحریمها، استراتژی صادرات گردشگری، به معنی ورود هر چه بیشتر و با کیفیتتر گردشگری خارجی با همکاری سازمان توسعه و تجارت و مرکز تجارت جهانی (ITC) در دستور کار قرار گرفت.
او با بیان اینکه همکاری با مرکز تجارت جهانی (ITC) در قالب پروژهای پنج ساله با هدف شناخت آخرین روشها، روندها و دانش روز جهانی، دستاورد تدوین استراتژی ملی صادرات گردشگری را به همراه داشت، افزود: بر این اساس با تدوین سند ملی صادرات گردشگری، صنعت گردشگری با دارا بودن چهار مزیت رقابتی شامل گردشگری تاریخی، فرهنگی، جامعهمحور، سلامت و اکوتوریسم مورد بررسی قرار گرفت.
شفیعی با بیان اینکه اکنون با تمرکز بر برنامههای عملیاتی سند استراتژی صادرات، ورود به فاز اجرایی طراحی شده است، اظهار کرد: مرکز تجارت جهانی در خصوص انجام و ارائه کمکهای فنی در قالب ارائه مشاورهها، برگزاری دورههای آموزشی و ارائه تجربیات سایر کشورها، شش پروژه اجرایی مشترک از جمله شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری، تدوین و ارتقای برنامه آموزش گردشگری با حمایت نهادهای شناخته شده بینالمللی، طراحی خوشههای اکوتوریسم و محورهای موضوع، همسو کردن فرآیندهای صدور گواهی با استانداردهای بینالمللی برای شرکتهای علاقهمند به فعالیتهای تخصصی در زمینه خدمات گردشگری سلامت و نیز راهاندازی کمپین ارتباطی در مورد خدمات گردشگری سلامت را آغاز کرده است.
مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی یادآور شد: حرکت به سوی اهداف تعیین شده و پیشبرد اقدامات اجرایی مذکور با همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی، فعالان گردشگری و نیز کسب مشاوره، حمایت و پشتیبانی مرکز تجارت جهانی (ITC) پیش خواهد رفت و امید آن میرود که بر مبنای این اقدام بتوان گامهای جدی به سوی ارتقای تصویر کشور در بازار بینالمللی گردشگری و دستیابی به مقصد گردشگری شناخته شده در سطح جهان با محصولات متنوع را فراهم کرد.
انتهای پیام