فرسودگی ناوگان و کمبود تعداد قطار از چالشهای متروی تهران/ تعمیرات اساسی قطارهای نسل اول مترو
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه در سالهای اخیر توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد ایستگاههای بهرهبرداری شده در یکروند مثبت و روبهجلو بوده است، گفت: یکی از چالشهایی که اکنون متروی تهران با آن روبروست فرسودگی ناوگان و کمبود تعداد قطار است. در واقع به بحث تأمین ناوگان متناسب با گسترش خطوط توجه نشده و اقدام مناسب برای ورود قطار جدید به چرخه این حملونقل ریلی، سالها متوقف شده بود.
به گزارش مجله خبری آبادی 118، مسعود درستی با بیان اینکه در حال حاضر با افتتاح ایستگاه شهر جدید پرند تعداد ایستگاهها به ۱۵۶ و طول شبکه ریلی به ۲۹۶ کیلومتر رسیده و هر سال بر تعداد ایستگاه و طول شبکه افزوده میشود، افزود: خرید واگن شرایط خود را دارد و پروسه آن زمان بر است. متأسفانه تأخیر ۷ ساله در نهایی کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو باعث شده تا اکنون شاهد یک عقبماندگی در بحث ناوگان باشیم که سبب شده تا علیرغم توسعه ایستگاهها نتوانیم سرفاصله حرکت قطارها را آنطور که انتظار میرود، کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو پس از سالها با پیگیریهای مستمر آقای زاکانی به ثمر رسید که با الحاقات آن در متمم قرارداد، میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱ دستگاه رسیده که ثمرات آن در چند سال آینده قابلمشاهده است.
وی با بیان اینکه در کنار افزایش خطوط و ایستگاهها به جهت خدماترسانی بهتر به شهروندان و مسافران شهر زیر زمینی پرداختن به ناوگان و همچنین تکمیل پایانهها از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، گفت: آخرین ناوگان شبکه مترو ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ به این چرخه اضافه شده (تنها دو رام قطار) و پس از آن به علت عدم عقد قرارداد جدید شاهد یک وقفه در تأمین واگن هستیم که بهبود شرایط بهرهبرداری از مترو را سخت کرده است.
درستی با تأکید بر اینکه با توجه به توسعه مترو، استقبال پایتختنشینان از این مد حمل و نقلی، افزایش چشمگیری داشته و باعث ازدحام جمعیت در این شهر زیر زمینی شده است، افزود: در حال حاضر روزانه ۲.۵ میلیون سفر با ۱۷۱ رام قطار در خطوط هفتگانه متروی تهران انجام میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه بدون افزایش ناوگان امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط وجود ندارد، خاطرنشان کرد: جدا از کمبود ناوگان تعداد ناوگان فرسوده و نیازمند اورهال نیز زیاد است؛ البته در ۲۸ ماه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تعمیرات و ارتقاء قطارهای مترو نسبت به سالهای قبل داشتیم.
بنا براعلام مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، وی گفت: در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود؛ اما در دو سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن اورهال شده است. ضمن اینکه از سال گذشته برای اولینبار در تاریخ بهرهبرداری، تعمیرات اساسی قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقاء است. امیدوارم با انجام این اقدامات در سالهای آینده بتوانیم خدماترسانی مطلوبتری در شهر زیرزمینی به مسافران داشته باشیم.
انتهای پیام