گردشگری و سفر

مبلمان شهری تصویر زنده فرهنگ بومی برای جذب گردشگران

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی به گفته کارشناسان زیادی برندینگ شهری رابطه مستقیمی با تصویر ذهنی گردشگران دارد و در بهبود اقتصاد گردشگری و جذب گردشگر موثر است. از آنجایی که مشهد شهری است که اقتصاد بخش زیادی از آن بر پایه گردشگری بنا شده، باید به شیوه‌های مختلف از جمله توجه به مبلمان شهری راهی برای ساخت تصویری مناسب از شهر در ذهن گردشگران پیدا کرد.

مشهد هر سال میزبان تعداد زیادی زائر و گردشگر است که همین تعداد صنعت گردشگری در دومین کلان‌شهر کشور با چالش روبه‌رو کرده است و این سوال‌ها را در ذهن ایجاد می‌کند که چگونه می‌توان ماندگاری گردشگران را افزایش داد؟ آیا ایجاد مبلمان شهری متناسب با هویت بومی در توسعه گردشگری تاثیرگذار خواهد بود؟ آیا تلاش مدیران شهری مشهد برای ایجاد فضایی دلنشن برای ساکنان و گردشگران کافی بوده است؟

احمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی، در پاسخ به این سوالات در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 اظهار کرد: مبلمان شهری با بهبود برندینگ شهر در گردشگری تاثیر زیادی می‌گذارد. اصول به کارگیری مبلمان شهری استفاده از هویت بومی شهر در ساخت و طراحی مبلمان است.

وی افزود: پیوند المان‌ها و مبلمان شهری با فرهنگ شهر جذابیت بیشتری برای گردشگران ایجاد می‌کند و راهی برای نشان دادن هویت شهری است. در مشهد ۵۰ درصد مبلمان شهری با فرهنگ شهر منطبق است.

دیناری بیان کرد: مبلمان شهری کارکردی دوگانه دارد و موجب رضایت ساکنان و گردشگران می‌شود. در واقع مبلمان شهری با ایجاد تصویری مطلوب از مقصد در ذهن گردشگران ماندگاری گردشگر را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود گردشگر باز هم به مقصد باز گردد.

وی عنوان کرد: توجه به مبلمان شهری نقطه تمایز شهرداران است و مبلمان شهری متفاوت نشان‌دهنده توانمندی مدیران شهری است. اگر شهرداری بخواهد تفاوتی در دوره مدیریت خود ایجاد کند، کار روی مبلمان شهری بهترین راه است.

دیناری تصریح کرد: با استفاده خلاقیت و هنر می‌توان سازه‌های خشک و بتنی را به فضایی نرم و دلنشین تبدیل کرد. در زمینه مبلمان شهری کارهای خوبی در مشهد انجام شده است اما سیما و منظر شهری مشهد وضعیت مناسبی ندارد.

مبلمان شهری تصویر زنده فرهنگ بومی برای جذب گردشگران

طرح تفضیلی سیما و منظر مشهد به تصویب رسیده است

همچنین حجت فرقانی، سرپرست اداره‌ کل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد نیز در خصوص مبلمان شهری و جذب زائران و گردشگران عنوان کرد: حدود ۲ دهه است که در راستای ایجاد مبلمان شهری در مشهد اقداماتی انجام شده و در حال حاضر طرح تفضیلی سیما و منظر و مبلمان شهری مشهد به تصویب رسیده است.

وی افزود: در گذشته در زمینه سیما و منظر شهری اقدامات منسجمی صورت نگرفته اما در طرحی جدید به هماهنگی سیما و منظر با هویت شهری توجه شده است. کمیته نما در شهرداری مشهد وظیفه رسیدگی و نظارت به این مساله را بر عهده دارد.

فرقانی اظهار کرد: هدف شهرداری این است که مبلمان و سیما و منظر شهری مشهد به سمت هویت شهر برود و متناسب با فضای مذهبی شهر و حرم امام رضا(ع) باشد. ایده اصلی مبلمان شهری از فرهنگ بومی مشهد وام گرفته و تلاش شده مطابق با فرهنگ بومی باشد.

وی تصریح کرد: توجه به نیازهای شهروندان مانند ایستگاه اتوبوس و ایجاد فضایی برای استراحت یکی دیگر از مولفه‌های طراحی مبلمان شهری مشهد است. در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر مبلمان شهری مناسبی دارند و به ساماندهی مسیرهای فرعی ورود کرده‌ایم.

در نهایت می‌توان گفت که مبلمان شهری، محیطی دلنشین و تصویری مطلوب از شهر در ذهن گردشگران ایجاد می‌کند که برای رسیدن به این هدف باید طراحی برنامه‌ای بلندمدت که تمام مدیران شهری در هر دوره و با هر تفکری به اجرای آن پایبند باشند، تدارک دیده شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023