گردشگری و سفر

 مجموعه تاریخی مزار شیخ احمد جام یکی از ۱۵۱ پایگاه ملی و جهانی کشور است

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام گفت: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام با توجه به غنای معماری و عناصر تزیینی شناسایی شده در آن یکی از ۱۵۱ پایگاه ملی و جهانی کشور است.

 فرامرز صابرمقدم در گفت و گو با مجله خبری آبادی 118 خاطرنشان کرد: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام با وسعت تقریبی ۷هکتار شامل بناها و فضاهای متفاوتی است که در واقع با توجه به غنای معماری و عناصر تزیینی شناسایی شده در این مجموعه باعث شده به عنوان پایگاه ملی شناخته شود.

وی عنوان کرد: به استناد محتوای متنی کتیبه‌ها، اولین بنای آن ۹۷ سال پس از وفات شیخ‌الاسلام احمد جام در سده هفتم هجری بنیان گردیده و به عنوان دومین پایگاه فرهنگی حاکمان آل کرت در اواخر عصر ایلخانان، تکمیل آن تا اواخر دوره قاجار ادامه داشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام اظهار کرد: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام گنجینه‌ای از معماری اسلامی ایران همراه با تزئینات وابسته به ابنیه است که در حقیقت می‌توان به نوعی تکامل و نحوه بالندگی معماری خراسان و هنر اسلامی در قرون سده‌های پیشین را در آن مشاهده نمود.

وی افزود: اقدامات مهمی در قالب پژوهشی و سازمانی برای ثبت مجموعه تاریخی شیخ احمد جام در فهرست آثار جهانی صورت گرفته که در همین رابطه تاکنون با تکمیل پرونده‌های موضوعی و فنی این مکان در فهرست آثار جهان اسلام(آیسسکو) شناخته و ثبت شده است.

صابر مقدم با بیان اینکه توفیق آن را داشتیم تا این مجموعه را نیز در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دهیم و یک گام دیگر به ثبت جهانی آن باقی مانده است، گفت: روال کار به این صورت است که نماینده‌ای از سازمان فرهنگی ملل متحد(یونسکو) پس از بازدید از این مجموعه تاریخی و بررسی کامل مدارک فنی و تحقیقاتی جمع‌بندی بازدید و نتایج را به یونسکو منتقل می‌نماید.

وی در همین خصوص افزود: علاوه بر پژوهش‌های تکمیلی بر روی مجموعه در قالب رساله دکتری، برای تکمیل مدارک ثبت جهانی، قراردادی با یکی از شرکت‌های تهران منعقد شده تا از کلیه کتیبه‌ها و طرح‌ها و نقش‌های دوره اسلامی مجموعه فتوگرامتری تهیه شود.

مدیر پایگاه مجموعه مزار شیخ احمد جام همچنین افزود: یکی از مهمترین وظایف این پایگاه ملی، نظارت و پایش مستمر ابنیه و عناصر تزئینی موجود است که در صورت نیاز این بناها به مرمت و ساماندهی و استحکام‌بخشی، درباره آن‌ها اقدامات سازنده‌ای به لحاظ مسائل و پیگیری‌های اداری و تأمین اعتبار مورد نیاز انجام پذیرد.

وی گفت: بر مبنای همین وظیفه قرار است در آینده نزدیک مشکل نفوذ رطوبت در گنبد متقاطع مسجد جامع نو از آثار معماری دوره تیموری با برچیدن آجرهای روی آن و لایه‌بندی زیرین آن برطرف شود.

وی عنوان کرد: از جمله اهداف پایگاه‌ها ایجاد عملکرد گردشگری و برپایی سازه‌ها برای عرضه صنایع‌دستی منطقه است که برای تحقق این امر با تشریک مساعی تولیت محترم مزار حاج قاضی مولوی شرف‌الدین قرار است یک بازارچه در انتهای فضای سبز ضلع شرقی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام با ظرفیت ۳۰ غرفه و با سازه سبک ایجاد شود که امیدواریم ۹ غرفه‌ آن در روز جهانی صنایع‌دستی و بزرگداشت این هفته افتتاح شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023