مدیران موزهها انگیزهای برای معرفی آثار خود ندارند
مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: مدیران موزهها باید در مراقبت، معرفی و نگهداری موزهها فعالیت بیشتری داشته باشند و در بخشهای مختلف مانند برندسازی برنامهریزی گستردهتری صورت دهند. همچنین باید بررسی شود چرا مدیران موزههای ما انگیزه زیادی برای معرفی آثار خود ندارند.
محمدرضا پهلوان در گفتوگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اقدامات آن تاکنون اظهار کرد: مطابق اعلام عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، باید شرایطی مهیا شود تا اقشار مختلف جامعه بتوانند به راحتی از موزهها بازدید کرده و برای این موضوع هم تسهیلات و تخفیفهایی در نظر گرفته شود. البته در حال حاضر هم هزینه ورودی موزهها بسیار پایین است و فشار مالی زیادی برای بازدیدکنندگان به همراه ندارد.
وی افزود: در نظر گرفتن تسهیلات برای بازدیدکنندگان از موزهها اتفاق خوبی است تا از این طریق اقشار مختلف توانایی بازدید از موزه را داشته و فرهنگ موزهگردی نیز در کشور تقویت شود و در سبد هزینه خانوار قرار گیرد اما از نظر مدیریتی انتظارات بیشتری از عزتالله ضرغامی وجود دارد. انتظار میرود افراد و مدیران متخصص و توانمند در مدیریت به کار گرفته شوند. به تعبیری لازم است مدیران موفق و متخصص در این وزارتخانه به فعالیت بپردازند تا از این طریق در دوران پساکرونا موزهها در سبد هزینه خانوار قرار گیرد.
مدیر سابق موزه بزرگ خراسان خاطرنشان کرد: مطالبهگری مدیران موزهها و اماکن فرهنگی و هنری نیز باید مورد بررسی قرار یگیرد. کمتر دیده شده که مدیران موزهها و اماکن تاریخی به مطالبهگری بپردازند. تعداد محدودی از موزههای تهران در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته و خود را معرفی میکنند و تنها به کمک بازدیدهای مجازی است که علاقهمندان را برای بازدید جذب میکنند. باید توجه داشت بازدید مجازی کمک میکند بازدیدکنندگان به حضور فیزیکی در موزهها بیشتر ترغیب شوند.
برندسازی موزهها نیاز به برنامهریزی دارد
پهلوان عنوان کرد: بناهای تاریخی دارای شخصیت و هویت است و باید در راستای ایجاد علاقه برای بازدیدکنندگان برایشان برنامهریزی شود. موزهها مانند فرزندی است که به تازگی متولد شده و نیاز به مراقبت، معرفی و نگهداری دارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از موزههای موفق دنیا یک اثر ویژه را به خوبی برندسازی و معرفی میکنند تا بازدیدکنندگان صرفا برای بازدید از آن اثر به موزه مراجعه کنند؛ در حالی که چنین آثاری در ایران و خراسان به وفور یافت میشود اما این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این موارد میتوان به شاهنامه خطی نفیس و وزینی اشاره کرد که انتشارات امیرکبیر آن را به چاپ رسانده است. این شاهنامه بزرگترین و نخستین شاهنامه خطی دنیاست که در دوره معاصر به چاپ رسیده است.
این کارشناس میراث فرهنگی اضافه کرد: همچنین در موزه باغ آرامگاه نادر ۲ شمشیر موجود است که یکی از آن متعلق به نادرشاه و دیگری به وی اهدا شده بود. چنین آثاری در موزههای مختلف کشور وجود دارد که تنها باید معرفی شود و لازم است بررسی که چرا مدیران موزههای ما انگیزه زیادی برای معرفی آثار موزهها ندارند.
مدیریت جدید موزهها بر اساس ارتباطشان با مردم تعریف شده است
پهلوان تصریح کرد: باید توجه داشت کشف آثار ۲ مرتبه اتفاق میافتد؛ مرحله اول زمانی است که آثار از دل خاک بیرون آورده میشود اما کشف دوم و اصلی زمانی است که این اثر در موزهای به نمایش گذاشته شده و شناسنامهدار میشود. ایکوم نیز در آخرین اجلاس خود نسبت به تعریف موزه بازنگری داشته است. بر این اساس مدیریت موزهها در راستای مردمسالاری و ارتباط با مردم تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه موزهها نیازمند مراقبت، شخصیتبخشی و معرفی است، گفت: تمام موزههای ایران نیاز به بازبینی و بازنگری دارد تا در مدیران و کارشناسان آن انگیزه ایجاد شود و ثروت بینظیر موجود در کشور مورد توجه قرار گیرد و به خوبی معرفی شود.
پهلوان اظهار کرد: نباید از یاد برد که فعالیتهای فرهنگی هزینهبر است اما هر فعالیت فرهنگی که بازدهی اقتصادی نداشته باشد، دوام نخواهد آورد. مدیران موزهها باید راهکاری پیدا کنند تا به درآمدزایی برسند. یکی از این راهکارها تعریف فعالیتهای فرهنگی و رویدادهای مختلف برای موزههاست تا پویایی در این اماکن ایجاد شود.
وی ادامه داد: به تعبیری باید ارتباط و تبادل فرهنگی ایجاد شود که این موضوع به تدریج بازدهی اقتصاد داشته باشد. وزیر میراث فرهنگی از مدیران خوشنام کشور است و انتظار بالایی از او وجود دارد. همچنین ایران هم از ظرفیت بالایی در زمینه میراث فرهنگی برخوردار است. موزهها مانند شناسنامه، تاریخ و آلبوم خانوادگی عمل میکند؛ از همین رو هر اداره، سازمان و موسسهای میتواند با ایجاد موزه خود را معرفی کند.
انتهای پیام