گردشگری و سفر

مرکز تاریخی همدان را برای ثبت جهانی آماده می‌کنیم

مجله خبری آبادی 118/همدان رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: نقش موثر و بی‌بدیل شورای شهر و شهرداری در آماده‌سازی هگمتانه برای ثبت جهانی انکارناپذیر است.

حمید بادامی‌نجات سه‌شنبه ۹ مرداد، در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان ضمن تبریک ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه به عنوان بیست و هشتمین میراث جهانی ایران در یونسکو، افزود: این روزها رویداد خوبی برای شهر همدان رقم خورد که باعث خرسندی شهروندان همدانی شد.

وی با بیان اینکه سالیان زیادی بود که شهروندان همدانی به دنبال ثبت آثار تاریخی این کهن شهر بودند، اظهار کرد: استان همدان دارای آثار تاریخی بسیاری است که بیشتر آنها شایسته ثبت جهانی هستند و مهم‌ترین آنها تپه باستانی هگمتانه است که به ثبت رسید.

بادامی‌نجات با بیان اینکه وجود آثار تاریخی و با ارزش، افتخاری برای همدان و ایران است، اضافه کرد: مسولین استان همدان برای ثبت جهانی دیگر آثار تاریخی باید از تجربه‌ای که برای هگمتانه داشتیم استفاده کنند.

وی ثبت جهانی هگمتانه را حاصل تلاش و زحمات مجموعه مدیران استان و کشور دانست و اضافه کرد: زحمات و تلاش همه دست‌اندرکاران چه افرادی که در گذشته و چه امروز برای زمینه آن را فراهم کردند تا نماینده یونسکو ارزیابی خوبی از آثار فاخر ایرانی داشته باشد قابل تقدیر است.
این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه در این اقدام  مرکز تاریخی همدان به مرحله ثبت نرسید، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کمیته میراث جهانی هیچ محدودیتی برای ثبت بخش «مرکز تاریخی شهر همدان» در آینده وجود ندارد، با این توضیح که هم‌اکنون نیز این بخش در پهنه حریم محدوده ثبت جهانی قرار داشته و تحت حفاظت و حمایت یونسکو خواهد بود.
 
مرکز تاریخی همدان را هم برای ثبت جهانی آماده می‌کنیم

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه قرار گرفتن همدان در لیست شهرهای تاریخی در جهان در معرفی همدان در سطح بین‌الملل بسیار تاثیرگذار است، یادآور شد: با توجه به اینکه مرکز تاریخی همدان نیز به ثبت ملی رسیده است، سال آینده این امکان وجود دارد که برای ثبت جهانی ارسال شود و زمینه آن را فراهم می‌کنیم.

حمید بادامی‌نجات درباره آماده‌سازی مرکز تاریخی همدان برای ثبت جهانی، افزود: در این راستا تکالیفی داریم و باید با الحاقات بعدی (این پرونده) که هم ایکوموس (شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی)، یونسکو و سایر اعضا کمیته میراث جهانی بر ارزش آن تاکید کردند بتوانیم موانع و اشکالات را رفع کنیم تا به لطف خداوند به ثبت جهانی برسانیم.

وی با بیان اینکه اگر تدبیر شورای و شهرداری در حذف موانع ثبت جهانی هگمتانه نبود شاید این اتفاق نمی‌افتاد، گفت: با همت مدیریت شهری حذف میدان از عرصه تپه هگمتانه اقدام ارزشمندی بود که صورت گرفت چرا که این امر اقدام تنش‌زایی بود که بتوانیم مسیر بازار را از میدان حذف کنیم و ناچار شدیم مسیر جدیدی را بازگشای‌ کنیم.

بادامی‌نجات اضافه کرد: مسیر باستان معبری است که شهرداری همدان با بودجه‌ای که شورای شهر پیش‌بینی کرده بود ایجاد کرد که با اجرای این طرح خط ورودی و خروجی بازار از تپه هگمتانه حذف شد و مباحث فرهنگی نیز برای آن تعریف شد.

وی با بیان اینکه حذف میدان و آسفالت محوطه هگمتانه و بازگشایی معبر باستان برای آماده‌سازی ثبت جهانی با تدبیر شورا و شهرداری با هزینه بالایی انجام گرفت، افزود: اینگونه اقدامات در حوزه میراث و نگهداری آثار تاریخی هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای رونق صنعت گردشگری و  حفظ آن برای آیندگان است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه سخنانش به ارزش بافت تاریخی بازار همدان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیشترین حجم اقدامات پروژه‌ای خوبی برای این بازار از جمله جداره سازی، مرمت، کف سازی و …صورت گرفت و این روند باید ادامه داشته باشد.

وی به طرح شرکت عمارت خورشید برای ساماندهی بازار همدان اشاره کرد و افزود: چنانچه این طرح به درستی اجرا شود یکی از زیباترین بازارهای کشور را در حوزه گردشگری خواهیم داشت.

گردشگران را به سمت بازار سوق دهیم

وی با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه باعث شد که توجه ویژه‌ای هم به دیگر آثار تاریخی هم داشته باشیم، یادآور شد: اقداماتی که برای بازار همدان صورت گرفت باعث زنده شدن این بافت تاریخی شد .

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر ادامه داد: بازار  همدان ظرفیت بسیار خوبی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهر دارد که در این راستا با تحول در کارکردها بویژه تبدیل سراها به مراکز فرهنگی، پذیرایی و تفریحی، نقش بسزایی در مرکزیت تجاری، اقامتی ، گردشگری و تفریحی می‌تواند ایفا کند.

بادامی‌‎نجات اظهار کرد: باید محور گردشگری شهر همدان را به گونه‌ای تعریف کرد که مسیر تردد گردشگران به سمت بازار هدایت شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023