گردشگری و سفر

مسجد جامع شهرکرد با یک معماری منحصر به‌فرد

مجله خبری آبادی 118/چهارمحال و بختیاری مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان از جمله بناهای تاریخی و اماکن گردشگری چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، این بنا توسط محمدرضاخان ستوده که یکی از خوانین خاندان ریاحی است در سال ۱۲۷۰ ساخته شده و قدمتی در حدود ۲۰۰ سال دارد و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، مسجد جامع شهرکرد یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که توسط محمدرضاخان ستوده ساخته شده و به همین دلیل به آن مسجد خان نیز گفته می‌شود، همچنین در مجاورت این مسجد حمام خان وجود دارد، این حمام نیز از آثار تاریخی استان بود و به ثبت ملی نیز رسیده است.

مسجد جامع شهرکرد در دوران قاجاریه ساخته شده و دارای ویژگی‌های معماری منحصر به‌فرد است، برای مثال این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی بوده و همچنین کاشی‌کاری‌ و آجرکاری‌های زیبایی در آن به کار رفته است، در این مسجد یک حوض سنگی وجود دارد که در بعدها و در سال ۱۳۳۵ ساخته و وقف مسجد شده است.

مسجد جامع شهرکرد دارای معماری خاصی و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و گردشگری شهرکرد است.

مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد

واحد جولایی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص بنای تاریخی مسجد جامع شهرکرد، اظهار کرد: این مسجد به نام مسجد خان نیز شناخته می‌شود و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد و از لحاظ معماری یک مسجد چهار ایوانی است، یعنی یک حیاط چهار گوش و دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، افزود: مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و بانی ساخت آن نیز محمدرضاخان ستوده بوده که از خوانین خاندان ریاحی است و به همین دلیل به آن مسجد خان گفته می‌شود.

وی ادامه داد: مسجد جامع شهرکرد از لحاظ معماری با مسجد حکیم اصفهان قابل مقایسه است، یعنی از نظر ایوان‌ها و کاشی‌هایی که در مسجد جامع شهرکرد استفاده شده، می‌توان آن را با مسجد حکیم اصفهان مقایسه کرد، البته مسجد حکیم موجود در اصفهان قدمت بیشتری دارد و مربوط به دوران صفویه می‌شود، اما می‌توان گفت سبک مسجد جامع شهرکرد متاثر از مسجد حکیم اصفهان است، یعنی فرم چهار ایوانی تکرار شده و در ایوان‌ها رواق‌ها شباهت وجود دارد و شاهد استفاده از گلدسته در دو مسجد هستیم، زیرا در دوران صفویه مساجد دارای مناره‌های بلند بودند اما از دوره قاجار گلدسته جایگزین می‌شود.

جولایی عنوان کرد: در مسجد جامع شهرکرد یک کتیبه موجود است که بر روی کاشی‌های دیواره داخلی مسجد کار شده و براساس این کتیبه مسجد در سال ۱۲۷۰ ساخته شده، همچنین در کنار این مسجد حمام خان وجود دارد که از آثار باستانی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود و هردو این بناها ثبت ملی شده است که شماره ثبت مسجد جامع شهرکرد ۱۵۴۳ و در تاریخ پنجم دی ماه سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: حوض موجود در مسجد جامع شهرکرد در سال ۱۳۳۵ احداث و وقف مسجد شده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023