اجتماعی

مناسب‌سازی گردشگاه‌ها، مراکز تاریخی و اقامتگاه‌های بین راهی

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به وضعیت افراد دارای معلولیت و سالمندان در تردد شهری گفت: طی سال گذشته قرار شد وزارت کشور اقدام به سفارش تولید و خرید ۴۰۰۰ اتوبوس‌ و ۵۰۰۰ ون مناسب‌سازی کند که از این تعداد، تاکنون ۱۲۰۰ اتوبوس و ۱۱۰۰ ون، تحویل داده شده است.

غلامرضا رضایی‌فر در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118، با اشاره به اینکه تقریبا هر ماه یکبار جلسه ستاد هماهنگی با دستور کار مشخص برگزار می‌شود، گفت: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود که برای پیگیری این موضوعات در ۶ماهه اول سال جاری ۴جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برگزار شده است.

وی افزود: آخرین جلسه که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، علاوه بر مصوبات، تفاهم‌نامه‌ای نیز با هدف مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری بیشتر در تمام گردشگاه‌ها، مراکز دیدنی- تاریخی و اقامتگاه‌های بین راهی زیرمجموعه آن وزارتخانه و آموزش پرسنل در حوزه معلولیت و مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری منعقد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از برنامه این دبیرخانه برای تدوین دستورالعمل و ‌آئین‌نامه‌هایی برای مناسب‌سازی اقامتگاه‌های بین راهی خبر داد و گفت: در این زمینه نیز کمیته مشترکی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید همه مراکز و بخش‌ها برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی و دسترس‌پذیر شوند، تصریح کرد: باید تمام هتل‌ها دسترس‌پذیر باشند و نظر ما این است که در هر هتلی چند اتاق مناسب‌سازی شده و دسترس‌پذیر وجود داشته باشد.

رضایی‌فر در ادامه به ماده پنج قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استناد کرد و یادآور شد: براساس این ماده، وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری کلیه پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون‏ شهری و برون‌شهری، دسترس‌پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند و امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم کرده و کارکنان خود را جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت، آموزش دهند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به وضعیت افراد دارای معلولیت و سالمندان در تردد شهری تصریح کرد: طی سال گذشته قرار شد وزارت کشور اقدام به سفارش تولید و خرید ۴۰۰۰ اتوبوس‌ و ۵۰۰۰ ون مناسب‌سازی کند که تاکنون ۱۲۰۰ اتوبوس و ۱۱۰۰ ون مناسب‌سازی شده، تحویل داده شده است.

وی گفت: این اتوبوس‌ها دارای رمپ ورودی، جایگاه ویژه ویلچر و همچنین سیستم‌های صوتی و تصویری برای افراد نابینا و ناشنواست تا افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی همچون سایر افراد از این وسایل نقلیه عمومی استفاده و تردد کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023