گردشگری و سفر

نیشابور دارنده رتبه دوم خراسان رضوی به دلیل بازدید از مجموعه‌های فرهنگی است

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: نیشابور رتبه دوم استان از نظر تعداد بازدید از مجموعه‌های فرهنگی در ایام نوروز را کسب نموده است.

محمد اسماعیل اعتمادی در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 از افزایش ۳۶ درصدی آمار بازدید از مراکز تاریخی، گردشگری و زیارتی شهرستان‌های نیشابور و زبرخان در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه نوروز سال ۹۸ خبر داد و افزود: از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین امسال ۶۴۸ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، زیارتی و گردشگری شهرستان‌های نیشابور و زبرخان بازدید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه زمان ماندگاری مسافران در شهرستان به صورت نیم روزه است، یکی از عوامل تأثیرگذار در جذب و ماندگاری مسافران را ایجاد زیرساخت‌های اقامتی دانست و اظهار کرد: وجود آب و هوای مطبوع شمال شهرستان و دامنه کوه‌های بینالود و روستاهایی با بافت قدیمی موجب شده تا مسافران و گردشگران علاقه‌مند به آشنایی با آداب و رسوم و غذاهای محلی و پوشش محلی در مناطق روستایی اسکان داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور نقش اقامتگاه‌های بومگردی را در جذب و ماندگاری مسافران بسیار تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: در شهرستان نیشابور ۱۰ اقامتگاه بومگردی، ۳ هتل، یک مهمان‌پذیر، ۸ سوییت در مجتمع گردشگری دهکده چوبین، ۱۰ باب اقامتگاه بومگردی و ۱۴ واحد خانه مسافر وجود دارد.

وی در مجموع ظرفیت اسکان شهرستان (فقط تأسیسات گردشگری تحت پوشش این اداره) را ۴۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: تقریباً ۱۰ درصد از مسافران که برای بازدید به شهرستان سفر کرده بودند در نیشابور اقامت شبانه داشته‌اند.

اعتمادی با اعلام اینکه نیشابور رتبه دوم استان بعد از مشهد را از نظر تعداد بازدید از مجموعه‌های فرهنگی به دست آورده است، افزود: با توجه به روند کاهشی ویروس کرونا و کاهش محدودیت‌ها در نوروز امسال شاهد حضور چشمگیر مسافران و گردشگران در شهرستان‌های نیشابور و زبرخان بوده‌ایم.

رئیس کمیته آمار و اطلاعات ستاد خدمات سفر شهرستان‌های نیشابور و زبرخان ادامه داد: بالغ‌بر ۹۷ هزار نفر از آثار تاریخی و فرهنگی (آرامگاه‌های خیام، عطار، کاروانسراها و سایر ابنیه تاریخی)، ۳۴۳ هزار نفر از بقاع متبرکه و اماکن زیارتی نظیر قدمگاه رضوی، امامزاده محروق و بی‌بی شطیطه، ۸۴ هزار نفر از آثار دست‌ساز نظیر مسجد چوبی و مجموعه حیات وحش چشمه خسرو و ۱۲۴ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی نظیر روستای هدف گردشگری بوژان و آبشار درود بازدید کرده‌اند.

وی با بیان این‌که آمار بازدیدکنندگان در مدت مشابه در نوروز سال ۹۸ (قبل از کرونا) تعداد ۴۴۷ هزار نفر بوده است، بیان کرد: بر این اساس با افزایش ۳۶ درصدی آمار بازدیدکنندگان روبه‌رو بوده‌ایم.

اعتمادی همچنین گفت: بر اساس آمارها میزان اقامت و اسکان مسافران در طی این مدت در شهرستان‌های نیشابور و زبرخان تعداد ۶۷ هزار نفر بوده که در مقایسه با نوروز سال ۹۸ که میزان اقامت ۲۶ هزار نفر ثبت گردیده با افزایش ۲۵۷ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در ایام نوروز امسال برنامه‌های نوروزگاه (جشن‌های نوروزی) در روستاهای سر آب کوشک به همت دهیاری و شورای روستا، بومگردی شاغلام، بومگردی جوری و مجموعه افلاک نمای خیام (به مدت ۱۳ روز به همت شهرداری) اجرا شده است، همچنین نمایش خیابانی لبخند با طعم ماسک به کارگردانی محسن مسعودی‌فر نیز به مدت ۱۲ روز در میدان مشاهیر با مساعدت شهرداری اجرا شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور در پایان یادآور شد: شهرستان‌های نیشابور و زبرخان با دارا بودن بیش از ۴۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی که بیش از ۱۳۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده و وجود اماکن فرهنگی و زیارتی شاخص نظیر آرامگاه‌های خیام، عطار، کمال‌الملک، فضل بن شاذان، امامزاده محروق و مجموعه قدمگاه رضوی و نیز تفرج‌گاه‌های بی‌نظیر طبیعی در دامنه جنوبی بینالود نظیر دیزباد، آبشارهای درود، خرو، بوژان و… به‌ عنوان دومین قطب گردشگری خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس به شمار می‌رود که همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است‌.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023