هنوز متوجه نشدهایم در حوزه اتوبوسرانی در تهران با طرف خارجی قرارداد بستهایم یا خیر؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز متوجه نشدهایم در حوزه اتوبوسرانی در تهران با طرف خارجی قرارداد بستهایم یا خیر؟ و باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده، برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود.
به گزارش مجله خبری آبادی 118، سید جعفر تشکری هاشمی در دویست و سی یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بعد از ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: در آخرین روزهای سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد تومانی را به شهرداری تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خریدهای لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و سیستمهای هوشمند حمل و نقل شهری و به طور کلی خریدهای لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد.
وی افزود: در زمان تخصیص مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت نمیتوان به جزئیات ورود پیدا کرد؛ اما اکنون که فرصت پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوء تفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده، کارهای قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه چند مرتبه در صحن شورا خواهش کردم تا پیش از بهرهبرداری از خط پرند، مسائل حقوقی آن با دولت حل و فصل شود، افزود: در حال حاضر شهرداری تهران نیرو، امکانات، هزینههای نگهداشت و بهرهبرداری را برای مسیری پرداخت میکند که دولت صراحتاً اذعان کرده است هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون علیرغم اینکه ماهها از افتتاح این خط میگذرد؛ هنوز مسائل حقوقی آن باقی ماندهاند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص خط پرند ادامه داد: برای تکمیل این پروژه به جز ناوگان به منابع مالی بسیاری احتیاج داریم که تامین آن ۱۵ سال زمان احتیاج دارد و این به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا باید هرچه سریعتر ناوگان، مخابرات، ایستگاههای بین راهی و سیگنالینگ تأمین شوند.
وی تأکید کرد: جای تشکر دارد که عدد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است؛ اما از آنجایی که اتوبوسرانی مکمل مترو است برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو نیازمند این هستیم تا شبکههای تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی کامل کنیم.
تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت متروی تهران گفت: تقریباً ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایهای برای شرکت بهرهبرداری مترو تخصص یافته؛ اما تا پایان سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان آن محقق شده بود و انتظار ما این است منابع به نحو شایسته مورد بهرهبرداری قرار گیرد البته دوستان در توجیه گفتهاند که قراردادها بسته شده و انتظار ما این است که تا پایان سال مالی قراردادها به نتیجه برسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع ماده ۱۲ و مبالغی که دولت باید از محل صرفه جویی در بنزین به شهرداری تهران بدهد، افزود: دولت مکلف است مبالغی را به شهرداریها پرداخت کند و تا پیش از این دوره حدود ۵۰۰ الی۶۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده بود؛ اما در این دوره هنوز منابعی داده نشده است، دولت موظف بود در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کند و این شاه کلید کمک به حمل و نقل عمومی است که عملاً محقق نشده است.
وی ادامه داد: آقای زاکانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد هزینهها را از همین محل میدهد؛ اما ما مشاهده میکنیم در تبلیغات تاکسیرانی هنوز هیچ خبری از ماده ۱۲ نیست و بودجهای که دولت برای مترو تهران داده است تقریباً معادل ۵۰ متر ساخت در سال است ، امیدواریم در این رابطه نیز با توجه به حضور آقای زاکانی در هیئت وزیران اهتمام بیشتری شود و تمام دلخوشی ما این بود علی رغم اقداماتی که در شهرداری تهران انجام میدهیم دولت نیز به وظایف خود عمل کند.
تشکری هاشمی درباره قراردادهای اتوبوسرانی گفت: هنوز متوجه نشدهایم در حوزه اتوبوسرانی با طرف خارجی قرارداد بستهایم یا خیر؟، این موضوع صفر و یکی است و هیچ وسطی ندارد، باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده، برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوسها گفت: به یاد داریم که آقای شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوسها را میآورد که البته حرف درست و تخصصی بود؛ اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحبت، تردید داریم که آیا این قراردادها منعقد شده است یا خیر؟.
وی درخصوص ون های شهرداری تهران نیز گفت: گفته شد ۱۹۱ ون برای کمک به تاکسیرانی شهر تهران تحویل گرفته شده است اما سرنوشت این ونها مشخص نیست و اکنون نیز پس از پیگیریهای متعدد متوجه شدهایم از این تعداد ون هنوز حدود ۴۰ دستگاه شماره گذاری نشده است.
تشکری هاشمی افزود: آنطور که متوجه شدهایم تعدادی از ون ها به شرکت «توسعه تجارت شهر» که از ماهیت آن خبر نداریم و نمیدانیم که برای چه موضوعی ایجاد شده، داده شده است تا از طریق اپلیکیشن شهرزاد به جابجایی مسافران بپردازد و این کار در حالی انجام میشود که شرکت مذکور هیچ مجوزی از شرکت تاکسیرانی ندارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: این شرکت درحالی به جا به جایی مسافر میپردازد که متوسط جابجایی آن در شهر تهران ۱۹ و نیم نفر بوده است اگر حتی با یک موتور سیکلت هم مسافرکشی میکردند شاید بیش از این تعداد میتوانستند مسافران را جابجا کنند، ما مردم در حوزه حمل و نقل را دچار مشکلات بسیار کردهایم و هزینه زیادی میکنیم؛ اما جابجایی این مسافران ۱۹ و نیم نفر در طول روز بوده است.
انتهای پیام