گردشگری و سفر

پروازهای فرودگاه همدان از حرف تا عمل!  

مجله خبری آبادی 118/همدان “اراده جدی برای برقراری پروازهای فرودگاه همدان”، “فرآیند راه‌اندازی فرودگاه همدان به طور جدی در دست پیگیری است”، “راه‌اندازی فرودگاه همدان پس از دو سال”، “پروازهای فرودگاه همدان از سر گرفته شد” و “برقراری پرواز همدان به مشهد و کیش” از جمله تیترهایی بود که طی ماه‌های گذشته بارها و بارها دیدیم.  

به گزارش مجله خبری آبادی 118، علاوه بر این تیترهای مسرت‌بخش که خبر از رونق اقتصادی و تقویت صنعت گردشگری همدان داشت، ۱۷ اسفندماه سال قبل مراسم عریض و طویلی برای افتتاح مجدد فرودگاه گرفته و نخستین پرواز همدان به مقصد مشهد برقرار شد اما چند هفته‌ای از این اتفاق نگذشت که دوباره خبر کنسلی پروازها به گوش رسید.

در اینکه سفر هوایی تاثیر مثبتی بر رونق اقتصادی و گردشگری دارد شکی نیست اما این مورد متاسفانه هیچ‌گاه در همدان جایگاه خود را نیافته و پروازهای فرودگاه همیشه لنگ می‌زده است، تعطیل بودن فرودگاه همدان، کنسلی مکرر پروازها و اعتراض مسافران قصه تازه‌ای نیست و متاسفانه به کرات پیش آمده است.

این بار پس از بازگشایی فرودگاه همدان پس از دو سال در دی‌ماه سال گذشته، به نظر می‌رسید سیاست جدیدی در پیش گرفته شده تا دیگر شاهد کنسلی پروازها نبوده و رونق سفرهای هوایی را شاهد باشیم، اما از ابتدای آغاز به کار مجدد فرودگاه خبرهایی مبنی بر کنسل شدن پروازها به گوش رسید که پس از گذشت حدود چهار ماه همچنان ادامه دارد.

معاون عمرانی استانداری همدان در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 با اشاره به اینکه همدان فاقد ایرلاین است، گفت: مدیریت پروازی در شهرهایی که ایرلاین ندارند کمی سخت است و تلاش می‌کنیم این وضعیت به نحو احسن مدیریت شود.

فرزاد تیموری با بیان اینکه به طور جدی به دنبال ایجاد ایرلاین در همدان هستیم، تصریح کرد: برای حل شدن ریشه‌ای مشکل پروازهای همدان باید به سمت ایجاد ایرلاین باشیم که این موضوع در استانداری همدان در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استقبال هم‌استانی‌ها از پروازهای فرودگاه کم است، اظهار کرد: به عنوان نمونه پرواز کیش به یک چهارم ظرفیت رسیده و از طرف دیگر پرواز چارتر نداریم بنابراین صرفه اقتصادی پروازها از بین رفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: استاندار همدان به طور مداوم پیگیر سر و سامان دادن به وضعیت موجود پروازهاست و اعتقاد داریم خدماتی که با مشکل اجرایی مواجه است باید برطرف شده تا تکلیف مردم مشخص شود.  

مدیر فرودگاه همدان نیز در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118، دلیل پروازهای همدان را کمبود مسافر عنوان کرد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قوانین مشخصی می‌توانند اینگونه پروازها را کنسل کنند.

علی‌اصغر جهانگیری با بیان اینکه کنسلی پروازها تنها مربوط به همدان نیست و در دیگر شهرها نیز مشاهده می‌شود، تصریح کرد: چند مولفه برای پرواز وجود دارد و یکی از آنها بعد مسافت است، بنابراین نزدیک بودن همدان به مرکز در سفرهای هوایی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه پیگیر حل شدن این مشکل هستیم، افزود: در فرودگاه‌های بزرگ هم کنسلی پرواز وجود دارد اما کنسلی در فرودگاهی که تنها یک پرواز دارد متفاوت است و به عبارتی صددرصد عملکرد ما محسوب می‌شود.  

جهانگیری در ادامه شرح داد: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی یکه‌تازی می‌کنند و خود آنها هم اسیر چارتر کننده‌ها هستند، همه از وجود این مافیا باخبرند اما نمی‌توانند کاری بکنند چراکه شرکت‌ها همیشه خواسته‌های خود را به نیازهای مردم گره می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه ما باید ظرفیت را پر کنیم تا شرکت آتا پروازها را کنسل نکند، اظهار کرد: راه حل مشکل پروازهای فرودگاه همدان داشتن ایرلاین است که از طریق سرمایه‌گذار استانی تشکیل شود که البته سرمایه‌گذار همدانی به دلایل مختلف و موجه خود موافق این موضوع نیست.  

مدیر فرودگاه همدان با تاکید بر اینکه این شهر باید ایرلاین خود را داشته باشد، تصریح کرد: فعلا تلاش می‌کنیم پروازها به هر طریق برقرار باشد و بهانه‌ای دست شرکت “آتا” ندهیم، از طرف دیگر شاید به سمت بلیت چارتری برویم.  

جهانگیری با بیان اینکه درست کردن وضعیت فعلی پروازهای فرودگاه همدان دشوار است، عنوان کرد: این نقد که پروازها ناقص است را قبول داریم اما همه باید کمک کنیم تا وضع بهتر شود.  

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه پروازهای مشهد و کیش کج‌دار و مریز پیش می‌روند، گفت: پرواز مشهد از ابتدا مشکل کنسلی داشت و از هفته گذشته کیش هم مسافر ندارد و طی این هفته دو پرواز کیش کنسل شده است.

علی مرادی‌پور با اشاره به اینکه با کنسل شدن پرواز، مسافرها بلاتکلیف می‌شوند و هتل‌ها هم با کنسلی موافقت نمی‌کنند، افزود: راه حل این مشکل برقراری دو پرواز مشهد در هفته است و پرواز جمعه به جمعه برای مسافر توجیهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر دو پرواز مشهد در هفته برقرار شود استقبال بالا می‌رود، تصریح کرد: شرکت آتا یک شرکت اجباری و دستوری است و هر چیز اجباری جواب نمی‌دهد، علاوه بر این تعدادی دفتر خدمات مسافرتی در همدان می‌توانند به طور جدی روی این قضیه کار کنند و بخشی از پرواز را در دست بگیرند.

مرادی‌پور با بیان اینکه بد قولی شرکت‌های کنسل کننده علاوه بر ضرر به مسافر به دفاتر نیز ضرر می‌زند، عنوان کرد: با وضعیت فعلی دفاتر تمایلی برای فروش ندارد و هیچ کسی هم مسئولیت خسارت‌ها را قبول نمی‌کند.  

به گزارش مجله خبری آبادی 118، بر مدار افتادن پروازهای فرودگاه همدان نیاز به چاره‌اندیشی جدی دارد که باید توسط مقام ارشد استان و مدیران ذیربط صورت بگیرد، از طرف دیگر تعطیلی فرودگاه و کنسلی پروازها نه تنها به اعتبار استان ضربه می‌زند بلکه تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی و توسعه گردشگری دارد.

در نگاه اول شاید رونق فرودگاه همدان کار دشواری باشد که حتما همینطور است اما تجربه نشان داده اگر اراده جدی برای انجام کاری وجود داشته باشد قطعا محقق می‌شود و این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که بدانیم در شرایط فعلی، گردشگری و رونق سفر باید اولویت اصلی استان قرار بگیرد تا از این طریق چرخ‌های اقتصاد بچرخد.

انتهای پیام   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023