گردشگری و سفر

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران

مجله خبری آبادی 118/مازندران گردشگری نقش بسیار مهمی در توسعه شهرهای مازندران دارد و پایداری وضعیت مطلوب شهرها را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی فراهم می‌سازد.

ارائه تحلیل های جامع گردشگری شهری، باتوجه به اهمیت و ابعاد گسترده فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روانی، اقلیمی و اجتماعی آن از دل مشغولی های اساسی متفکرین علوم و دولتمردان است و همچنین نباید از دغدغه مردم در این حوزه غافل ماند.

سکونتگاه های شهری از نظر فعالیت های گردشگری به دلایل متعددی چون مقصد، مسیر عبور و مراکز ارائه خدمات برای گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است. موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری شهری در وجود زیرساخت های مناسب شهری و مدیریت عاقلانه در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران

مهمترین وجوه مدیریت مقاصد گردشگری، تعیین فضاهای گردشگری شهر است که بیشتر گردشگران در دید و بازدید از شهر، آن فضاها را مورد استفاده قرار می دهند.

برنامه ریزی گردشگری برای شهرهای کوچک و بزرگ به دلیل سودمندی های اقتصادی و افزایش درآمدهای عمومی، اشتغال و روش های مهمی که در حمایت از تسهیلات و خدمات شهری و کمک و نگهداری در بازسازی اماکن تاریخی و توریستی استفاده می شود، اهمیت بسزایی دارد.

استان مازندران در حوزه گردشگری به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیایی با وجود دریای خزر به همراه ۱۲ پارک جنگلی، ۱۹ پارک ملی و منطقه حیات وحش، ۱۲ آبشار، ۱۰ دریاچه و صدها رودخانه، تالاب و اثر تاریخی و ملی از مهمترین نقطه گردشگری ایران است.

مازندران با وجود جاذبه های گردشگری، چالش‌های بسیار زیادی در این حوزه دارد و بررسی و پیگیری آن می تواند به عملکرد هرچه بهتر این حوزه کمک شایانی کند.

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران

گردشگری شهری زمینه ساز توسعه پایدار شهرها

 رقیه فتحی دانش آموخته رشته شهرسازی در مقطع دکترا و مدرس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 با بیان اینکه به طور کلی در راستای موضوع گردشگری در شهرها می‌توان گفت که گردشگری شهری می تواند موجب توسعه پایدار شهر شود، اظهار کرد: گردشگری شهری نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

وی افزود : این حوزه می تواند در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی نقش بسزایی را در شهرها داشته باشد.

فتحی با عنوان اینکه زیرساخت های شهری از جمله تسهیلات و تجهیزات گردشگری به تنهایی باعث جذب گردشگر نمی شوند، تصریح کرد: زیرساخت های شهری به عنوان یک امر مهم در راستای گردشگری شهری بوده و می‌تواند نقش مهمی در افزایش بقا و رضایت گردشگران داشته باشد.

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران

این مدرس و استاد دانشگاه در رشته شهرسازی با اشاره به اینکه به طور کلی نباید تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات مورد نظر را برای گردشگران تنها در هتل و اقامتگاه های مناسب دید، خاطرنشان کرد: تسهیلات گردشگری کلیه امور جامعه از قبیل عوامل زیر بنایی، جاده، آب، برق، گاز، مخابرات، فرودگاه، امکانات پزشکی و بیمه‌ای را شامل می شود.

وی عوامل روبنایی را از دیگر مسائل مهم در حوزه گردشگری شهری برشمرد و ادامه داد: سرگرم شدن در محیط شهرها و بهره گیری کامل از اوقات فراغت در ساعات مختلف شبانه روز نقش مهمی در این حوزه برای گردشگران دارد.

فتحی با اذعان به اینکه مراکز اقامتی- پذیرایی، حمل و نقل، وسایل ارتباطی، تبلیغات و فرهنگ از مهمترین تسهیلات است، یادآور شد: همه این موارد باهم می توانند موجب توسعه گردشگری شهری شوند.

او بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که جهت پیشرفت در بحث گردشگری شهری مواردی همچون اتخاذ سیاست‌های مؤثر در این بخش، هدفگذاری‌ها و وضع دستورالعمل‌های اجرایی که معطوف به خصوصی‌سازی واحدهای اقامتی، تبلیغات جهانگردی و آموزش نیروی انسانی بوده، سیاست‌های تشویقی ساخت تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تخفیف‌های مالیاتی مورد توجه قرار گیرد.

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران

دانش آموخته مقطع دکترای رشته شهرسازی بیان کرد: رفع چالش‌های پیش روی این صنعت از جمله مواردی است که می تواند موجب پیشرفت در گردشگری شهرها شود.

تاثیر محافظت از جنگل های هیرکانی در گردشگری شهری مازندران

فتحی به نقش محافظت از جنگل های هیرکانی و پهنه‌اش در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از جاذبه های بزرگ و طبیعی ایران جنگل های هیرکانی بوده که در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از مهم‎ترین منابع طبیعی کشور ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی با بیان اینکه جنگل های شمالی از استان گلستان تا گیلان به عنوان جنگل های هیرکانی شناخته می شود، افزود: امتداد این جنگل ها تا کشور آذربایجان ادامه دارد.

فتحی خاطرنشان کرد: قدمت این جنگل ها به دوره سوم زمین شناسی و حدود چهل میلیون سال می رسد.

او راش را معروف‌ترین درخت جنـگل های هیرکانی برشمرد و ادامه داد: جدا از گیاهان و درختان متنوع جنگل‌های هیرکانی، حیات وحش آن هم بسیار مهم است.

دانش آموخته مقطع دکترای رشته شهرسازی تصریح کرد : تعداد گونه های پستانداران ۱۰۰ عدد بوده و ۳۰۰ گونه پرنده در منطقه بزرگ جنـگل های هیـرکانی که ۲ میلیون هکتار مساحت دارد زندگی می کنند.

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران

وی با بیان اینکه این جنگل ها در سال ۲۰۱۹ مقارن با سال ۱۳۹۸ در فهرست جهانی آثار یونسکو به ثبت رسید، یادآور شد: این محوطه یکی از بهترین مناطق طبیعت گردی ایران به حساب می آید و می تواند بازدید کنندگان بالایی از نظر حیات وحش، طبیعت بکر، پرنده‌نگری و گیاه شناسی داشته باشد.

فتحی از جمله موارد علل نابودی جنگل های هیرکانی و چالش های محافظت آن را عدم وجود زیر ساخت های سازمانی و ساختاری مناسب دانست و بیان کرد: علاوه بر این مورد، تغییر فرهنگ مردم نسبت به شکار و قطع درختان و آتش سوزی های گسترده در جنگل هم عامل مهمی در نابودی این مناطق و بخش گردشگری است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023