گردشگری و سفر

بازدید ۳۸۶۷ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان

مجله خبری آبادی 118/زنجان روز گذشته (۸ فروردین‌ماه) ۳۸۶۷ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان زنجان بازدید کردند.

صنعت گردشگری، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به شمار می‌رود. تاثیر گردشگری بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی و نیز گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده است تا نگرش جوامع به مرور زمان تغییر یافته و جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کند.

تعطیلات نوروزی نیز فرصت مناسبی برای ایران با توجه داشتن پتانسیل‌های بالای تاریخی، مذهبی، طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و … است تا بتواند در راستای جذب گردشگر اقدام کرده و این صنعت را پویا و فعال‌تر کند.

علاوه‌ بر آن، تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای خانواده‌ها برای مسافرت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور، از جمله جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و دست‌ساز است که جاذبه‌های گردشگری استان زنجان نیز به عنوان کریدور شمال‌غرب کشور از آن مستثنی نیست.

بر اساس اعلام سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری، روز گذشته (۸ فروردین‌ماه) در مجموع ۳۸۶۷ بازدیدکننده داخلی از بناهای تاریخی، مذهبی، طبیعی، موزه‌ها و … استان بازدید داشتند که شامل بازدیدکننده داخلی ۱۲۷۳ نفر از سه بنا در شهرستان زنجان، ۱۷۰۴ نفر بازدیدکننده داخلی از سه بنا در شهرستان سلطانیه، ۸۲۸ بازدیدکننده از سه بنا در شهرستان خدابنده است.

علاوه‌بر گردشگری، خرید سوغاتی به خصوص صنایع‌دستی تاثیر زیادی بر اقتصاد گردشگری دارد. مرسوم‌ترین سوغاتی زنجان چاقو و چاروق (نوعی کفش زنانه ایران باستان) و فرش زنجان (با طرحی معروف به ریز ماهی) و ملیله‌کاری است. 

صنایع دستی زنجان عبارتند از چاروق‌دوزی، ملیله‌کاری شامل سینی، سرویس بشقاب، کاسه و وسایل مصرفی، وسایل زینتی و تابلوهای بی‌بدیل زینتی مسگری (ساخت ظروف مسی و تابلوهای زینتی)،  چاقوسازی شامل کارد آشپزخانه و میوه‌خوری و همچنین قندشکن، قلم تراش، گلیم‌بافی،  فرش‌بافی،  تذهیب، تراش سنگ‌های قیمتی، رنگرزی، منبت‌کاری، نگارگری، مصنوعات چرمی، معرق چوب و قلم‌زنی است. 

 در استان زنجان رشته‌های مختلف دیگر صنایع دستی رواج دارد. از آن جمله گلیم‌بافی در ابهر، قیدار و زنجان روستاهای آن گیوه‌دوزی ابریشمی و نخی در انگوران و زنجان، رنگرزی در ابهر، زنجان، قیدار، سفال‌گری در روستای قلتوق، جاجیم‌بافی نواری در شهرستان‌های طارم و ماه‌نشان، انگوران، کیسه‌بافی حمامی نواری در انگوران، ماه‌نشان، قیدار را می‌توان نام برد. همچنین قالی‌بافی از جمله هنرها و حرفه‌هایی است که در اکثر شهرها و روستاهای استان زنجان رونق و رواج دارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023