معماری متفاوت ایستگاههای متروی «بهار شیراز» و «استاد نجات اللهی»
همانطور که پیشتر عنوان شده بود، تغییر رویکرد متولیان ساخت ایستگاههای شبکه متروی تهران در زمینه معماری نوین این ابنیه شهری، با طراحی و اجرای متفاوت برخی ایستگاه های در حال تکمیل به منصه ظهور رسیده و بعد از ایستگاه میدان کتاب در خط ۷ که نوع دیگری از نگاه هنری به احداث سازههای عمرانی را پدیدار ساخت، حالا نوبت به ایستگاههای «بهار شیراز و استاد نجات اللهی» رسیده است تا با شکلی چشم نواز و بدیع خودنمایی کنند.
به گزارش مجله خبری آبادی 118، مهندس یاشار لطفی دبیر کمیته معماری و تابلوهای هنری شرکت متروی تهران در خصوص اقدامات اجرایی متناظر با مصوبات اخیر کمیته معماری و تابلوهای هنری این شرکت که نخستین آثار عینی آن در حال بروز یافتن است، گفت: براساس تصمیماتی که طی ماههای اخیر و با هدف احیاء هویت معماری ایرانی-اسلامی در قالب به روزرسانی الزامات معماری ایستگاههای شبکه متروی پایتخت اتخاذ شد، طرحهای متفاوتی برای دو ایستگاه بهارشیراز و استاد نجات اللهی به تصویب کمیته معماری شرکت مترو رسید و اجرای آنها در دستور کار قرارگرفت؛ این امر با نگاه ویژه به مقوله هماهنگی سازههای مترو با بافت پیرامونی هر ایستگاه و همچنین بهبود و ارتقاء کیفیت فضاهای بیرونی و داخلی ایستگاهها جهت شادابی و حظ بصری مسافران و افزایش بهرهوری کارکنان شاغل در هر ایستگاه صورتپذیرفت که امیدواریم مورد قبول شهروندان قرارگیرد.
وی در ادامه به برخی ملاحظات در نظر گرفته شده برای طراحی و معماری این دو ایستگاه اشاره کرد و افزود: ورودی شمالی ایستگاه شهید نجات اللهی در خیابان کریمخان زند و مجاور بوستان حضرت مریم مقدس (س) واقع شده و با توجه به استفاده اقلیتهای مذهبی از کلیسای سرکیس مقدس، سعی گردیده طرح سقف کاذب، رنگهای به کار رفته در سازهها و همچنین معماری کل فضاها با این مکان مذهبی همخوانی داشته باشد.
در مورد ایستگاه بهار شیراز نیز در عین لحاظ کردن هنر سادهگرایی در معماری ابنیه موجود، از رنگهای متنوع و خصوصاً رنگ سبز به عنوان نمادی از فصل بهار استفاده می شود و تلفیق آجر با مصالح جدید به همراه نورپردازی در این ایستگاه، بخشی از فرم سالن فروش بلیت را در بر می گیرد.
بنابر اعلام روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، دبیر کمیته معماری و تابلوهای هنری شرکت متروی تهران در پایان صحبتهای خود، گفت: امیدواریم این روند به تعالی معماری ایستگاههای شبکه مترو طی سالهای آینده منجر شده و خصوصاً در مورد ایستگاههای خطوط جدید که هنوز طراحی آنها آغاز نشده است، بتوان رویکرد جدید در معماری ابنیه اینچنینی را به شکلی عملی پیاده سازی کرد تا ایستگاههای شبکه مترو به مبلمان جذاب شهری تبدیل شده و شهروندان با دیدن آنها، شور و نشاط بیشتری در خود احساس کنند.
انتهای پیام