گردشگری و سفر

افزایش ماندگاری زائران در مشهد در گرو توسعه زیرساخت‌های گردشگری

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری گفت: خراسان رضوی تمام ظرفیت‌های یک استان گردشگرپذیر را دارد و تاکنون هم به خوبی عمل کرده است؛ منتهی ایجاد ماندگاری گردشگران و زائران موضوع مهمی است که باعث ایجاد اشتغال و درآمد در سطح استان می‌شود.

محمدرضا پهلوان در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 به مناسبت روز گردشگری اظهار کرد: اهمیت گردشگری در دنیا حرف اول را می‌زند و اقتصاد بسیاری از کشورهای پیشرفته در دنیا از طریق گردشگری میسر می‌شود که ترکیه نمونه بارز این اتفاق است؛ چراکه اگر گردشگری از این کشور گرفته شود، هیچ درآمدی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در کشور ما وجود دارد، افزود: کارشناسان در این خصوص نظرات مختلفی دارند و می‌گویند «ایران یکی از ۱۰ کشور برتر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است» اما به نظر من شاید در ۲ الی ۳ کشور ابتدایی قرار گرفته باشیم، زیرا ظرفیت‌های بسیار زیادی در این کشور وجود دارد و ایران ۴ فصل جاذبه و گردشگری را برای توریست‌ها دارد و گردشگران می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و متناسب با هر فصل در یکی از شهرهای ایران به گردش خود نیز بپردازند.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار اثر، بنا و محوطه تاریخی در خراسان رضوی شناسایی شده که طبق آخرین آمار، از این تعداد نزدیک به ۳۰۰۰  اثر ثبت فهرست ملی میراث فرهنگی شده و از این تعداد هم ثبت جهانی بعضی از آثار را شاهد بوده‌ایم که این امر نشان می‌دهد خراسان رضوی در این حوزه از موقعیت نسبتا خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال از بین۵۴ کاروانسرایی که به ثبت جهانی رسیدند ۷ کاروانسرا متعلق به خراسان است. همچنین مجموعه‌هایی مانند مزار شیخ احمد جامی، آسبادهای نشتیفان خواف و حتی مجموعه تاریخی و فرهنگی محوطه توس جزو برنامه‌هایی است که ثبت جهانی خواهند شد و این موارد نشان می‌دهند که موضوع گردشگری در استان مهم و قابل توجه است.

پهلوان با اشاره به اینکه طبق آمارهای سالانه، مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران است، تصریح کرد: تعداد زیادی از گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند مشهد را نیز برای زیارت در برنامه سفر خود دارند و همین امر نشان‌دهنده اهمیت خراسان رضوی و مشهد در حوزه گردشگری کشور است.

وی عنوان کرد: توریسم درمانی مورد دیگری است که در حوزه گردشگری مشهد وجود دارد و خوشبختانه مشهد در این زمینه نیز جایگاه خوبی دارد و بخش زیادی از گردشگران مذهبی درمان خود را هم در این شهر همزمان با زیارت دنبال می‌کنند که درآمد قابل توجهی برای این شهر دارد.

این کارشناس گردشگری اظهار کرد: مشهد در سال ۲۰۱۶ عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را به دست آورد و بیش از ۵۰ درصد صادرات صنایع‌دستی در بخش گوهرسنگ‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین بیش از ۵۰ درصد واحدهای اقامتی در ایران به خراسان رضوی به ویژه مشهد اختصاص پیدا کرده که برای گردشگری بسیار اهمیت دارد.  

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان مطرح می‌کنند که ما هر دو نماد مذهبی و ملی را در مشهد دارا هستیم. نماد مذهبی به امام رضا(ع) و نماد ملی به حکیم ابوالقاسم فردوسی اختصاص دارد و این امر باعث می‌شود تا آرامگاه فردوسی بازدیدکننده‌های بسیار زیادی داشته باشد. همچنین مجموعه‌هایی مانند موزه نادرشاه، آرامگاه خیام و آرامگاه عطار نیز از جمله مواردی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پهلوان بیان کرد: نکته‌ دیگری که به گردشگری کمک می‌کند این است که روزهای ملی مانند بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگداشت عطار و همچنین بزرگداشت خیام را پاس بداریم و این موارد دست به دست هم می‌دهند تا حوزه گردشگری در همه جوانب مورد اهمیت باشد و به رونق گردشگری نیز کمک ‌کند.

وی گفت: تنها موردی که می‌تواند به ایران و بالطبع استان کمک کند این است که حوزه گردشگری را مورد اهمیت قرار دهیم. گردشگری مذهبی در مشهد حرف اول را می‌زند و بسیاری از زیرساخت‌ها ایجاد شده است. در این راستا حدود ۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد که اکثر آن‌ها در مشهد فعال هستند. البته فعالیت‌های بیشتری می‌توان انجام داد تا گردشگری رونق پیدا کند.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: قطعا دستگاه‌های متولی امر و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با محوریت استانداری با همکاری یکدیگر می‌توانند خدمات خوبی را به زائران و گردشگران ارائه کرده و باعث ماندگاری آن‌ها شوند؛ بنابراین اگر زیرساخت‌های گردشگری توسعه و رونق پیدا کند، حتما آینده خوبی در انتظار مشهد به عنوان یک کلان شهر خواهد بود.

پهلوان افزود: خراسان رضوی تمام ظرفیت‌های یک استان گردشگرپذیر را دارد و تاکنون هم به خوبی عمل کرده است؛ منتهی ایجاد ماندگاری گردشگران و زائران موضوع مهمی است که باعث ایجاد اشتغال و درآمد در سطح استان می‌شود. حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانند یک زنجیر یا حلقه‌هایی به هم متصل است که می‌توانند کمک زیادی به یکدیگر کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023