اجتماعی

تدوین ۱۱ بسته آموزش مفاهیم محیط زیستی ویژه کودکان پیش‌دبستانی‌

به قول بزرگان «مطلبی که در کودکی به انسان آموخته می‌شود، گویا روی سنگ حک می‌شود و تا پایان عمر در ذهن او خواهد ماند.» یکی از موضوعات مهم که آموزش آن از سنین کم اهمیت دارد، محیط زیست است. در روزگاری که کره زمین با انواع و اقسام مشکلات از تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا گرفته تا انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری دست و پنجه نرم می‌کند، آموزش محیط زیستی کودکان می‌تواند به تربیت نسلی دوستدار محیط زیست منجر شود. رییس گروه توسعه سواد محیط زیستی مرکز اموزش محیط زیست و تربیت محیط بان با تاکید بر همین نکته درباره برنامه‌های اجرا شده در این زمینه می‌گوید.

به گزارش مجله خبری آبادی 118 محیط زیست بر سلامت همه موجودات و آینده همه افراد جامعه تاثیرمی‌گذارد. جهت حفظ این محیط و تلاش برای بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور، برخورداری از آگاهی و دانش درباره مشکلات و تهدیدهای محیط زیستی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه‌ موضوعات اجتماعی به‌ویژه در شیوه‌ برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنین کودکی و با فراهم آوردن شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آن‌ها ایجاد کند، رخ می‌دهد بنابراین روز ۱۶ مهرماه به عنوان روز ملی «کودک و محیط زیست» نامگذاری شده است.

دوره مهد کودک و پیش‌دبستانی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های رسیدن به اهداف آموزش محیط زیست به کودکان می‌تواند باشد.

شینا انصاری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست- نیز  با تاکید بر اینکه کودکان یکی از موثرترین نقش‌ها را در آموزش مسائل محیط زیستی در خانواده ایفا می‌کنند، می‌گوید:فرهنگسازی در مورد حفظ محیط زیست به‌ویژه از پایه‌های ابتدایی و کودکان برای حفاظت محیط‌ زیست در آینده بسیار موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نقش موثر کودکان در آموزش‌های محیط‌ زیستی در خانواده

نگاه علمی به موضوعات محیط زیستی داشته باشیم

اهمیت ویژه آموزش حفظ محیط زیست به کودکان

خون تازه در رگ‌های طبیعت با کودکان دوستدار محیط زیست

فهیمه بیدی – رییس گروه توسعه سواد محیط زیستی مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان – درباره اهمیت ارایه آموزش‌های محیط زیستی به کودکان به مجله خبری آبادی 118 می‌گوید: از آنجایی که سال‌های اولیه زندگی دوران بسیار حساسی است و در این دوران نگرش‌ها، ارزش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای حفاظت و پشتیبانی محیط زیست شکل می‌گیرد، دوره‌های پیش‌دبستان از حساسیت خاصی برای آموزش مفاهیم محیط زیست برخوردار است همچنین با رسمی شدن غیر اجباری دوره پیش دبستان در نظام آموزش و پرورش و ورود بیش از یک میلیون نوآموز پیش دبستان به عرصه آموزش و به همین تعداد حضور کودکان در مهدهای کودک، ضرورت آموزش پایه‌ای جهت نهادینه کردن مفاهیم محیط زیست و حفظ آن به کودکان پیش دبستان را چندین برابر می‌کند.

او به نتایج برخی مطالعات انجام شده درباره رابطه آموزش و رفتار زیست‌محیطی می‌گوید: بر اساس نتایج این مطالعات بین میزان آگاهی محیط زیستی و نگرش و رفتارهای محیط زیستی یک رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد بنابراین یکی از راه‌های مقابله با چالش‌های محیط زیستی تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر و حافظ محیط زیست است که برای دستیابی به این هدف مهم آموزش مربیان پیش دبستان و ارتقای سطح سواد محیط زیستی آنان توانمندسازی برای آموزش به کودکان پیش دبستان ضروری و حائز اهمیت است.

رییس گروه توسعه سواد محیط زیستی مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان با اشاره به اقدامات درحال انجام درجهت آموزش‌ محیط زیستی‌ کودکان اظهار می‌کند: محتوایی را در این جهت آماده کرده‌ایم که شامل  ۱۱ واحد کار می‌شود و درباره موضوعاتی چون آب، هوای پاک، خاک تمیز، رودخانه، درخت، جنگل، مهربانی با حیوانات، محل زندگی جانوران، آواهای طبیعت، صدای نامناسب و مکان‌های تاریخی است و مخاطب هدف این بسته‌ها مربیان پیش‌دبستانی جهت کسب آمادگی لازم جهت ارایه آموزش‌های زیست‌محیطی به کودکان هستند

او با بیان اینکه هر واحد کار شامل پنج جزء داستان صوتی، فلش‌کارت، انیمیشن، فیلم رئال و پوستر می‌شود، می‌گوید: همه آن‌ها در سایت «کودک‌زیست» بارگذاری و به‌زودی این سایت رونمایی می‌شود تا هم دانش‌آموزان و هم والدین و مربیان بتوانند از این محتواها بهره‌برداری کنند.

 به گفته بیدی این طرح ازسال ۹۸ اجرایی شده است و حدود۸۰ درصد مربیان پیش‌دبستانی کارگاه‌های آموزشی را گذرانده‌اند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023