گردشگری و سفر

کلات گردشگرپذیر در برخی شاخص‌ها از استان عقب‌تر است

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی فرماندار کلات گفت: شهرستان کلات در برخی شاخص‌ها از استان عقب‌تر است که می‌طلبد درخصوص راه‌های روستایی، مخابرات و اینترنت پرسرعت توجه بیشتری به این منطقه شود.

علی صلاحی در گفت و گو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص وضعیت جاده‌های این شهرستان با بیان اینکه منطقه کلات کوهستانی و صعب‌العبور با جاده‌های پر پیچ و خم است، اظهار کرد: وضعیت جاده‌های این شهرستان به دغدغه اصلی شهروندان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: علیرغم اینکه طبیعت این جاده کوهستانی در حوزه گردشگری زیبایی‌های خاص خود را دارد اما جاده‌های این شهرستان از مشکلات خاص خود برخوردار هستند که می‌طلبد برای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرستان قابلیت تردد و تسهیل در رفت و آمد سهل‌تر شود.

فرماندار کلات بیان کرد: گرچه پیگیری‌هایی در خصوص دوبانده شدن جاده شده اما به دلیل آنچه اعلام شد که توجیه اقتصادی ندارد و همچنین مسائل مالی در وزارتخانه مربوطه این موضوع را نپذیرفتند اما پیگیری‌های متعدد همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه جاده کلات به مشهد و کلات به لاین از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: اخیراً با حضور نماینده شهرستان در وزارت راه و شهرسازی و پیگیری‌هایی که انجام شد درجه جاده کلات به مشهد از فرعی ۲ که تعریف جاده روستایی است به جاده اصلی ارتقاء یافت.

صلاحی با بیان اینکه با ارتقاء جاده، عرض مسیر که اکنون ۶ تا ۷ متر است به حدود ۱۲ متر تعریض خواهد شد و نقاط حادثه‌خیز نیز رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: در این خصوص ۲۱ نقطه حادثه‌خیز مورد مطالعه قرار گرفته و همچنین دستور تخصیص اعتبارات مورد نیاز از سوی وزارتخانه در سه فاز صادر شده است.

وی تأمین پارکینگ، رفع نقاط حادثه‌خیز، تأمین روشنایی و …را از استانداردهای جاده اصلی دانست و گفت: فعلاً برای تأمین اعتبار ۱.۵ همت مشاور طرح پیش بینی کرده که باید تخصیص یابد که در این خصوص ماده ۲۳ برنامه و بودجه را می‌طلبد.

مهم‌ترین دغدغه مردم در حوزه جاده اصلی

فرماندار کلات مهم‌ترین دغدغه مردم در حوزه راه را مربوط به جاده اصلی دانست و گفت: دوبانده شدن جاده مطالبه تمامی مردم شهرستان کلات است.

وی افزود: گرچه جاده کنونی غیراستاندارد است اما با ارتقاء جاده حداقل عرض مسیر اصلی به ۱۱ متر می‌رسد و حتماً باید شانه خاکی داشته و نقاط حادثه‌خیز مرتفع، خط‌کشی استاندارد و روشنایی نقاط حادثه‌خیز و مه گیر تأمین شود.

کلات گردشگر پذیر در برخی شاخص‌ها از استان عقب‌تر است

صلاحی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۲۰ کیلومتر از محور کلات به مشهد در حال مطالعه و تعریض است، نقاط پرحادثه توسط مشاور طرح بررسی شده و مطالعات در حال انجام است که نتایج خوبی برای شهرستان در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه با ارتقاء مسیر به جاده اصلی برای تعریض تونل هم اقداماتی خواهد شد، گفت: برای تعریض جاده اعتبارات از محل اعتبارات ملی و ماده ۲۳ در بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته خواهد شد.

فرماندار کلات با بیان اینکه تعریض تونل یک پروژه بسیار پرهزینه است، افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته کارشناسان حوزه راه‌سازی و تونل، نظرشان بر این است که تونل قابلیت تعریض ندارد. نوع زمین‌شناسی و ساختار لایه‌های کوه و سنگ‌های موجود به گونه‌ای است که اگر تعریضی اتفاق بیفتد امکان ریزش وجود دارد.

نهضتی در ساخت و آسفالت راه‌های روستایی به وجود آمده است

فرماندار کلات همچنین به وضعیت راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: همزمان در حدود ۸ تا ۹ محور روستایی در حال کار هستند و نهضتی در ساخت و آسفالت راه‌های روستایی به وجود آمده است.

وی افزود: تاکنون محور اقداش به طول ۱۰ کیلومتر آسفالت شد و در محورهای نفطه، خلج مشغول فعالیت هستند، همچنین برای ساخت جاده و پل در سنگ دیوار عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

صلاحی با اشاره به اینکه در مسیر بابا رمضان به طول ۷ کیلومتر، بابا فرجی و طاهرآباد نیروها مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۶۱۰ کیلومتر راه‌های روستایی و مرزی داریم و قسمت قابل توجهی از این راه‌ها زیرسازی و اسفالت شده است ولی در راه‌های روستایی هنوز بخش قابل توجهی نیز غیر آسفالته هستند.

نماینده عالی دولت در کلات با بیان اینکه محورهای روستایی در حال ساخت و آسفالت هستند، افزود: برای بسیاری از محورهای روستایی امسال اعتبارات خوبی گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای تردد هرچه بهتر روستائیان برای محورهای مختلف روستایی برنامه داریم و تلاش بسیاری می‌شود، بیان کرد: آسفالت راه‌های روستایی ایده لیک، حاجی‌آباد اسدآباد، سینی، سال گذشته به اتمام رسیده است.

صلاحی همچنین با بیان اینکه روکش اسفالت برخی از مسیرهای گردشگری انجام شده است، افزود: چون بخشی از مسیرهای تفرجگاهی مانند ارتکند از مسیر سیلاب عبور می‌کند، خطر تخریب وجود دارد که برای رفع مشکلات نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری هستیم.

وی با اعلام اینکه برخی از پل‌های مسیر در حال اصلاح و بازسازی هستند، بیان کرد: هرساله به دلیل وقوع سیلاب‌ها بخشی از جاده‌هایی که در مسیر سیلاب‌ها قرار دارند، تخریب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان کلات در برخی شاخص‌ها از استان عقب‌تر است که می‌طلبد در خصوص راه‌های روستایی، مخابرات و اینترنت پرسرعت توجه بیشتری به شهرستان شود.

فرماندار کلات با بیان اینکه مشکلات از گذشته انباشته شده است، افزود: گرچه توجه به این منطقه در دوران انقلاب اسلامی قابل تقدیر است اما با توجه به شرایط جغرافیایی شهرستان هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی یکی از مشکلات شهرستان را عدم آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در برخی از نقاط دانست و گفت: طی 3سال اخیر تلاش‌های بسیاری در شهرستان شده به طوری که بیش از ۱۰ سایت مخابراتی جدید در شهرستان احداث و اکنون چندین سایت دیگر در حال ساخت هستند که تاکنون بسیاری از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

کلات گردشگر پذیر در برخی شاخص‌ها از استان عقب‌تر است

صلاحی با اشاره به اینکه در خصوص تقویت ارتباط رادیویی، اینترنتی و مخابراتی تلاش‌های بسیاری شده است، بیان کرد: گرچه طی 2سال گذشته برای افزایش پهنای باند و کیفیت آنتن‌دهی و ارتباط تلفنی در مناطقی مانند لاین، احمدآباد، رباط، سنگ دیوار و روستاهای دیگری مانند سینی، چرم، خشت و سیرزار، قلعه زو و اقداش پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا دهه فجر بیش از ۹۰ درصد مشکلات مخابراتی، ارتباطات رادیویی و اینترنتی را بتوانیم مرتفع کنیم.

کلات مقصد گردشگری است

فرماندار کلات گفت: این شهرستان یک منطقه و مقصد گردشگری است، به طوری که از ورودی شهرستان گرفته تا آبگرم و سدها، رودخانه‌ها و مناطق طبیعی و روستاهای هدف گردشگری و خود کلات و ابنیه‌های تاریخی بسیار متنوع و متعدد و جنگل‌های ارس همه از جاذبه‌های دیدنی منطقه هستند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه یکی از مزیت‌های شهر کلات آبشارهای متعدد و مختلف منطقه قره‌سو است و برای دسترسی به این آبشارها نیاز به نردبان است اما ساختار توپوگرافی، جغرافیایی و کوهستانی منطقه به گونه‌ای است که به شدت در خطر سیل و در مسیل قرار دارند.

صلاحی افزود: علیرغم اینکه سال گذشته بارها نردبان‌های قره‌سو نصب شدند اما به دلیل وقوع سیلاب‌ها مجدد تخریب شدند، از سویی در زمان هشدارهای هواشناسی اگر گردشگری نتواند تا انتهای آبشار برود و از تنگه‌های مسیر رودخانه عبور کند امکان اینکه طعمه سیل شود وجود دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات لازم توسط شرکت‌های ذیصلاح انجام شده ، گفت: فرصت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده‌ایم تا سرمایه‌گذارها بدانند در کجاها و چگونه و با چه الزاماتی راه دسترسی به آبشارها را فراهم کنند.

برای رسیدن به شهر کلات باید حدود ۱۴۵ کیلومتر از مشهد دور شده و پس از عبور از جاده‌ای پیچ در پیچ و سخت گذر به کلات رسید. این شهر علاوه بر زیبایی‌های بسیار، اثری تاریخی در دل خود دارد که شاخصه آثار تاریخی و جاذبه‌های کلات است و با نام «عمارت خورشید» شناخته می‌شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023