جامعه شهری

با کارهای نمادین، آلودگی تهران درمان نمی‌شود/ وزارت‌خانه‌ها به سازمان محیط زیست پاسخگو نیستند

اعضای شورای شهر تهران نسبت به تداوم آلودگی هوا و اجرا نشدن مصوبات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل انتقاد کردند.

به گزارش مجله خبری آبادی 118، جعفر تشکری هاشمی در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به معضل آلودگی هوا که هر ساله گریبانگیر شهروندان می‌شود، اظهار کرد: این پدیده هم قابل پیش‌بینی است و هم قابل رفع، اما سال‌هاست راه‌حل‌های اساسی اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بسیاری از کلان‌شهرهای جهان مشکلات مشابه تهران  داشته‌اند، اما با اتخاذ تدابیر عملی آن را برطرف کردند. 

وی ادامه داد: تنها اقدام ما این است که در روزهای خفقان‌آور، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و ادارات را دورکار کنیم؛ این روش در واقع فرار از مسئولیت است.

تشکری هاشمی با اشاره به شرایط جغرافیایی تهران گفت: وجود رشته‌کوه البرز در شمال شهر، تهران را به یک شهر مشابه کاسه و محصور در کوه‌ها تبدیل کرده و این وضعیت، پدیده وارونگی دما را تشدید می‌کند و با اینکه بخشی از مشکل به اقلیم تهران مربوط است، اما آلودگی هوا محصول فعالیت‌های ما است و دقیقاً می‌دانیم چگونه باید آن را کنترل کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام‌شده، آلاینده غالب پایتخت ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هستند، گفت: حدود ۶۸ درصد آلاینده‌ها از منابع متحرک به‌ویژه خودروها و موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود و سال‌هاست اعلام می‌کنیم هر موتور بنزینی به اندازه هشت خودرو آلودگی تولید می‌کند؛ با این حال با وجود مصوبه برقی‌سازی موتورها هنوز حتی یک دستگاه هم به مردم تحویل نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم کنار گذاشتن اقدامات نمادین، گفت: اگر قرار است تهران نفس بکشد و آمار مرگ‌ومیر، هزینه‌های اقتصادی و آسیب‌های سلامت کاهش یابد، شهرداری و شورا تکالیف مشخصی دارند. قیمت هر موتورسیکلت برقی هزار دلار است؛ چرا برای این موضوع اهتمام لازم وجود ندارد؟ مگر ما بودجه مصوب نکرده‌ایم؟

تشکری هاشمی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: فقط در حوزه اتوبوس، ۳۸ هزار میلیارد تومان مصوبه داشته‌ایم، اما با وجود همه تلاش‌ها، هیچ اتوبوسی به ناوگان اضافه نشده است. چهار سال تلاش کرده‌ایم، اما تنها ۱۵ درصد پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌ها پرداخت شده است. مگر با یک رام قطار مشکل ما حل می‌شود؟ اگر جان، وقت و سلامت مردم برای ما مهم است باید اقدام جدی و عملی انجام دهیم. مصوبه‌ای که خاک بخورد، هیچ ارزشی ندارد.

وی درباره برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی نیز گفت: اقدامات انجام‌شده بیشتر نمایشی بوده و هنوز استفاده از سامانه‌های هوشمند به‌طور کامل اجرا نشده است. 

تشکری هاشمی با اشاره به ادامه فعالیت مراکز آلاینده همچون کارخانه سیمان، افزود: یا باید از حل مشکل صرف‌نظر کنیم یا برای درد مردم و شهر جدی باشیم. چه کسی غیر از ما باید این کار را انجام دهد؟ طبق قانون هوای پاک، ۲۳ نهاد مسئولیت دارند، اما بیش از ۸۰ درصد اثرگذاری اولیه بر عهده شهرداری تهران، پلیس و وزارت صمت است. 

او افزود: اگر این سه نهاد نتوانند وظایفشان را انجام دهند، چه انتظاری از مردم داریم که خودروهایشان را بیرون نیاورند یا طرح‌ها را از درب منازل آغاز کنند؟ مگر می‌توان با این روش مشکل شهر را حل کرد؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: با همان روحیه بسیجی و مدیریت جهادی، می‌توان آلودگی هوا را که آن را «بلای خانمان‌سوز» است، از سر مردم تهران دور کرد.

مهدی چمران رییس شورای شهر نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: شهرداری به وظایف خود عمل کرده است؛ شهرداری موتورسیکلت تولید نمی کند. ما با سازندگان صحبت کردیم و گفتند چون قیمت آن گران تر است به آنها یارانه بدهیم تا موتورسیکلت تولید کنند. ما می توانیم بخشی از این کمک را بپذیریم که به جای ساخت موتورسیکلت های بنزینی موتورسیکلت های برقی تولید کنند.

وی افزود: بین ۲۰ تا ۲۲ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است که اگر برقی شوند، می‌توان این آلودگی را کاهش داد. البته ایمنی موتورسیکلت‌ها نیز باید دنبال شود. در بخش مترو امیدواریم یک رام قطار تا پایان سال وارد تهران شود اما در بخش اتوبوس، امروز ظرفیت خالی تولید در بخش داخلی را داریم.

چمران گفت: پیش از  این حق داشتیم که اتوبوس خارجی بخریم اما امروز ظرفیت تولید داخلی وجود دارد و در بازدیدی که از دو شرکت اتوبوس سازی داشتیم، اعلام کردند که سالانه می توانند سه هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ما تحویل دهند و بارها تأکید داشتند که تا پایان امسال هم ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به ما می‌دهند که به شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک اعلام کردیم که در این زمینه فعال شوند و اتوبوس داخلی با استانداردهای خوب بین المللی استفاده کنند و درگیر گرفتاری های ورود و خروج و گمرک نشوند.

وی با بیان اینکه هرچند باید ۶ ماه پیش جلسه وزارت کشور با دستگاه های مسئول درباره آلودگی هوا برگزار می شد، اظهار کرد: امروز هم دیر نیست و باید این جلسه برگزار شود. اگر این اقدام انجام نشد، شورا این جلسه را برگزار و اعلام خواهد کرد که کدام دستگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند و کدامیک این اقدام را انجام نداده‌اند تا مورد بازخواست عمومی قرار بگیرند.

همچنین مهدی پیرهادی در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک متولی همه دستگاه‌ها باید سازمان محیط زیست باشد اما وزرا و وزارت خانه‌ها به سازمان محیط زیست پاسخگو نیستند؛ چه کسی می‌تواند از دستگاه‌ها سوال جواب کند؟ معاون اول رییس جمهور باید مسئول این کار باشد. اسقاط خودرو، اسقاط موتورسیکلت‌های آلاینده و کامیون‌ها کار وزارت صمت است.

وی ادامه داد: شهرداری دستگاه یازدهم است و تا امروز همه تکالیفش را به درستی انجام داده است. آدرس غلط ندهیم؛ منابع ثابت یکی از آلاینده‌هایی است که بیشتر شده است و دولت باید این مساله را پیگیری کند. 

در ادامه مهدی چمران در این خصوص تصریح کرد: طبق قانون فعلا سازمان محیط زیست مسئول است؛ در دولت قبل وزیر کشور در این مساله ورود کرد و نتایج موقتی هم گرفته شد اما اگر کاری نکردند و نشد وظیفه ما است که ورود کنیم. این‌که وظیفه قانونی معاون اول رییس جمهور یا رییس سازمان محیط زیست است، مشخص نیست اما نماینده مردم در مجلس و نماینده مردم در شهر تهران وظیفه دارند که طلب کنند و تلاش کنند پیگیری‌ها صورت بگیرد.  

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023