برپایی همایش بینالمللی گردشگری مازندران در بابلسر
مجله خبری آبادی 118/مازندران “همایش بینالمللی گردشگری مازندران” با محوریت روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر”cis ” با هفت محور گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و بومگردی، فرصتهای سرمایهگذاری، صنایعدستی فاخر، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری خلاق و ماجراجویانه و گردشگری کشاورزی و طبیعتگردی از تاریخ ۵ مهر به مدت سه روز در هتل میزبان بابلسر برگزار میشود.
به منظور برپایی این همایش ملی روز گذشته نخستین گروه گردشگران روس وارد مازندران شدند و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، روادید گردشگری میان ایران و روسیه در این رویداد بینالمللی، حذف و بخشی از دیپلماسی گردشگری استاندار مازندران در سفر اخیر به روسیه، فعال خواهد شد.
گردشگری سومین صنعت خدمات در جهان
صنعت گردشگری یکی از ۳ صنعت برتر خدماتی جهان و از مهمترین ابزارهای توسعه جوامع محلی و بومی به شمار میآید که به واسطه آن فرصت جهانی شدن، توسعه ارتباطات بینالمللی، تولید ثروت بر پایه منابع بومی و گسترش مرزهای فرهنگی و اجتماعی فراهم میشود.
توسعه پایدار صنعت گردشگری با استمرار حضور گردشگران و بازگشت به مقصد اولیه امکانپذیر و مستلزم آن است که تمامی گروههای چهارگانه ذینفع شامل دولت، بخش خصوصی، جوامع محلی و گردشگران از مشارکت در پروژههای گردشگری بهرهبرداری مادی و معنوی داشته باشند، چراکه رشد این صنعت و پایداری آن، در گرو مشارکت جمعی این گروهها است.
مازندران بهشت گردشگری منطقه
استان مازندران یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در همسایگی دریای خزر به شمار میآید، استانی همجوار با ۴ کشور شمالی دریای مازندران و شاهراه ارتباطی میان پایتخت ایران با دیگر شهرها و کشورهای همسایه است.
موارد یادشده در کنار امکان تجارت، حملونقل دریایی و وجود بنادر مهم ازجمله بندرهای نوشهر و امیرآباد، برخورداری از صنایع مهمی چون گردشگری، کشاورزی، دامداری و تسهیلات زیربنایی وابسته به آنها، تعدد اماکن زیارتی و امامزادهها، دسترسی آسان به مواهب طبیعی سهگانه جنگل، کوهستان و دریا و گستردگی میراث ملموس و ناملموس این استان را بهعنوان شاهراه استراتژیک ارتباطات بینالمللی و استانی برخوردار و دارای ظرفیت در تمامی حوزههای گردشگری در منطقه مطرح ساخته است.
زیرساختها حلقه مفقوده توسعه گردشگری
توسعه گردشگری مازندران در گرو شناسایی، معرفی و بهرهبرداری درست و منطقی از منابع و زیرساختهای موجود و بهروزرسانی آنها همگام با نیاز مخاطبان است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز در سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور و به استناد بند الف/ ماده ۱۱۱ قانون برنامه ششم توسعه و سایر قوانین فرادستی، سند راهبردی توسعه گردشگری را با هدف سیاستگذاری کلان و تدوین الگویی واحد، منسجم، جامع و پایدار تدوین و ارائه کردهاست.
پژوهشها و اطلاعات این سند نشان میدهد که زیرساختهای گردشگری در تمامی ابعاد آن، از مهمترین چالشها و اجزای نظام فضایی توسعه گردشگری قلمداد میشوند. هماهنگ نبودن زیرساختهای موجود، سبب کاهش سفر و توسعه نیافتگی گردشگری استان میشود، در حالی که تداوم سفر و حضور گردشگر ارتباطی تنگاتنگ با شاخصهای رشد صنعت گردشگری دارد.
میتوان دریافت که علاوه بر توجه به بعد کیفی زیرساختها، توجه به توسعه کمی آنها براساس آمایش سرزمینی و متناسب با زیستبوم منطقه و در راستای تحقق اهدافی که پیشتر یاد شد، امری ضروری است.
از راهبردهای کلان سند توسعه بهمنظور رفع چالشها و موانع این حوزه، توسعه زیرساختها، تسهیلات و خدمات گردشگری است. در سیاستهای اجرایی این راهبرد، طرحهای فراهمسازی دسترسی عمومی به منابع و امکانات گردشگری، توسعه زیرساختهای فناوری نوین و اطلاعاتی در مقاصد گردشگری، بهبود کیفیت خدمات گردشگری، استفاده از فناوریهای نوین در توسعه تاسیسات، خدمات، بازاریابی، مدیریت و سایر بخشهای مرتبط با صنعت گردشگری، استفاده از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران و تنوعبخشی به خدمات و تسهیلات گردشگری بهعنوان اقدامات ضروری اجرایی در نظر گرفته شده است.
براین اساس میتوان گفت که تغییر و بهروزرسانی زیرساختها، شیوهها و ابزارهای ارائه خدمات بهویژه در جوامع محلی، یکی از ضروریترین راهکارهای توسعه پایدار در تمامی حوزههای مدیریتی استان و بهرهمند ساختن گروههای ذینفعان از عواید مشارکت در اجرای برنامههای توسعه گردشگری است.
هر سفر یک گام پیش به سوی رونق اقتصادی
نخستین گام در جهت رونق و توسعه گردشگری، تداوم سفر به یک مقصد است. این امر با ایجاد حس آشنایی و تعلقخاطر در گردشگران امکانپذیر خواهدشد، تعلقخاطر به یک مکان خاص در صورتی محقق میشود که فرد بازدیدکننده بتواند تصویری واضح در حافظه خویش از مکان موردنظر ساخته و با دریافت اطلاعات علمی- تاریخی و مشخصات و تاریخچه، مکان موردنظر را در حافظه و تجربه خویش نهادینه سازد.
معرفی و تبادل اطلاعات در این حوزه تنها مختص گردشگران نبوده و شهروندان و ساکنان بومی محلات نیز در جایگاه سفیران گردشگری، از کسب دانش و اطلاعات درباره اماکن و بناهای تاریخی شهر خود در جهت آشناسازی فرهنگی، رونق مشاغل سنتی، بازسازی محلات تاریخی و ایجاد تعلقخاطر بهمنظور بازگشت دوباره گردشگران بهرهمند میشوند.
فارغ از نبود و کمبود زیرساختها و امکانات لازم در گردشگری مازندران اعم از تبلیغات محیطی مناسب، برندینگ صنایعدستی، دسترسی آسان به حملونقل عمومی، تناسب میان عرضه و تقاضا در اماکن اقامتی و دیگر موارد مشابه، همایش بینالمللی گردشگری مازندران فرصتی برای احیاء روابط میان ایران و کشورهای منطقه و گامی بلند در جهت توسعه اقتصادی استان به شمار میآید.
انتظار میرود این همایش نخستین گام در جهت رونق همهجانبه گردشگری مازندران در تمام ارکان مذهبی، میراث، کشاورزی، طبیعی آن و راهبردی برای توسعه اقتصاد بهویژه در جوامع بومی و بهرهگیری از ظرفیتهای غنی مازندران باشد.
انتهای پیام