توسعه گردشگری با راهاندازی دفاتر اطلاعرسانی گردشگری مازندران در کشورهای عربی
مجله خبری آبادی 118/مازندران رییس بنیاد ملی توسعه پایدار گردشگری ایران از راهاندازی دفاتر اطلاعرسانی گردشگری مازندران در کشورهای عربی همسایه خبرداد و گفت: این اقدام راهکاری در جهت توسعه گردشگری مازندران و تسریع در جذب گردشگر از کشورهای همسایه است.
طالعماسوله امروز در نشست هم اندیشی گردشگری که در اداره کل میراث فرهنگی مازندران برگزار شد، با قیاس سنگاپور و مازندران و درآمدهای گردشگری دو منطقه اظهار کرد: سنگاپور یکی از ۵ کشور پیشرفته به لحاظ شاخصهای توسعه به شمار میآید که پیش از کرونا ۲۰ میلیون توریست به آنجا سفر کردند.
وی با بیان اینکه مازندران ۳۳ برابر سنگاپور وسعت دارد، ما چه چیزی در این استان نداریم که عقب ماندهایم، افزود: کجا هستیم و چرا آنجا که باید نیستیم؟ کشوری توسعه پیدا میکند که سوالهای مناسب بپرسد و ما در تاریخ، سوال خوب نپرسیدیم.
رییس بنیاد ملی توسعه پایدار گردشگری با تاکید بر این که تصویر امروز کشورها درحقیقت تصویر بازارها است، تصریح کرد: مدام گفتیم غرب اجازه پیشرفت به ما نداد، به جای افکارگویی، اخبارگویی کردیم، امروز دچار پدیده فقر هستیم و نتوانستیم گردشگری را به گونهای توسعه دهیم که مانند سنگاپور یک میلیون گردشگر داشته باشیم.
این مسئول با اشاره به نابودی ۷۰ هزار هکتار از جنگلهای گیلان در ۶ دهه گذشته بیان کرد: به زمین خودمان تجاوز کردیم و توریست خارجی تصور میکند ما دشمن طبیعتمان هستیم، هر کلنگی که با مطالعه و دانش فرود آید را میبوسم.
طالع ماسوله قرن کنونی را عصر فرصتها دانست و گفت: وقتی خودمان داشتههایمان را نمیشناسیم نمیتوانیم از دیگران انتظار داشته باشیم سرمایههای ما را بشناسند. چراکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار جاذبه در کشور داریم و باید به سرعت سوار قطار قرن حاضر شویم؛ در غیر اینصورت عقب میمانیم.
وی خاطرنشان کرد: قرن کنونی قرن داشتنها نیست، قرن دانستنها است. سنگاپور و فرانسه با طرح پرسش و آگاهی پیشرفت کردند و با شناخت نسبت به ملل گوناگون اکنون میدانند چگونه ملیتهای مختلف را جذب کنند.
این مسئول با تاکید بر توجه به منابعنگری بهعنوان یکی از شاخصهای توسعه گردشگری اظهار کرد: زمانی سوار قطار توسعه میشویم که منابع را ببینیم، نه موانع؛ تمام ذخایر نفتی خاورمیانه در مناطق شیعهنشین قرار دارد که نشانگر تمکن بالای منطقه است، اما چقدر توانستیم سهمی برای مازندران در این حوزه جذب کنیم؟
وی با تاکید براینکه صنعت گردشگری از ۲۰۲۵ به بعد در اختیار انسانها نیست و در دست غولهای فناوری قرار دارد، یادآور شد: ما میتوانیم یکی از آن غولهای فناوری باشیم. در سه حوزه دفاع، امنیت و علوم توسعه پیدا کردیم و در باقی حوزهها رشد کردیم.
پدر گردشگری ایران با اشاره به حذف واسطه از صنعت گردشگری امروز گفت: گردشگری امروز واسطه نمیشناسد و سفرها در حال شخصی شدن هستند.
این صاحبنظر در حوزه گردشگری بیان کرد: نکته مهم دیگر «منطقه» است، ثروتمندترین توریستها در همسایگی ما بهویژه در کشورهای عربی ساکن میشوند، صنعت توریسم استانداردی دارد که ما رعایت نمیکنیم، باید ضوابط و استانداردها در تمامی حوزهها رعایت شود در غیر اینصورت پیشرفت و توسعه نخواهیم داشت.
وی با ابراز عقیده درباره پیشرفت اقتصادی کشورها، با طرح سوالی در این زمینه خاطرنشان کرد: قرن حاضر به دنبال مدیریت برای تولید ثروت و نه توزیع آن است. ژاپن با ۷۰ درصد جغرافیای غیرقابل زیست و کمبود زمین چگونه به ۲ هزار میلیارد تولید ناخالص دست یافت؟ امکاناتی مانند مسجد سیار، اپلیکیشن خوراک حلال و مانند اینها را وارد صنعت گردشگری کرده و بازار گردشگری را با روانشناسی ملل پیش میبرد، ما یک بروشور تهیه میکنیم و با همان به تمام نمایشگاههای جهان میرویم.
طالعماسوله با بیان این که ما گردشگری را پیچیده تعریف میکنیم، گفت: در ادبیات سیاسی به ایران «هارتلند» یا «قلب زندگی» میگویند اما ۸ میلیون گردشگر برای این کشور عدد مناسبی نیست. اگر شکست خوردیم برای این است که به گردشگر به چشم مشتری نگاه میکنیم و تفکرات ریاضی، نخستین عامل ورشکستگی در این حوزه است.
وی حذف کامل فقر و گرسنگی، تضمین پایداری محیطی و ایجاد مشارکت جهانی را از اهداف سازمان ملل در جهت توسعه هزاره سوم اعلام کرد و افزود: تضمین تحقق هر سه آنها در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با گردشگری قرار دارد. صنعت جهانگردی مدرن برآمده از یک جنگ است و امروز این صنعت از خودروسازی و نفت و مانند آن جلوتر رفته است.
طالعماسوله افزود: اندیشه توسعه، فرهنگ رفتاری، مبلمان بصری، تسهیلات، خدمات و جاذبهها ۶ کلید اصلی توسعه گردشگری به شمار میآیند.
این مسئول پیروزی گردشگری را در گرو اتحاد شناخت، شراکت و شتاب دانست و گفت: نگاه سیاسی به گردشگری، عملکرد سلیقهای و سنگاندازی سه عامل شکست این حوزه هستند.
وی درخصوص اهم طرحهای توسعه گردشگری مازندران اظهار کرد: ۵ طرح توسعه گردشگری مازندران شامل طرح مطالعاتی، آموزشی، عمرانی ، تبلیغاتی گردشگری، اطلاعرسانی و سرمایهگذاری گردشگری است.
انتهای پیام