«طرح سلام» میتواند پارادایم جدید در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند

مجله خبری آبادی 118/همدان زئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طرح سلام میتواند یک پارادایم جدید در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند، گفت: موفقیت این طرح مستلزم آن است که مدرسه، خانواده و محله در کنار هم قرار بگیرند تا اهداف تربیتی و اجتماعی محقق شود و یک تحول پایدار در نظام تعلیم و تربیت و جامعه ایجاد شود.
جواد حسینی پنجشنبه ۱۰ مهر در آیین افتتاحیه طرح سلامت اجتماعی جامعهمحور(سلام) در یکی از مدارس شهر همدان، با تاکید بر نقش کلیدی مدارس در توسعه سلامت اجتماعی و تربیتی جامعه، اظهار کرد: این طرح نو با همکاری دو وزارتخانه مهم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رقم خورده است و اگر به خوبی اجرا شود، میتواند یک پارادایم جدید در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در همه جوامع سه نهاد اصلی، نقش محوری در توسعه و سلامت جامعه دارند، افزود: این ستونها مدرسه، منزل(خانواده) و محله بوده و خانواده، مدرسه و محله، نهادهایی هستند که در طول تحولات تاریخی و به ویژه در شرایط کنونی جامعه با سرعت و عمق تغییرات شگرف، نیازمند احیا و تقویت بوده و در ایران خانواده به دلیل فرهنگ غنی، نسبت به دیگر نهادها پایدارتر باقی مانده، اما مدرسه و محله به ویژه در کلانشهرها نیازمند بازسازی و تقویت هستند.
حسینی اضافه کرد: مدرسه کانونیترین عامل تحول در عرصه سلامت اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ است و کلیدیترین مدیران جامعه، مدیران مدارس هستند و مدرسه خط مقدم تعلیم و تربیت است و موفقیت نظام آموزشی کشور مستقیما به کیفیت، پویایی و توانمندی مدارس وابسته است.
وی با اشاره به مفاهیمی مانند مرگ مدرسه و مدرسه کیفی، بیان کرد: مرگ مدرسه به معنای از دست رفتن کیفیت، مانایی و توانمندی مدرسه است و یک مدرسه پویا و مانا، مدرسهای است که بتواند چهار آرمان اصلی خود از جمله ارتقای کیفیت، توسعه مشارکت، بسط عدالت و تعمیق هویت را محقق کند. این چهار آرمان، مربع طلایی اهداف یک مدرسه پایدار و تجدید حیات شونده را شکل میدهند و تحولات جامعه باید از دل چنین مدرسهای رقم بخورد.
حسینی با تاکید بر ضرورت پیوند مدرسه با محله و خانواده، گفت: موفقیت این طرح مستلزم آن است که مدرسه، خانواده و محله در کنار هم قرار بگیرند تا اهداف تربیتی و اجتماعی محقق و یک تحول پایدار در نظام تعلیم و تربیت و جامعه ایجاد شود.
وی بیان کرد: مدرسه باید به مرکزی تبدیل شود که نه تنها آموزش رسمی در آن جریان دارد، بلکه در ساعات غیرآموزشی نیز کانون جوشان آمد و شد مردم محله باشد؛ از معلولان و ناشنوایان و نابینایان گرفته تا اصناف، پزشکان، مهندسان، کشاورزان و سایر اقشار جامعه.
حسینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین آموزش و پرورش همواره بر مشارکت انجمن اولیا و مربیان تاکید کردهاند و این سند مدرسه را به عنوان یک نهاد محلهمحور و جامعهمحور تعریف کرده است و مدرسهای که باید در پیوند با محله و خانواده، عدالت، کیفیت و مشارکت اجتماعی را در جامعه گسترش دهد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدرسه را کانون عدالت دانست و گفت: مدرسه محافظتی یعنی اینکه نداشتههای دانشآموزان در بیرون از مدرسه شناسایی شده و جبران شود و دانشآموزی که خانوادهاش امکانات آموزشی و فناوری ندارد، باید در مدرسه این کمبودها را با حمایت معلم و ارائه خدمات ترجیحی جبران کند و این رویکرد باعث تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی و تعمیق هویت نسل جدید میشود.
وی به اجرای برنامههای نوآورانه در مدرسه مدرس دو اشاره کرد و ادامه داد: در این مدرسه طرح استعدادیابی و غربالگری مهارت و اشتغال نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال اجرا میشود و استعداد تحصیلی، شغلی و ویژگیهای شخصیتی آنها ارزیابی شده و از سن ۱۳ سالگی هدایت تحصیلی و شغلی انجام میشود و از ۱۸ سالگی تسهیلات و آموزشهای مهارتی برای ایجاد مشاغل پایدار ارائه خواهد شد و این خدمات فقط برای معلولین نیست، بلکه برای تمامی مردم محل است.
حسینی تصریح کرد: مدرسه محل اجرای مدل توانبخشی مبتنی بر جامعه(CBR) نیز هست و در گام اول خدمات توانبخشی برای معلولین و در گام دوم برای همه اهالی ارائه خواهد شد و همچنین هفته سالمندانه این مدرسه به پاتوقی برای سالمندان تبدیل میشود تا با برنامههای آموزشی، فرهنگی و خاطرهگویی، تنهایی و کمبودهای اجتماعی آنان کاهش یابد.
وی با اشاره به مشارکت دستگاههای مختلف، ادامه داد: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون تعاون کشور، یک تعاونی محلی و باشگاه کارآفرینی و مهارتآموزی در مدرسه ایجاد خواهند کرد و سایر سازمانها، خیریهها و داوطلبین محلی نیز در ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی مشارکت خواهند داشت تا حضور مدرسه در جامعه و حضور جامعه در مدرسه تحقق یابد.
حسینی تاکید کرد: مدرسه باید به یک مدرسه ارگانیک تبدیل شود و مدرسهای که در پیوست با خانواده، محله و جامعه، نیازهای واقعی مردم را شناسایی کرده و پاسخ دهد، نه مدرسهای مکانیکی که تنها به آموزش درونمدرسهای محدود شود و چنین مدرسهای، کانون واقعی تحول اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را محقق خواهد کرد.
انتهای پیام





