گردشگری و سفر

مسافران مشهد از طبقه پایین جامعه هستند/ در نوروز سونامی سفر نداشتیم

مجله خبری آبادی 118/خراسان رضوی رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: اگر وضعیت سفرها را با نوروز ۹۸ مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که سفرها در نوروز ۱۴۰۱ فقط چند درصد افزایش داشته است؛ پس در نوروز ۱۴۰۱ هیچ سونامی در کار نبوده است.

امیر سزاوار در گفت‌وگو با مجله خبری آبادی 118 در خصوص وضعیت صنعت هتلداری مشهد پس از تعطیلات نوروز اظهار کرد: در ایام نوروز مسافران زیادی به مشهد مشرف شدند، اما وضعیت اقتصادی مسافران به لحاظ طبقه‌بندی اجتماعی با سال‌های پیش از کرونا متفاوت بود. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، افرادی که سفر به مشهد را انتخاب کرده بودند به لحاظ مالی ضعیف‌تر بودند.

وی افزود: توان مردم نسبت به سال‌های پیش از کرونا برای انتخاب هتل‌های با درجات بالاتر، خرید در بازار و سرو غذا در رستوران‌ها کاهش داشته و وضعیت اقتصادی مردم با گرانی‌های اخیر بسیار افت کرده است. البته این اتفاق برای من هم رخ داده است، به عنوان مثال در حال حاضر اگر بخواهم به سفر بروم به جای اقامت در یک هتل ۵ ستاره، یک هتل چهار ستاره را برای اقامت انتخاب می‌کنم.

ایام نوروز برای هتل‌ها و واحدهای اقامتی سودی ندارد

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه میزان از خسارت‌های کرونایی در نوروز ۱۴۰۱ جبران شده است، گفت: سفرهای نوروزی نه تنها خساراتی را جبران نکرده است، سودی هم برای مراکز اقامتی نداشته است. این اشتباهی است که دولتمردان و اقشار مردم انجام می‌دهند. در تمام ایام سال فقط ۵ روز در ایام نوروز هتل‌ها می‌توانند نزدیک به قیمت مصوب، اتاق‌های خود را کرایه دهند. البته ظرفیت تمام هتل‌ها هم در چند روز نخست کاملا تکمیل نمی‌شود.

سزاوار تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تاثیرگذاری سفرها در وضعیت اقتصادی هتل‌ها را بررسی کنیم، باید روزهای نخست نوروز را در تمام ایام سال ترتیب اثر دهیم. مگر با یک گل بهار می‌شود که وضع هتل‌ها در چند روز ابتدای نوروز بهبود یابد؟ آیا ظرفیت هتل‌ها در حال حاضر هم تکمیل است؟ در ماه رمضان چگونه بود؟ درصد اشغال یک هتل را بر اساس میانگین یک ساله آن باید در نظر بگیرند نه بر اساس یک بازه محدود. ما حاضریم هفته اول نوروز را تعطیل کنند و کسی هم سفر نرود، اما در سایر ایام سال در مشهد مسافر داشته باشیم. دقیقا همان اتفاقی که در تهران رخ می‌دهد. هتل‌های تهران در ایام نوروز درصد اشغال پایینی دارند، اما در سایر ایام سال ظرفیت اشغال بالایی دارند.

وی با اشاره به بازگشایی تمام هتل‌های مشهد خاطرنشان کرد: هتل‌هایی که پس از ۲ سال کرونایی بازگشایی شده‌اند نیروهای جدیدی اضافه کرده‌اند. این به این معنی نیست که به وضعیت قبل از کرونا بازگشته‌ایم. اگر می‌خواهید وضعیت هتل‌ها را ارزیابی کنید نباید آن‌ها را با سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ مقایسه کنید، بلکه باید با سال‌های پیش از آغاز کرونا قیاس شوند. به عنوان مثال اعلام می‌کنند که سفرها در فلان شهر ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این در حالیست که در نوروز سال گذشته منع تردد داشتیم، تبلیغات منفی برای سفر انجام می‌شد و کرونا در شرایط بحرانی قرار داشت؛ آیا این مقایسه درست است؟

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی یادآور شد: اگر وضعیت سفرها را با نوروز ۹۸ مقایسه کنید متوجه خواهید شد که سفرها در نوروز ۱۴۰۱ فقط چند درصد افزایش داشته است؛ پس در نوروز ۱۴۰۱ هیچ سونامی در کار نبوده است. اگر بخواهیم سفرها را با نوروز ۹۹ مقایسه کنیم، در مشهد سونامی آمده است. در نوروز ۹۹ خیابان منتهی به حرم امام رضا(ع) به قدری خلوت بود که کسبه آن در وسط خیابان گل کوچک بازی می‌کردند!

مسافران مشهد از طبقه پایین جامعه هستند/ در نوروز سونامی سفر نداشتیم

چرا افزایش نرخ هتل‌ها در نوروز محسوس بوده است؟

سزاوار عنوان کرد: در حال حاضر به عنوان یک شهروند زمانی که از سوپرمارکت اقلام خوراکی و یا از بازار البسه تهیه می‌کنید، آیا هیچ چیزی برای شما گران نشده است؟ ما با یک تورم شدید در چند سال گذشته مواجه شده‌ایم. مسافران در ۲ سال گذشته هیچ سفری نرفته‌اند و پس از ۲ سال کرونایی به سفر می‌روند. به عنوان مثال قبلا یک هتل را شبی ۴۰۰ هزار تومان می‌گرفته‌اند، اما در حال حاضر همان هتل را شبی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه می‌کنند. این افزایش قیمت در عرض ۲ سال انجام شده و طبیعتا برای مسافران هم جای تعجب دارد. یک بسته پنیر در عرض چند ماه قیمتش چند برابر می‌شود، اما هزینه آن را با تعجب پرداخت می‌کنیم. تمام قیمت‌ها برای مردم سنگین شده که به تبع مردم نیز انتخاب‌های خود را تغییر می‌دهند و شکایت می‌کنند.

وی ادامه داد: حامل‌های انرژی در سال گذشته ۵ برابر و هزینه پرسنل در عرض یک ماه ۶۰ درصد افزایش داشته است. اگر می‌خواهند مراکز اقامتی در مشهد ارزان باشد باید سایر هزینه‌ها را نیز برای مراکز اقامتی ارزان کنند. چگونه هزینه انرژی، پرسنل، لوازم و مواد غذایی را می‌توان ارزان تهیه کرد؟ آیا ارگان‌های دولتی مراکز اقامتی خود را ارزان می‌دهند؟ همان ارگان‌های دولتی که اجناس دولتی دریافت می‌کنند، قیمت‌های خود را بر مبنای سال ۹۸ تغییر دهند.

برای کاهش قیمت مراکز اقامتی دولت باید یارانه دهد

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اظهار کرد: اگر دولت می‌خواهد شرایط آسانی برای سفر زائران به مشهد فراهم کند، باید برای مراکز اقامتی یارانه در نظر بگیرد و اقلام را ارزان در اختیارمان قرار دهد تا بتوانیم مراکز اقامتی را ارزان در اختیار زائران قرار دهیم. برخی مسئولین هیچ موقع از موضع خود کوتاه نمی‌آیند، پای حرف ما می‌نشینند اما عمل نمی‌کنند.

سزاوار گفت: امیدوارم همراهی دولت با ما بیشتر شود. نوروز سال ۱۴۰۲ پیک ورود مسافران زودتر آغاز خواهد شد. ماه رمضان به اوایل فروردین نزدیک‌تر می‌شود و تمام افرادی که می‌خواهند برای هفته دوم تعطیلات برنامه‌ریزی کنند، برنامه خود را به هفته نخست فروردین موکول می‌کنند که به طبع مشکلاتی برای مشهد به وجود خواهد آورد پس مسئولان از اکنون برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا دولت وظیفه دارد سفرها را در طول سال تقسیم کند؛ چراکه بسیاری از افراد فرزند مدرسه‌ای ندارند. همچنین با ارائه بن‌های سفر برای کارمندان می‌توان برنامه‌ریزی برای تقسیم سفرها داشت.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آماده برای کشف ی سفر مجازی … ورزش با ساعت هوشمند عکاسی با طعم هدفون های 2023